Anders Fager

Efter att ha gjort en omläsning av Anders Fagers "Samlade Svenska kulter" så kände vi för första gången i T.C Crews historia att det var dags att gå tillbaka till ett tidigare intervjuobjekt för en ny intervju. Eftersom att det var några år sedan sist har det dykt upp en del nya funderingar och längtan efter den avslutaden delen i Svenska kulter är förstås enorm. Så låt oss nu höra vad han Anders Fager har på gång framöver, och se för allt i världen till att ni åtminstonde införskaffar ett exemplar av hans "Samlade Svenska Kulter", en modern klassiker.

Vad sysslar du med just nu? Är det fullt upp med promotion för den avslutande delen om "Fallet Cornelia Karlsson" eller är det redan fullt fokus på nästa projekt?
Det är inte så att det blir några långa signeringsturneer i den här branchen. Jag jobbar med den sista Svenska Kulter-boken (Slutliga Svenska Kutler), skriver material till den Svenska utgåvan av Call of Chtulhu, och pysslar med olika småprojekt. En historisk deckare, ett rollspelsäventyr om BDSM och några olika film/tv-projekt.

Låter intressant. Vågar man fråga vad dessa film/tv-projekt består av? Är det äntligen något av dina verk som skall filmatiseras?
Har sålt optioner på snart allt jag skrivit. Detta innebär inte automatiskt att det blir en minut film inspelad. Dock. Kan vara bra att komma ihåg. Tjänar dock bra på att sälja optioner på mina historier. Däremot har svenska bolag slutat att slå på trumman så fort de köper rättigheterna till en bok. Bland annat för att många experter i chattrum på nätet inte förstår att "köpt rättigheterna till” inte är samma sak som ”har snart premiär”.

Eftersom att jag precis har läst om dina ”Samlade svenska kulter” ytterligare en gång så kan jag meddela att vi mer än någonsin ser fram emot nästa novellsamling, för det skulle väl komma en till som avslutning på kulternas värld?
Som sagt. Skriver för fullt. Har fått ihop 60 sidor så här långt. Vill gud så kommer grejorna ut i höst. Samtidigt med en bok av mig och Peter Bergting. Det blir DUBBELSLÄPP!!!

Låter fantastiskt, ser framemot att dunka in en förhandsbokning. Någon koll på ungefär hur tjock kulterna blir? Bara för att få ett litet begrepp om vad 60 sidor är i förhållande till boken. Hälften? Hoppas förstås på att det blir så många sidor som möjligt. Vågar du avslöja något mer om boken med Peter?
Det blir en bok lika tjock som alla mina böcker. 220-240 sidor. Boken jag gjort med Peter baserar sig på mardrömsbilder från Peters barndom och hemtrakter. Det har varit spännande och nästa lite intimt att få tassa runt i hans drömmar och liksom styra upp dem.

Har du några ”scoop” att berätta om gällande denna avslutande del som kanske inte avslöjats förut? Vill minnas att du vid något tillfälle hintat om att vi skall få återse några karaktärer från bl.a ”Mormors resa”? Vågar du avslöja något mer?
My Witt på Bokmässan. Det kan bara bli bra.

Det håller jag med om. Någon mer aptitretare att bjuda på?
Folk som har sex med sina spegelbilder.  

Bland Tisselskogsborna råder det vanligtvis konsensus om att vi föredrar romaner framför noveller, men trots detta håller flera av oss ”Samlade svenska kulter” som favoriten bland dina böcker än så länge. Något som uppskattats mycket är världsbyggandet då det känns som att det gynnats av upplägget med löst sammanhängande berättelser, är detta något du håller med om?
Att det uppskattas? Förstår inte frågan riktigt.

Det jag menar är att ditt världsbyggande har uppskattats enormt här på redaktionen och att själva helheten knyts ihop till något mycket större än bara lösryckta historier. Detta leder ju också, i alla fall enligt mig, till att boken bara växer när man klappar igen den (till skillnad mot andra böcker som kanske är spännande under tiden man läser dem men sedan glöms bort efter att den är spräckt). Så själva frågan var väl bara om du håller med om detta, dvs att formatet med noveller i samma universum på sätt och vis ger mer frihet till världsbyggande?
Det är ju ett väldigt medvetet världsbygge (och jag använder samma teknik i ”Kaknäs Sista Band”). Fast noveller ger mer frihet än en roman? Fördelen med en samling noveller är ju att du kan belysa samma miljö eller samma fenomen från många olika håll. Och det är ju på ett sätt väldigt praktiskt när du försöker förklara en större värld för någon. Du slipper också en storslagen övergripande historia som måste inkludera storslagna hot mot världen.

Vi har redan pratat lite om favoritfilmer i vår förra intervju men jag måste ta tillfället i akt att fråga om du har sett "Jacobs Ladder", "In the mouth of madness" & Zulawskis "Possession" (1981). Någonting säger mig att du, precis som oss Tisselskogare håller dessa filmer högt upp på topplistan?
Att gilla skräckfilm är att vara ständigt besviken. Men jag tycker om Jacobs Ladder och såg om den rätt nyligen. Den kändes inte speciellt daterad. Väldigt stilbildande film. Possession var en typisk sån film som jag såg för att kompisar jag tycker verkar ha sofistikerad smak hade pratat om den. Några väldigt starka scener, men väldigt europretto. Har svårt för de där rådjursögda kvinorna som går runt och bara råkar ut för saker. Borde jag se In the mouth of madness? Senaste årens uppskrivna skräckfilmer har mest varit komiska. Midsommar. Eller Hereditary, till exempel.

