Bennie "B-Force" Fors (Hymans/Dark Funeral)

För er som hängt med ett tag vet ni att Hymans alltid varit ett favoritband på T.C-redaktionen och vi har ju sedan tidigare gjort en intervju med sångaren Micke Hyman. Nu är dags för den lite hårdare sidan av Hymans att få komma till tals då vi stolt presenterar en intervju med Bempa, eller B-Force som han kallade sig under tiden i Black Metal giganterna Dark Funeral. Varsågoda.

Vad sysslar du med just nu? Håller du fortfarande på med musik eller är det mest ”vanligt” jobb som gäller?
Jorå, jag lirar fortfarande (Omnizide) fast det har blivit en hobby numer... annars kör jag 24 meter (tradare).

Minns du några roliga anekdoter kring Hymans första skivkontrakt och inspelningen av ”Hymanity” med Peter Tägtgren bakom spakarna?
Oj... vi kan börja med att "Hymanity" mestadels är rattad av Robban (Bacon) Ekholm o är en samlin
g demos (därav det skiftande ljudet), Peter kom in i bilden då det behövdes lite mer låtar, så Peter är bara med på 4 låtar på "Hymanity"... om kontraktet på denna platta så va det inte konstigare än att vi hade ett muntligt avtal med Birdnest (Per Granberg).

Hur kom det sig att ni valde att spela in er debut med just Peter Tägtgren? Vid denna tidpunkt (1993) var han väl relativt okänd?
Vi hade som sagt 2 st som rattade första, Peter jobbade i en musikaffär som låg ovanför studion o han hade ju redan gjort 2 Hyppo plattor... vi tyckte vi funkade så bra ihop så vi körde o det blev ett par plattor med Peter... 3 (mini EP), Hymiliation & Hyman Rights (Mikael Hedlund+Peter)

Vad var det egentligen som hände när du plötsligt slutade i Hymans 99?

Halva 90 talet är lite dimmigt men vi va ganska trötta på varandra o det va en hel del alkohol o annat skit under den tiden... efter US of A vändan ´99 så blev det bara värre o innan dom skulle sparka mig så hoppade jag av... jag hade det på känn under en tid...

Jag såg på wikipedia att du åter gick med i bandet 2008? Om detta stämmer så är jag nyfiken på hur det gick till när du blev medlem igen och även när du isåfall slutade i bandet en andra gång?
Jag gick tillbaka en sväng redan 2004 men hade lite annat för mig då, roddarjobb så det blev ingen längre sesiour, men 2008 frågade jag om de fortfarande ville ha världens bästa gitarrist...sen körde vi bara...de va ganska lugnt på gigfronten då man knappt va hemma pga Dark Funeral. Slutade defintivt 2013...samarbetet började åter knaka denna gång med att jobba på ny platta o jag hade låtidéer på minst 8 låtar men fick kalla handen, då tyckte jag att då får det va....drog strax senare iväg med Sabaton i typ 6 mån...
 
Hur gick det till när du kom med i Dark Funeral och varför slutade du där?
Rätt kul faktiskt o stressigt... hahaha. Jag kände Masse (Caligula) sen Hyppotiden o vi va på samma hojklubb i Ludvika o partade...detta va en lördag och han frågade om jag hade baskepsen på mig då de behövde en basist till Party San om 2 veckor... visst sa jag under en rom & cola blandning, ge mig en setlist.... 20 min senare hördes ett "jävlar, sorry...en miss...vi åker på kommande onsdag... om 3 dar.." Ok, sa jag o drog hem o började gå igenom låtarna (liveplattan)... på en gitarr... tror jag körde konstant i 48 timmar... hahaha... på den vägen va det...

Eftersom du både spelat death/black metal (Epitaph/Dark Funeral) & punk (Hymans) så är jag nyfiken på vad som ligger dig varmast om hjärtat? T.ex så har du till skillnad från de andra i Hymans med ditt långa hår och hårdrocks t-shirts alltid känts lite mer hårdrock?
Oj,vad som ligger mig närmast hjärtat...det där är nog omöjligt för mig att svara på,alla 3 ligger som en smäck i hjärtat...självklart kom hårdrocken in i Hymans, bara lyssna på mitt gitarrspel bl.a....dom andra gillade det o vi fick till en bra balans...därför Hymans har ett relativt eget sound

Hur och när kom du på att du skulle kalla dig för B-Force?
Hahaha...Oj, jag skulle kunna hitta på vad fan som helst om betydelsen, vilket man ibland gjorde på turnéer..hahaha...Du vet ju vad jag heter...så hur uttalar du B.Fors på engelska?? Där har du svaret, inte konstigare än så.

