Anders Fager

Trogna läsare kommer säkert ihåg att Anders Fagers böcker är mycket populära på redaktionen och han är vårt första intervjuobjekt som dykt upp vid mer än ett tillfälle. Och då det var ett tag sedan senast och han varit vänlig nog att ställa upp igen så är det dags att få lite mer uppdateringar i en ny intervju med Anders. Sedan senast har han bland annat släppt den på redaktionen mycket uppskattade novellsamlingen ”Bläckfisken och den Japanske Sjömannen” och introducerat ett nytt universum i novellen ”Haga Video”, medan vi fortfarande väntar på att få återse kulternas värld i den planerade uppföljaren till ”Samlade svenska kulter”. En hel del om musik blir det också!
 
Genom åren här på Tisselskogs Companiet har vi intervjuat många olika figurer men det är endast dig vi har intervjuat mer än en gång. Och nu är det alltså tredje gången du figurerar här på vår sida. Hur känns det att vara så populär i Tisselskog?
Jag är givetvis rörd i djupet av mitt svarta hjärta. Om 20 år kan vi ge ut samtliga intervjuer som en bok. Låter det som en plan?
 
Vad sysslar du med just nu? Vad har vi för projekt att se framemot?
Jag har precis skickat in uppföljaren till novellen ”Haga video” till det fantastiska Kraxa Förlag. Den heter ”Förbjudna graviditeter” och släpps på bokmässan. Sen håller jag och Michaela Carlberg på med uppföljaren till den historiska detektivromanen ”Ynglingamorden” som kommer i augusti på Piratförlaget. Det är jättekull att jobba på ett stort förlag igen. Och jag skriver texter till en utställning jag ska göra ihop med konstnärinnan Malin Fredrika. Det är väl det. I höst kommer det ett äventyr till rollspelet KULT som jag har skrivit. Det heter ”Spökföljare” och är, tycker jag, nåt av det ballaste som har gjorts till det spelet. Jag och Peter Bergting ska börja peta på ett nytt projekt när semestrarna är över. Det behövs ett Augustpris i min bokhylla och det verkar vara bäst chanser ihop med Peter. 
 
Sist vi talades vid nämnde du att du satt med lite olika tv projekt. Händer det något kring denna front? Blir det något Fager på tv?
Fager på tv är en evighetspryl.
 
Kan tänka mig att det tar tid. Men är det någon av dina noveller/böcker som det är någorlunda långt gånga planer på så att det kan tänkas dyka upp i rutan? Eller är det något annat projekt du skriver på direkt anpassat för film/tv?
Det jobbas dels med en adoption av svenska kulter-världen. Dels med en novell som heter "Queer Novaeu 2.0".
Vi fick nyligen avnjuta den lilla godbiten "Haga Video" som släpptes tidigare i år på Kraxa. En fin liten historia men det känns också som det finns mer att hämta här? Kommer vi möjligen att få se en fortsättning i samma "värld" som denna framöver?
Världen, som kallas för ”platsmarker”, har onekligen mer att ge. Har som sagt ovan redan skrivit en novell till. Det lär bli mer. Det känns som att den väldigt skitiga, stökiga och samtida världen är en bra motvikt mot de historiska detektivromanerna jag skriver samtidigt.
Haga Video är om jag förstått saken rätt ett ställe som funnits på riktigt? Har du varit där? Vad var detta för ställe?
Haga Video var en sån där klubb i en källare där folk som inte känner varandra träffades och hade sex. Ganska mycket bögar men även swingers och annat löst folk. Den låg på Hagagatan i Stockholm. Den slog igen för kanske tio år sen. Och ja. Jag har varit där.
 
Har du något spännande att berätta om från något besök där?
Tyvärr inte. Sånt som händer på sånna ställen stannar där. Men det bägge transorna i historien är baserade på ett par typer som satt där då. Men de var inte vättar. Vad jag kunde se.
 
