Anders Fager

När T.C Crew för första gången kom i kontakt med nästa intervjuobjekt gick det till på samma sätt som vid upptäckten av tidigare intervjuade Andreas Roman, nämligen via Science Fiction bokhandeln i Göteborg. "Svenska kulter" hade precis släppts och i butiksträngseln kunde vi givetvis inte motså frestelsen till ett impulsköp. Författaren bakom denna Lovecraft-doftande godbit heter Anders Fager och nu är det alltså hans tur att grillas av T.C Crews vassa pennor.

Nu har det ju kommit ett större antal noveller och två romaner som utspelar sig i samma värld, planerar du att fortsätta skriva om samma värld i framtida böcker också eller planerar du att prova på en ny miljö i framtida böcker? (Den elaka vikarien som ju inte direkt är samma kategori oräknad)
Det ska bli två böcker till i "Kulternas Värld". Har skrivit en tredjedel på nästa, som ska heta ”Krig! Barn!”. Fast innan dess så kommer jag att ge ut en samling postapokalypsnoveller i höst. ”Kaknäs Sista Band.” Och en serie i Kulternas Värld.

Har du några speciella litterära förebilder i ditt skrivande? Lovecraft har nämnts och det känns väl ganska befogat, är detta något du håller med om?
Är väldigt inspirerad och involverad i den värld som byggts upp kring Lovecrafts verk. Känner däremot inte att  Lovecraft själv är så inspirerade som författare. Jag är väldigt förtjust i James Elroy och Raymond Chandler, den typen av prosa vill jag kunna skriva. Kurt Vonegut, William Gibson & John Le Carré återkommer jag ofta till.

Som författare så gissar jag att du läst en hel del genom årens lopp. Har du några favoritförfattare/böcker som du kan rekommendera lite extra, gärna lite mindre kända guldkorn om du har några sådana att dela med dig av?
Alla borde läsa William Gibsons ”Hinterlands”. Sen läser jag inte så mycket fiction. Får jag välja så blir det mest historia och liknande. Något av det mest spännande jag läst på länge är Hampton Sides "In the Kingdom of Ice: The Grand and Terrible Polar Voyage of the USS Jeannette”. Polar-raffel. Otroligt spännande om man inte i förväg googlar på hur det hela slutade.

Jag läste någonstans att du gillade TV-spelet Bioshock. Eftersom vi Tisselskogare också smygit runt i dessa fantastiska undervattensmiljöer som andas tidigt 60-tal så undrar vi om du har några fler favoritspel? Spelar du mycket TV-spel överlag? Är det PS3/PS4 som gäller så att du precis som oss gillar att samla trophies?
Spelar mest på Xbox. Tyckte mycket om Bioshock både för looken och för hur man berättade. Gillar första Halo-spelen och Wolfenstein, också. Ska köpa det nya till mig själv i julklapp. Spelat Shadowrum-adoptionen ”Dragonfall” på min telefon. Gillar den världen.

Jag såg att du spelat i ett rockband en gång i tiden. Vad var detta för band och vad spelade ni för typ av musik?
Det har jag förträngt. ;-)

Är boktiteln "Jag såg henne idag i receptionen" möjligen en referens till Stones-klassikern "You can't always get what you want" vars första textrad lyder "I saw her today in the reception"? Är du kanske ett stort Stones-fan?
Givetvis. På båda frågorna. Det finns massor av musikreferenser i mina texter. Den där är nog den mest uppenbara, men det finns massor av dem. Kapitlet om CeO:s fest i Receptionen är exempelvis knökfullt med Iggy Pop-citat.

Vad har du för favoritplatta och låtar med detta gäng? Själv tycker jag det började gå rejält utför vid och efter Black and Blue (1976). Men innan dess var de ju fantastiska.
Jag tycker nog som de flesta att perioden med Mick Taylor är bäst. Favoritskivan är en pirat som heter Brussels Affair. Osannolikt bra.

Vad har du för favoritband/artist?
Beror på dagsformen. Har skrivit sci-fi och haft en svår Ziggy Stardust-period, ett tag. Men det börjar gå över.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Är väldigt förtjust i de första Alien-fimerna. Till skillnad från många andra män i min ålder är jag måttligt road av Gudfadern-filmerna. Eller av filmer överhuvudtaget om maffia.

Då skräck verkar tända dig vore det oerhört intressant om du hade några smakfulla böcker/filmer att rekommendera just i denna genre? Gärna så obehagligt som möjligt :)
Du tycker att ”smakfull" och ”obehaglig" är en bra kombination? ;-)

Här i Tisselskog är det en alldeles ypperlig kombination :) Låt oss nu höra lite tips som skrämmer och kittlar våra innersta skrymslen?
Jenny Lundins ”Nere på Flower & Dean Street” & Lina Arvidssons ”Säg inte det här till någon”.

Som den hårdrockare jag är så är jag väldigt nyfiken på om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Är stort Led Zeppelin-fan. Bland annat för att de aldrig spelar på Sweden Rock och andra gubbfester. ;-) Death/Black Metal gör mig mest fnissig.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Tycker Game of Thrones blev rätt tråkigt i mitten på andra säsongen. Gav upp där. Tycker mycket om The Walking Dead, True Detective, Weeds, Generation Kill, Nip/Tuck, Homeland (första säsongen) och en massa annat. TV-serier är ofta bättre än film nuförtiden.

Hinner du med att kolla några filmer i era späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar texKick-Ass eller The Road?
Jo bägge.  Frågade du inte det innan? ;-)

Eftersom intresset i Tisselskog är enormt kring just dessa titlar brukar de helt enkelt få en egen fråga :)
Ah. The Road var bra, men ganska deprimerande. Kick-Ass kan jag inte bestämma mig för om jag tyckte var kul eller inte.

Nu när vi ändå är igång passar jag även gärna på att fråga om du har sett och uppskattar Birdman, Punch Drunk Love & The Royal Tenennbaums?
Sett Birdman. Kul film. Väldigt filmisk på ett kul vis.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Absolut ingen aning. Tappade bort Magnus Uggla någon gång kring 1985.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Avskyr dem innerligt. Allihop.

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är det kanske ett glas rött som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller er i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
När jag njuter mest av livet så arbetar jag med något kreativt. Eller hänger med min fru.

Som du kanske märkt ligger musik, film och litteratur mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta.Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Nej. Tyvärr. ABBA känns som bakgrundsmusiken till mina tonår, men jag var aldrig något stort fan.

(Foto: Kalle Assbring)