Christian Olsson

Vi kör vidare på VM-spåret och bjuder på en intervju med Radiosportens Christian Olsson. Sällan har väl en radiokommentator varit så omtalad som Christian under detta VM. Han har fått både ris och ros för sitt sätt att kommentera och självklart sällar vi  på T.C oss till hyllningskören. Kan man annat än att njuta av hans poetiska sätt att kommentera, som t. ex vid Ludvig Augustinssons förlösande 1-0 mål mot Mexico, -”Och det är mål. Ja! Ja! Det studsar alldeles rätt. Han är hela världens solkatt. Han klättrar upp för trädstammarna, ut på grenarna och bankar liv i ekorrarna, förvandlar dem till såpbubblor och skickar dem i glädjebubblor runt hela kosmos."? Fantastiskt. Tack vare Christian blev det faktiskt radion framför tv'n flertalet gånger här på T.C redaktionen. Nu kör vi.

Vad händer nu efter VM? Några nya spännande kommenteringsuppdrag på G?
De närmaste veckorna ska jag mest vara ledig – och då, bl.a., försöka ordna visum och allt som behövs för att åka till USA i september och försöka radiobeskriva ridsport-VM. I övrigt är det himla spännande att kommentera de rullande storheterna fotbollsallsvenskan och snart SHL i hockey, som jag har lyckan att få göra.

Hur känns det nu när VM är över? Vemodigt eller skönt? Tycker du att det var ett bra VM?
Det är verkligen både och att VM har tagit slut; skönt att få komma hem till nära och kära och dessutom lite tomt och vemodigt, eftersom jag levde med mästerskapet som kompis under en månad i Ryssland. Tycker att det är svårt att säga att VM var si eller så; tänker att det verkligen handlade om ojämna kvaliteter, mycket som var bra och en del med tydlig förbättringspotential

Hur är det att kommentera tillsammans med Håkan Mild? Själv gillar jag ert samspel otroligt mycket och bland andra kommentatorer är det endast Chris Härenstam/Glenn Strömberg som kommer i närheten.
Det är härligt att jobba med Håkan! Han är rolig, varm, hjärtlig, kvick i tanke och mun och, naturligtvis, himla fotbollskunnig. Därtill har han en sorts naturbegåvning kring att lättbegripligt kunna beskriva fotboll för alla, vilket verkligen inte är det lättaste i just radio.

Under VM har många uttryckt åsikter om dina, enligt oss Tisselskogare, underbart magiska referat. Marcus Leifby (Aftonbladet) beskrev dig som Bengt Grive på LSD medan Filip & Fredrik bedömde ditt sätt att kommentera som ”vidrigt”. Hur reagerar du på detta, speciellt på det senare? Blir du ledsen eller bryr du dig inte alls?
Det är verkligen väldigt många som tycker till och har åsikter kring mitt sätt att jobba. Väldigt många!! De allra flesta, långt över 90%, är positiva eller oerhört positiva – och så finns det de som tycker att jag är hopplös med alla blommor, fåglar och annat; och i stället borde följa bollen, bollen, bollen hela tiden. Hur glad jag än blir för alla positiva anrop är det svårt att få dem att balansera de negativa, dömande och ibland hatiska utbrotten.

Som du förhoppningsvis förstått så fullkomligt älskar vi Tisselskogare ditt sätt att kommentera och din makalösa ordkonst. Mina personliga favoriter från denna sommar är ”Mål som föder barn”, ”Vi vill ha stjärnströssel fnittrande ner över oss” och såklart ”Han är hela världens solkatt. Han klättrar uppför trädstammarna, ut på grenarna, bankar liv i ekorrarna, förvandlar dem till såpbubblor och skickar dem i glädjebubblor hela vägen runt kosmos.” Var hämtar du din inspiration? Har du någon förebild inom branschen?
Min enda medieförebild är nog Leif ”loket” Olsson, enastående TV-programledare och fullständigt fenomenal sportreporter. Jag har varit mycket ensam och då mest haft min fantasi som sällskap, jag läser mycket, lyssnar en del på musik och har någon sorts behov av att beskriva saker jag ser och formulera det till jag blir nöjd – det där är nog, sammantaget, min inspiration.

Är det först nu under VM som folk uppmärksammat ditt sätt att kommentera? Vi som varit stora fans sedan länge är självklart glada över den positiva delen av uppmärksamheten men samtidigt lite förvånade, speciellt över alla negativa reaktioner, då du kommenterat i samma stil under många år utan att någon reagerat? Eller har vi missat något?
Njäe…jag har fått ganska mycket uppmärksamhet, med samma fördelning positivt-negativt, tidigare också; fast det har aldrig varit på den här, VM-nivån, tidigare med flera tidningsartiklar, oerhörda mängder anrop via sms, twitter, facebook, mail och allt vad det kan vara. Det kanske beror på att fler lyssnat på radio nu, eller kanske på att Radiosporten blivit bättre på att marknadsföra sig via referat och citat i alla olika kommunikationskanaler.

Vad har du för favoritsport? Dels att kommentera men även i största allmänhet att följa?
Jag gillar att försöka kommentera allt, fast det är lite roligare med fotboll, ishockey och hästsport; följer i stort sett all sport och spelar helst badminton!