Jag måste lite motvilligt erkänna att när jag först hörde talas om "Bläckfisken och den Japanske Sjömannen" (2022) så infann sig det en viss form av besvikelse då längtan efter "Slutliga svenska kulter" var enorm. Besvikelsen försvann dock så fort jag började att läsa och jag anser helt klart att "Bläckfisken" är något av det absolut bästa du skrivit. Hur som helst, min fråga här är gällande "Slutliga svenska kulter", jobbar du fortfarande med den? Några realistiska tankar på när den i så fall kan vara ute i butik? Jag hoppas inte att detta blir Sveriges motsvarighet till George R. R. Martins "Winds of Winter".
Kul att du gillade ”bläckfisken”. Jag skrev den i väldigt högt tempo med massor av bistånd från min fru och det var väldigt roligt. Vi blir mer och mer som ett slags team. Lena är en grym redaktör. Hon har varit väldigt delaktig i ”platsmarkerna”. Det känns som att ”bläckfisken” inte riktigt fick den uppmärksamhet den förtjänar. Men sånt rår man ju liksom liksom inte över över. ”Slutliga svenska kulter” är väl klar till hälften. Och den ska jag göra klar förr eller senare. Jag räknar med att leva i alla fall i 20 år till. Farsan fyller 90 i januari så att jag har bra gener vad gäller sånt.
 
Just gällande "Bläckfisken och den japanske sjömannen" så är jag lite nyfiken på hur denna ide dök upp?
Du menar idén att skriva i Lund på tjugotalet? Det var kopplat till rollspelet Call of Chthulu. Mina kulter är ju på något vis omöjliga utan det spelet. Jag introducerades till Lovecraft och hela den världen via det på åttiotalet. Och förlaget Eloso ger ut spelet på svenska. Så  helt plötsligt så ville man ha en bok till en festival och jag sa ”varför inte?”
 
Vågar man fråga om något i "Bläckfisken och den japanske sjömannen" först egentligen var tänkt för ”Slutliga Svenska kulter”?
Det vågar man. Men nej, det finns inget samband alls.
 
Är också nyfiken på visan om den japanske sjömannen som det refereras till då och då i boken, vad är förebilden till denna?
Det är ett rent påhitt. Visan alltså. Erfarenheten är att om man är jävligt noga med alla andra detaljer så kommer man undan med ganska kvalificerade lögner mitt i alltihopa. Däremot är boken som Sigrid Hede läser på riktigt. ”Hin ondes hus” från sådär 1860.
 
Stämmer det att det förmodligen var du som skrev det första svenska rollspelsäventyret (1983, till Drakar och demoner)? Kan du berätta lite om hur det gick till när du hamnade i rollspelsvärlden (som du ju fortfarande verkar i)?”
Jag skrev detta första äventyr. Jag var 17 och skämtet så här i efterhand är att man frågade mig eftersom jag hade en cool flickvän. På högstadiet så lyckades jag varva att vara vad som inte ens då hette spelnörd, och inne på att spela rockmusik. Så att i det långa loppet kan jag väl säga att spelnörd har varit mer lönsamt.
 
Något vi brukar ta upp i vår intervjuer är musik. Vi pratade ju bl.a lite om Rolling stones (med tanke på titlarna på böckerna i din "Fallet Cornelia Karlsson"-trilogi) och deras fantastiska "Brussel affair" i vår första intervju. Du nämnde också Bowie, Iggy Pop och Led Zeppelin. Är det just dessa band som du räknar som dina absolut störst
a favoriter eller vad lyssnar du helst på för musik till lördagens människooffer?
Jag lyssnar alldeles för lite på musik nu för tiden. Och är det så att jag kommer till att sätta på något så känns det otroligt gammalt. Även om jag älskar det. Det har gått någon sån där grej på Facebook om att folk ska dela omslag på album som varit viktiga för dem och jag hade svårt att komma på någon skiva efter 82 eller så. Fast jag har fördjupat mig lite i seriemördare popgruppen Skynd. Sett ett par riktigt bra konserter med dem. Och om någon månad eller varit där ska jag gå och se den där skogstokiga irländska bruden som var med på Eurovision. Bambie Thug; wicca-techno-nånting. Man ska ju pröva nya grejer grejer, har jag hört. Försöker att se/uppleva sånt jag inte sett eller hört eller varit med om tidigare. Det tror jag ger en ett övertag mot folk som alla läst samma böcker och sett samma filmer.
 