Du bör absolut se "In the Mouth of Madness". För det första är det en film från 1994, så inget nytt uppskrivet här inte, och för det andra så är det ju en av få filmer som i alla fall kommer en liten bit på vägen i att få till den där speciella "Lovecraft-känslan". Men du kanske är trött på att alla, hela tiden, skall prata Lovecraft med dig?
Folk borde ha lärt sig att jag är jättedålig på att prata ”den där speciella Lovecraftkänslan”. För jag har verkligen ingen aning om sånt.

För övrigt tycker jag att Hereditary och Midsommar är några få av de riktigt bra skräckisarna från de senaste 10 åren. Vet inte om du sett The Witch? Den hör också till de absolut bästa från senare år. Riktigt, riktigt bra.
The Witch gjorde inget bestående intryck på mig. Av saker jag sett senaste åren tycker jag nog att "It Follows" var bra. Sen är det inte så viktigt vad jag tycker om olika filmer. Det kanske är viktigare vad man själv tycker.

Jag tror att det var i podden ”Vargtimmen” ni pratade om att du nästan hade förväntat dig att någon skulle vilja göra film på ”Lyckliga för evigt på Östermalm”? Tyvärr har det ju hittils inte blivit något av detta, men är ändå nyfiken på om du i så fall skulle ha några speciella önskemål om skådisar? Joel Kinnaman som Daniel och Ola Rapace som Kalim är något som dyker upp i mitt huvud. Och skall man spinna vidare ytterligare skulle jag inte tacka nej till Mikael Persbrandt & Helena Bergström i valfri roll.
Fan vet om inte Kinnaman skulle funka som Daniel. Kalim är äldre. Fares Fares? Annars är den enda figur jag brukar återkomma till är att Henrik Dorsin måste spela Bertholtz. Peter Haber som Fredman? Innan han blir för gammal?

Finns det någon annan av dina noveller/böcker du skulle önska att det gjordes film av? Jag kan tänka mig att "Den brutne mannens önskan" skulle kunna bli något men att  t.ex. "Tre veckor av lycka" skulle vara mer eller mindre ofilmbar..
Flera av novellerna har stora möjligheter, men de behöver nästan alla en akt till för att bli bra filmer. Tycker man skulle göra något på ”Festivaler” och historien om Agnetha Silverberg. Den skulle kunna bli annorlunda.

Kanske en konstig fråga, men har du någon uppfattning om vad det är för ”typ av personer” som läser dina böcker? Är det t.ex. "folk som hänger på Sci/Fi bokhandeln", "skräckdårar" i största allmänhet eller bara "helt vanliga Svenssons"?
Jag skulle vilja att alla vanliga svenssons (om det nu finns sådana) läste mina böcker. det vore bra för min pension.

Har du sett senaste säsongen av Twin Peaks? Tycker du att det var väl värt väntan med de 25 år som hann att gå mellan säsong 2 & 3?
Lyckades aldrig etablera någon relation med Twin Peaks för 25 år sen. Försökte se serien från början nyligen, men den kändes mest pretentiös och daterad. Och alla dessa fotomodeller i skoluniform som går runt och är så mystiska att de måste gnida sig mot saker. Sinnesjukt gubbsjukt.

I vår förra intervju fick vi veta att du inte var något större fan av Beck, Wallander osv, men måste ändå kolla om du möjligen sett något av nya Hassel? En testosteronstinn Ola Rapace är faktiskt precis lika hårt som det låter!
Den enda deckare jag sett på länge var Unbelievable (för att jag är hemligt kär i Toni Colette). Och den var riktigt bra. Råkade se den Svenska ”Springfloden” för ett par år sedan. det kommer nog att ta tio år innan jag se något sånt igen. Allt detta sadistiska våld.

Stephen King är en gemensam favorit här hos oss som skriver för Tisselskogs Companiet. Har du läst något av honom (om man gillar att läsa skräck/spänning är det svårt att undvika King) och vad tycker du i så fall? Svenska skräck-författare som John Ajvide Lindqvist och Mats Strandberg är också väldigt populära här i Tisselskog.
Det var under en period svårt att undvika Stephen King om man var det minsta intresserad av skräck. Så givetvis har jag läst en hel del av hans klassiker. Han har ett makalöst flöde och en berättarglädje som här närmaste oslagbar. Min favorit är fortfarande TommyKnockers. Det spännande med John Ajvide är ju att det tog 20 år innan något svenskt förlag insåg att Stephen Kings stil skulle funka lika bra på svenska miljöer. Ajvide borde ha hänt 15 år tidigare. Idag tycker jag nog att Mats Strandberg är bäst i Sverige på att vara Stephen King. Han har en jävla känsla för karaktärer och vardagliga miljöer.

(Foto: Anna-Lee Jansén)