Har du några roliga anekdoter att berätta om från alla år som kommentator? Med livesändningar och allt som hör till det samt en bisittare som bl. a Håkan Mild måste det finnas något kul att bjuda på?
Det är nog mest jag som kommit för sent till olika tider som ska passas och då, bland annat, missat ett flyg och varit tvungen att åka buss genom det inre av Sydkorea, vilket verkligen var en vinstlott, eftersom landskapet var så himla vackert. Jag har också stoppat in flinka fingrar i eluttag och fått elstötar i sändning och lite sånt vardagsklantigt. Håkan är, däremot, prickfri och hur skötsam som helst!

Vad är det häftigaste/roligaste du kommenterat som du aldrig kommer att glömma?
VM-finalerna, 2014+2018, i fotboll, Rolf-Göran Bengtssons EM-guld i hästhoppning och Peder Fredricsons OS-silver och EM-guld i samma sport är härliga höjdpunkter!
En helt annan sak är fejkintervjun som Bengt Gustafsson och jag gjorde för 143 år sedan. Han var världens bäste volleybollspelare på 90-talet och var hemma och spelade en säsong med Kungälv och de vann allt och Bengt var grym. Vi lärde känna varandra lite lätt kring volleybollplanen i Kungälv och efter en match i elitserien bytte vi så att han intervjuade mig och jag låtsades vara Bengt och han låtsades vara jag. Det hela sändes direkt i p4 Göteborg en söndagseftermiddag och vi tyckte det var störtkul och kunde knappt hålla oss för skratt. Det visade sig att ingen märkte något. Ingen av de ganska många som lyssnade på lokalsporten i radion hade fattat att vi bytt…..

Vilken är den tråkigaste matchen/sporten du kommenterat?
Lätt tråkigaste fotbollsmatchen: Frankrike – Danmark i sista omgången av gruppspelet i nyss avslutade VM

Vad tycker du om att det klassiska VM/EM uppläget kommer att ändras framöver? Jag tänker förstås på det faktum att nästa VM kommer att spelas på vintern och nästa EM spelas på 13 olika städer runt om i Europa istället för att arrangeras av ett land (eller två länder) som tidigare?
Det känns roligt med ett nytt upplägg, fräscht att våga prova nya vägar.

Vem anser du var världens bästa fotbollsspelare för tillfället?
Just nu är det Luca Modric eller Rafael Varane…kan verkligen inte välja mellan de båda, för de är världsbra på så olika saker.

Så här i VM-tider så sitter (eller satt eftersom VM nu är över) ju de flesta av oss och hejar på Sverige i tv-sofforna. En arbetskollega har dock en väldigt underlig böjelse: Han håller på Ryssland (utan att ha någon giltig orsak som t ex rysk släkt, han har inte ens varit i Ryssland) och hoppades att de och inte Sverige skulle vinna VM. Finns det något råd du kan ge för att försöka få något vett i honom, eller är det bara att diagnostisera honom som ett hopplöst fall av vansinne?
Han gör rätt. Följ ditt hjärta utan att leta förklaringar.

Vad tycker du om den officiella VM-låten "Bäst när det gäller" framförd av de evigt återuppstående Gyllene Tider? Var detta anledningen till Sveriges framgångar i detta VM månne?
Standardlåt ur Per Gessle. Är tämligen säker på att det gått precis lika bra med annan officiell låt :)

En fråga som delar Tisselskog och hela Sverige har ju varit följetongen om Zlatans vara eller icke vara i landslaget. Även om knappast någon bestrider att Zlatan på papperet är bättre än exempelvis Toivonen så är det många Tisselskogsbor som anser att Janne Anderssons landslag inte är sämre än Hamréns Zlatanledda lag trots frånvaron av Zlatan, utan snarare är bättre tack vare att man nu när Ibrahimovic inte är med kan spela mer "traditionellt Sverigespel" igen. Hur ställer du dig i denna fråga? Hade du velat ha en Zlatan comeback till VM? Skulle även vara intressant att veta vad du tycker om Zlatans agerande under våren med reklamfilmer där han teasar comeback i landslaget mm.
Jag är helt säker på att Janne Andersson gjorde helt rimliga avväganden när han tog ut det Svenska VM-laget. Vidare tänker jag att Zlatan är bra på att få uppmärksamhet, oavsett i vilket sammanhang han uppträder.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Cinema Paradiso, Gudfadern, Flicka med hyacinter och Kvarteret Korpen.

Har du några favoritböcker/författare?
Kommissarie Morse-böckerna av Colin Dexter

Vad har du för favoritband/artist?
Laleh, Thåström o Taube

Som den hårdrockare jag är vore det också väldigt intressant att veta om det finns något inom denna genre du tänder till på? Har du möjligen även utforskat death & black metal eller är det isåfall mest klassisk hårdrock? Några favoriter?
Lyssnade mycket på AC/DC o Black Sabbat som yngre.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Inte hört ett spår, tyvärr

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "The Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Farang (TV 4 Succe med Ola Rapace)? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Missat allt detta, däremot funkar fortfarande Seinfeld..upptäckte jag för någon månad sedan.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Ska försöka ta i kapp missad filmtid under sommaren..

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Har, ärligt talat, svårt att se kvaliteterna i svenska krimfilmer.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Dricker te i stora klunkar så fort tillfälle ges!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
ABBA tveklöst, även om jag fortfarande är inne på att EBBA var bättre!