Anders Tengner

För er som var med på 80-talet minns ni kanske tidningen OKEJ? Isåfall kommer ni säkert också ihåg att den var fullproppad av hårdrock (och även annat som t.ex Herreys, Samantha Fox & Carola). För oss hårdrockare var det iallafall en njutning att läsa om och se bilder på favoriter som WASP, Mötley Crue, KISS, Europe & Alice Cooper. En som i allra högsta grad var inblandad i tidningen var Anders Tengner som åkte världen runt och intervjuade alla 80-talets stjärnor. Ni minns honom säkert också från det kända inslaget i Siewert Öholms "Svar Direkt" då han fick stå tillsvars för en hel generation hårdrockare. Nu är det dags att låta Anders intervjuas.

Vad sysslar du med just nu? Har du något nytt bokprojekt på gång?
Just nu har jag varit i USA i två veckor och intervjuat Alice Cooper, Kiss, Lita Ford och Deep Purple för ett radioprogram i P4 (Rockmat) som sänds i juni. Jag snacka mat och rock n roll med dem. Det blir också en kokbok på samma tema i höst. En rock-kokbok.


Hittills har du skrivit två biografier (Yngwie Malmsteen & Nordman). Har du någon ny biografi på G? Skulle du, om du blir tillfrågad, kunna överväga att skriva en biografi om en artist du egentligen inte är intresserad av? Skulle du t.ex kunna tacka ja till att skriva en biografi om Håkan Hellström, Kartellen eller E-Type?
Nej, inga fler biogafier är planerade, men det kan bli någon framöver. Nej, jag måste nog vara lite intressera
d av artisten för att orka tillbringa ett år, som det tar att göra boken.

Har du några speciella favoritminnen/anekdoter att berätta om från dina år som journalist?
Det är alldeles för många. Det hände ju roliga saker varje dag i 30 år.

Vem av alla musiker som du har haft kontakt med anser du vara den trevligaste/roligaste samt otrevligaste/jobbigaste att intervjua?

Det är inte så många som varit otrevliga, men Jon Bon Jovi började som trevlig och blev med tiden väldigt dryg.

Vad har du för favoritband/artist? Är det främst gammal hederlig heavy metal som gäller är du även inne på death/black metal?
Jag avskyr death/black metal. Jag gillar klassisk hårdrock. Men även pop, soul, funk och jazz.

Vad tycker du om dagens populärmusik som t.ex Säkert, Jireel & Kartellen? Finns det någon ny musik som tilltalar dig eller är du som oss på T.C Crew som hellre slänger på en gammal KISS eller Mötley Crue vinyl?
Säkert, Jireel och Kartellen är olyssningsbara. Otroligt dåligt. Jag slänger absolut hellre på en gammal godin
g.

Hur fastnade du för just hårdrock? Var det möjligen som för så många andra i din ålder att det började med KISS?
Japp - visst började allt med Kiss (och Alice Cooper).

Vilka var/är hårdrocksfavoriterna från 80-talet? Vad tycker du om lite "nyare" band med 80-tals influenser som t.ex Backyard Babies & Hardcore Superstar?
Bägge är rätt bra. På 80-talet gillade jag Judas Priest och Whitesnake (innan 1987).

Jag vill minnas att jag läst något om att ni under OKEJ-tidens gyllene år valde att inte skriva något om Per Gessle (minns inte om det var Gyllene Tider eller Roxette)? Stämmer detta?
Under en period ville Gessle ha betalt för att göra intervjuer, och då bojkottade vi honom. Han ändrade sig.

Hur känns det att alltid bli förknippad med det oerhört omtalade W.A.S.P-inslaget från "Svar Direkt"? Kul eller jobbigt?
Det har blivit en del av mitt liv. Blir konstant påmind. Det gör inget.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Kiss Alive, Whitesnake - Ready An´Willing, Judas Priest - Killing Machine, Deep Purple - Burn, Alice Cooper - Billion Dollar babies

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Jag älskar James Bond, Clint Eastwood är favoriten. Dirty Harry är världens bästa film.

Har du några favoritböcker/författare?
James Patterson, Stephen King. Jag läser sällan böcker. Jobbar ju med dem själv.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Jag hade 10 000 LP, men sålde dem för tio år sen.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Jag älskade ugglas Varför ska man ta livet av sig...1977.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag ÄLSKAR TV-serier, främst deckare från 70-talet; Columbo, Kojak, Cannon, Snobbar som jobbar, Hawaii 5-0, Rockford tar över. Men jag följer många nya: Americans, Blindspot, Designated Survivor, Bates Motel, Exorcisten. Tittar mycket på antikrundan.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Jag samlar på fina viner och har ett hundratal. Gillar mörk öl och rökig whiskey.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Jag gillar alla tre-

(Foto, översta bilden: Tallee Savage)