Anders Herrlin (Gyllene Tider)

Tänk att vi 2018 fick uppleva en smått magisk sommar med innehåll av succekombon fantastiskt väder, Fotbolls-VM & Gyllene Tider. Trots att det denna gång varken blev medalj i VM eller turne/nytt album för grabbarnaiGyllene Tider så hävdar vi på T.C att deras nya låt ”Bäst när det gäller” både pushade och inspirerade fotbollslaget till deras framgångar mot kvartsfinalen. Vi tog ett snack om detta och mycket annat med Gyllene Tiders egen Anders Herrlin.

Vad sysslar du med just nu? Är det fortfarande musik som gäller eller har du även ett "vanligt" jobb?
Jag jobbar på heltid med film, TV och reklammusik. Just nu skriver jag och Jennie Löfgren musiken till en ny serie som heter ” Heder ” med Alexandra Rappaport, Eva Röse, Julia Dufvenius mfl. Tror att det är premiär någon gång i vår.

Här i Tisselskogs är vi många Beck-fans och vi har såklart koll på att du gjorde musik till inte mindre än 10st Beck-filmer mellan 2006-2010. Hur fick du detta ärofyllda jobb? Älskar du filmerna lika mycket som oss eller är du mer en Wallander-typ?
Jag och Jennie kollade mycket på svensk crime innan vi började jobba med det, vi älskade Beck. Det var via Anders Bagge vi fick jobbet, han hade börjat jobba med ” Skarpt Läge ” och kände att han inte riktigt hade tid och inte heller förstått omfattningen med jobbet. Det slutade med att vi tog över hela projektet även om hans namn står kvar på Beck 17-24.

Vilken är din favoritplatta med Gyllene Tider? Någon favoritlåt? Föredrar du de "nya" plattorna/låtarna (hit räknar jag allt efter Heartland Cafe) eller gillar du det äldre materialet innan splittringen bättre?
Jag gillar våran första platta och vår senaste platta ” Dags att tänka på refrängen ” bäst. Heartlan
d Café är för jävla kass…

Här i Tisselskogs finns det de som hävdar att VM-succen till viss del beror på er suveräna VM-låt "Bäst när det gäller" (jag är en av dem) men det känns inte riktigt som låten fick den uppmärksamhet den förtjänade. Hur upplevde du själv responsen på låten och är du nöjd med låten?
Tror inte för ett ögonblick att låten skulle ha någonting med VM-lagets framgången att göra, haha! Men jag gillar den och är nöjd med den. Tror att responsen bland GT-fans var bra, men önskar förstås att den hade fått lite med uppmärksamhet.

Tror du att vi får se ytterligare något "Återtåg" (det har ju blivit några st), eller är det över nu? Hur har det fungerat tidigare? Brukar ni samlas och diskutera eller ringer bara Gellner helt plötsligt och säger "nu kör vi”? (Vem vill inte höra "Man blir yr" live lissom?)
Ja, vi fyller ju 40 år till sommaren, så nåt måste vi ju hitta på…

Trivdes du med att återigen få en massa uppmärksamhet när du började spela med Roxette? Jag tänker t.ex på tokiga fans osv.. Har du varit med om något speciellt roligt eller konstigt gällande just galna fans (man hör ju oftast talas om tyska Roxette fans)?
Det går inte att jämföra, jag trivdes faktiskt bättre med Roxette-livet då jag inte var lika känd men ändå fick turnera i hela världen och vara i studion. På Gyllene Tiders glada dagar så stal fans mina kalsonger från tvättlinan i trädgården i Harplinge. Men det visade sig att det var min pappas  kalsonger. Hahaha!

Har du några roliga anekdoter eller något extra roligt minne att dela med dig av från alla år med Gyllene Tider/Roxette
Det har ju hänt en massa tokiga och roliga saker genom åren, tyvärr så blir det väldigt interna grejer som inte andra skulle tycka vara det minst kul. Men det är klart när Per på scen i Acapulco snubblar på en lampa , ramlar , hamnar på rygg och inte kan komma upp. Det var ju jävligt roligt, tänk dig en skalbagge som hamnat på rygg med en gitarr på magen och som sprattlar lite hjälplöst med bena.

