Anders Brorsson (Ablaze My Sorrow)

Då var det dags att grilla Anders Brorsson från Falkenbergs death metal stoltheter Ablaze My Sorrow. Dessa herrar var aktiva mellan 1993-2006 men beslutade sig 2012 för att återförenas. I år kan vi för första gången sedan 2001 se framemot en ny platta så vi passade givetvis på att ta ett litet snack om detta och lite annat.

Vad sysslar du med nuförtiden? Är det mest musiken och arbete med nya plattan som gäller eller har du även ett "vanligt jobb"?
Ingen i bandet har någonsin varit i närheten av att kunna leva på musiken så vi har alltid haf
t vanliga jobb vid sidan av bandet. Jag jobbar på det lokala länstrafikbolaget sedan några år tillbaks. Repningar och förberedelse inför inspelningen sker således på fritiden.

Hur kan vi förvänta oss att nya plattan låter? Är det "tillbaka till det gamla" som gäller eller har ni tagit musiken vidare i en annan riktning?
Det är en blandning av vårat tidigare material och vårat senare material. Det finns både
thrashiga partier och bisvärmsriff att avnjuta, det som är mest markant är nog att det nya materialet känns mörkare än tidigare. Det är kanske något som kommer med åldern och insikten om hur verkligheten ser ut.

Hur lyder historien bakom omslaget till The Plague? Hur kom ni på idén att ha med Bruce Willis på omslaget och hur gick det till?
Det är faktiskt inte Bruce Willis på omslaget utan det är omslagsartisten Peter "P Grön" Gröndahl själv. Dock får jag medge att det är sjukt likt den gamle actionhjälten vilket inte minst har visat sig i att denna fråga brukar återkomma när det vankas intervjuer.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande intresserad av Death/Black metal? Eller är det helt enkelt något annat som spisas mest?
Jag lyssnar mestadels på black metal och punk men det blandas friskt upp med döds, heav
y, thrash, doom, stoner, sludge, grindcore och country. Jag lyssnar på samma musik som jag alltid har lyssnat på och alltid kommer att lyssna på. Ska jag börja rabbla favoritartister så slutar jag aldrig, jag har alldeles för många ”världens bästa band”.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Detta är en helt omöjlig fråga att svara på för det ändrar sig från dag till dag men jag kan nämna några släpp i kronologisk ordning som varit grundbultar i mitt musikaliska liv. Stiff Little Fingers ”Inflamable material”, Iron Maiden ”Number of the beast”, Helloween ”Helloween”, Kreator “Extreme aggression”, At The Gates “Gardens of grief”, Eucharist “Demo 1 ‘92”, Mayhem “De mysteriis dom Sathanas”. Givetvis skulle jag vilja ha in ett 50-tal plattor till här men det kanske inte blir skitkul att läsa.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
A clockwork orange, Planet of the apes, The devil’s rejects m.fl.

Har du några favoritböcker/författare?
Jag läser mest faktaböcker och biografier men jag läste boken En man som heter Ove av Fredrik Backman förra året och det var en redigt trevlig liten pocket. Garvade högljutt flera gånger under läsningen, riktigt bra bok.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Jag köper fortfarande en del skivor men jag har även sålt av en del när jag varit i behov av pengar. Jag vet inte riktigt hur många skivor jag har men 4-5 backar vinyl och en bit över 1000 cd-skivor lär det ju vara i alla fa
ll. Jag sålde av de dyraste skivorna som t.ex. Mayhems ”Deathcrush” när jag drog till Thailand för några år sedan men nog finns det en del godis kvar i hyllorna.

Vilka Death Metal band från 90-talet tycker du var de bästa? Någon favoritplatta inom denna genre?
At The Gates, Dissection, Morbid Angel m.fl. Jag har 100 favoritplattor inom denna genre men idag väljer jag Deicides debut eftersom det är den jag har i lurarna just nu och jävlar vilken bra platta det är.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag har sett alla avsnitt av såväl Dexter som The Walking Dead och jag gillar båda serierna. Andra bra serier jag kollat på senaste tiden är Bates Motel, Under the Dome och Orphan Black. Jag har kollat första avsnittet av Game of Thrones två gånger men det blir aldrig av att jag ser andra så de tankarna har jag lagt ner.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Jag kollar en hel del film men har inte sett vare sig Kick Ass eller The Road.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Inte hört, ingen uppfattning.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Ännu ett kul svar från mig. Jag har inte kollat på dem, samma teaterskådisar i alla serier.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Du är nära men ändå inte, jag föredrar Jim Beam med cola. Annars dricker jag helst pilsner ihop med ett par Jäger.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Tidiga Europe är definitivt inget jag försöker hålla mig ifrån, där finns ett gäng redigt bra låtar. Även ABBA har en del trevligt material men Roxette är det värre med.