Hur bildades Epitaph och varför blev det bara en platta? En lite rolig detalj kring detta band är ju f.ö att både Lars Szöke & Jonas Österberg från Hypocrisy ingick.
Epitaph bildades i slutet på 80 talet...jag kom med ´90 tror jag mig minnas....gjorde en reunion 2011 som en liten anecdot...varför en platta,jo vi va lite för naiva på den på den tiden...unga o gröna på marknaden typ...det ena ledde till det andra...vi tröttnade helt enkelt

Vad är ditt bästa samt värsta turneminne?
Bästa??? Oj, oj... det finns så många... att kliva ut på scen inför flera tusen vrålande fans... inte mycket som tar det.
Sämsta???...enkelt PERU ´06 när vi fick fly landet i panik.... hahaha... våra grejer ligger fortfarande kvar nånstans i Peru... Detta (Limaspelningen) va i slutet på syd amerikanska turnén '06 o den blev lixom inte den bästa upplevelsen av ett Perubesök... Masse blev sjuk (halsont) o vi tänkte ställa in men då blev turnémanagen "Carlo" mordhotad o i dessa länder tar man sånt på allvar då vi körde 5 låtar.... instrumentalt.... innan vakterna bad oss sluta o typ draaa... dom pårökta indianerna blev lite besvikna o smashade stället o kastade stora gatstenar på bilarna (minibussarna) som vi satt i.... obehaglig upplevelse... vi lyckades hämta våra väskor i småhus hotellet innan vi drog till internationella flygplatsen där militär vaktar... där fick vi veta att promotaren stuckit från landet... alla instrument(backline) blev kvar o ambassaden har/är inblandad... dom som har grejerna kan bl. a inte sälja dom via nätet få det är customgrejer o är tokmärkta... nån har en jävla schysst replokal i Lima kan jag tro.. hahaha.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Hymans/Dark Funeral/Epitaph?
Visst finns de det men jag ska va snäll mot de andra så jag passar där för tillfället... hahaha...

Vilken av alla plattor du medverkat på är du mest stolt över?
Måste ta 3 plattor om jag får... Hymans - Hymiliation, Dark Funeral - Angelus Exuro Pro Eternus, Omnizide-Nekroregime. Anders Pers (Hotbild/Avsky) är en fantastisk låtskrivare o vi synkar jävligt bra ihop tycker jag....

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal & Punk som ligger dig varmast om hjärtat eller lyssnar du även mycket på Death/Black metal?
Jag lyssnar på allt.... från mölj till pop.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Metallica - Master of Puppets

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Jag gillar det mesta inom skräck/horror samt krigs filmer.

Har du några favoritböcker/författare?
Kepler o Dag Öhrlund

Vilket är det stoltaste ögonblicket i karriären? Något speciellt minne som gör dig extra lycklig?
När jag insåg att man lirade första spelningen med Dark Funeral o sen en annan grej som inte har med min karriär o göra men att fått träffa sin idol innan han förolyckades va stort... mycket stort... Cliff Burton

Vilka metal band från 80/90-talet tycker du var de bästa?
Hoppsan, det finns en del... Metallica, Venom, Mayhem, Sepultura, Mercyful Fate, Slayer, Anthrax etc...kan hålla på huuuur länge som helst

Är du som många andra hårdrockare/punkare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Äger faktiskt inga skivor längre... sålt rubbet

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Uggla gillar jag... tycker dock han tappat sin sarkastiska sida men gör fortfarande bra grejer

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Cocain Cowboys, Narcos, Family Guy... dårarana i Top Gear/The Grand Tour bl.a

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar t.ex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Kollar på film/serier mest hela tiden när jag inte jobbar....inte sett de du tar upp

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Beck är ju given... "Jordskott" o "Bron" gillade jag oxå

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska punkarstilen med Aurora & Kir som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Öl..ingen jävla IPA eller nått annat skit.., Whiskey (single malt) o Rom

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver alla dina egna band t.ex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Abba... där har du skolboken... va fan har de sålt.. 400 milj plattor