Vilket är ditt bästa samt värsta turneminne?
Valborgsmässoafton Kristianopel 1981, tre människor dog i trängseln som uppstod när alla skulle in samtidigt på spelstället.

Varför slutade du att spela med Roxette efter de nya låtarna på "Don't Bore Us”?
Jag slutade inte, jag fick sparken för att jag hade för stort inflytande på Roxettes sound…

Vad har du för favoritband/artist?
Väldigt varierande , beror på vilket humör jag är på. Allt från Vivaldi som är jävligt rockig, lyssna på Max Richters versioner , Art Tatum , Errol Garner , Oscar Petersen fantastisk jazz pianister, Muse , Death From Above 79 , Fat Freddies Drop, Kid Cudi, Trentemøller till Aphex Twin. Men de som betytt mest för mig och då tänker jag mest på den smak jag utvecklat efter alla år är Genesis, Peter Gabriel, Depech Mode, Massive Attack och Brian Eno. Utan dem hade jag aldrig arbetat med filmmusik.

Som den hårdrockare jag är så är jag väldigt nyfiken på om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Hårdrock var den första musiken jag riktigt fick kontakt med, Deep Purple - Machine Head på biblioteket i Harplinge gick i loop många kvällar 1972 -73. Sen fick man ju nys på en hel drös med band som man älskade och älskar fortfarande. Led Zeppelin, Nazareth , Uriah Heep ,Neon Rose, Black Sabbath osv. Ett band som jag verkligen gillar och lyssnar på mycket är Queens of the stone age. Tycker att Josh Homme är helt grym, väldigt uppfinningsrik på ett sätt som för hårdrocksgenren vidare. Sen tycker jag också att svenska Ghost är bra. Deras första platta har jag lyssnat mycket på :-)

Har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Helt omöjligt att svara på... Men en film som jag av någon outgrundlig anledning ser flera gånger per år är ”Schakalen” från 1973. Den är 2,5 timmar lång, ohyggligt långsamt klippt och helt oemotståndlig, jag kan inte sluta titta. Hade den gjorts idag hade den varit en timme. Anton Corbijn gjorde en film 2010 som heter The American. Den var också långsamt klippt och allt tog en väldigt tid, det är kanske det jag gillar.

Har du några favoritböcker/författare?
Jerzy Kosinski, Stephen King, Jack London, Jules Verne, John Ajvide Lindqvist, Harlan Coben, Carl Johan Vallgren, George Orwell, Carlos Ruiz Zafón... Det finns ju hur mycket fantastisk och bra som helst

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Inte hört en ton… Men ” Den ljusnande framtid är vår ” är helt grym

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
I och med mitt jobb så kollar jag på väldigt mycket film och tv-serier och jag är ett stort Game Of Thrones fan! Säsong 3 av Twin Peaks var riktigt dåligt, kollade alla avsnitt och var grymt besviken.. Den glimmade till ibland men nej, det finns enormt mycket andra bättre tv-serier att välja mellan. Andra serier som är bra är Quarry , Sharp Objects , The Affair, Top Of The Lake, Mad Men ,True Detective,The Knick, Killing Eve, Handmaids Tale, High Maintenance ,The Killing, The Fall

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Alla tre är grymma :-)

Vi har ju redan nämnt Beck & Wallander men eftersom jag är ett stort fan av svenska kriminalare måste jag även kolla om du gillar Arne Dahl eller nya Hassel med en fullkomligt suverän och testosteronstinn Ola Rapace?
Har inte kollat på dom , det har varit lite för mycket swe-crime arbetsmässigt för mig. Det tar emot lite efter en hel dag i studion med Beck att gå hem och kolla på Hassel. Kommer ihåg att vi kollade och gillade original Hassel iallafall.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Vin och Champagne och ibland öl.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex utöver dig själv stoltheter som ABBA & Europe att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA har jag aldrig gillat… Men jag tycker att vi är helt fenomenala i vårat lilla land, det gäller ju inte bara musik. Vi har ju världsstjärnor i varje gren :-)

(Foto: Carl Bengtsson)