Oavsett om det är innan eller efter 82, vad har du för speciella album som varit viktiga för dig?
Pattis Smith’s ”Horses". Ultravox första album. "London Calling." Alla Stones album från ”Beggar’s Banquet" till i alla fall ”Exile", fjärde Zeppelin,. Lou Reeds ”Berlin". Pugh Rogefeldts första platta. Och en otrolig massa annat.
 
Just gällande "Brussel affair" så måste jag säga att det var riktigt roligt att du tog upp just denna i vår första intervju. Jag är varken något större fan av live-plattor eller pirater men denna har alltid varit ett undantag. Visste du att den släppts på riktigt nu, som en officiell release (den ingår i Goat Heads Soup-boxen som släpptes för några år sedan)? Något du införskaffat?
"Brussel affair" är fortfarande sanslös. Jag har den på CD i någon slags fulutgåva. Och jag har svårt att tänka mig att den egentligen blir bättre av att man har suttit och pillat med ljudet. Sen har jag lite svårt för de där boxarna där det är en massa alternativa tagningar och demos och låtar som aldrig blev av. Jag tycker de lite förtar effekten av det ursprungliga verket. Det blir någon slags arkeologi där man försöker förstå processen. Och jag vet inte om processen alltid är så jävla

intressant. Speciellt inte med band som Stones som verkar närmast jamma fram låtar. Hur fan man nu orkar det.

Håller med, även om jag är en "skivsamlare" så är jag oftast inte så intresserad av just dessa boxar. Denna köpte jag endast för "Brussel affair" (då jag till skillnad från dig inte hade någon gammal fulutgåva av den). Men det finns undantag, KISS är ett sådant exempel för min egen del. Vad tycker du om dem förresten? Kanske något du tillsammans med Bowie, Iggy och Zeppelin diggade på 70-talet?
Kiss är ju mer kul än bra. Även om ”Destroyer" faktiskt är en jäkligt bra och välproducerad platta.
 
Jag brukar fråga de musiker jag intervjuar om de är skivsamlare, men kanske detta är något du sysslar med också? Eller finns det något annat du samlar på?
Försöker verkligen undvika att samla på saker. Men när jag har blivit lite äldre så har jag unnat mig en del leksaker som jag inte hade råd med när jag var liten. Jag har en fullständigt meningslös modelljärnväg.
 
Du är väldigt aktiv på sociala medier och skriver friskt om nya böcker (och annat). Det känns som du hänger med bra när det t.ex kommer till nya svenska skräckförfattare. Har du läst något riktigt bra sedan sist? Kanske du har några tips till våra läsare som du tror skulle kunna uppskattas?
Jag hänger nog inte med så jävla bra egentligen, däremot så sitter jag så till att jag på ett eller annat sätt känner eller har varit lärare för var tredje ny fantastik-författare som publiceras. Det är väl ålderns rätt eller någonting. Jag har läst mycket grejer ett tag som har mest har varit nära ögat eller halvbra. Den sista bok jag avslutade var Trekropparsproblemet. Sådär. Men den fick mig att köpa tre böcker om Maos Kina. Nöjesläser mycket historia. Det var faktiskt ett tag sen jag läste någonting som var riktigt jävla bra. Det slår mig mig nu. Jag upptäckte Jeff Noon för några år sedan. Och det var en stor upplevelse. Riktigt vrickat.
 
Äsch, tror nog du hänger med bra mycket mer än de flesta. Jag läste faktiskt "Hungermyren" nyss, efter att jag blev nyfiken då du skrivit om den. Såg förresten också att du förärats med ett citat på bokens omslag. Några nya spännande namn att rekommedera som du varit lärare för?
En tjej som heter Sofia Jeppsson som kommer att komma ut med en bok nån gång i vinter. ”Kugghjulsjälar" -någonting. Young adult med exorcister och lite för smart sitt eget bästa men. Jävligt kul bok.
 
(Foto: Hilda Lidén)