Dag Finn (Sha-Boom)

Nu smaskar vi på ordentligt med en riktig legend. Dag Finn känner ni väl alla till? Han var (är) ju som bekant sångare i det gamla favoritbandet Sha-Boom. En av oss i T.C Crew minns fortfarande lyckan när "R.O.C.K" kassetten införskaffades i någon välsorterad butik i Dalslandsskogarna vid slutet av 80-talet. Dagge har även medverkat i dokusåpan Baren och har också ett par soloplattor i bagaget så det fanns en del att snacka om.

Vad sysslar du med nuförtiden? Har du några scoop att bjuda på till oss fans som törstar efter en ny platta?
Just nu sysslar jag med fastigheter och lite spelningar med Sha-Boom. All min lediga tid spenderas på fotbollsplanen, där jag följer min 11-åriga son och hans lag, det absolut BÄSTA jag vet.

Hur var det att samarbeta med Per Gessle då ni fick låten "Let's Party" av honom? Vems var den geniala idén att ta hjälp av Sveriges största låtsnickrare? Eller var det kanske rentav Gessle himself som bönade och bad om att få ta del av er framgång?
Gessle kontaktade oss, han gillade vår första platta (R.O.C.K) och hörde av sig med låten Let’s Party. Dessutom låg vi då på samma bokningsbolag.

Hur hamnade du i TV-programmet Baren? Var det något du verkligen var sugen på själv eller handlade det mer om "promotion"? Träffade du på Daniel Dellamorte (ett av mina andra intervjuoffer och också Baren deltagare) något?
Gällande Baren blev jag tillfrågad av TV3 att vara med, såg det som en kul grej och visst, jag kan inte sticka under stolen med att det handlade om PR också för min del. Resultatet blev 3 års hårt turnerande o en samlingsplatta (Best of Sha-Boom). Tyvärr, minns jag inte Daniel D.

Hur var mottagandet när ni släppte er comeback platta 2005 (The Race is On)? Personligen blev jag och alla andra Tisselskogare vilda av glädje och förhandsbokade direkt men tyvärr känns det som succén i det stora hela uteblev?
Plattan (The Race is On), fick som vanligt dåliga recensioner i Sverige, men desto bättre utomlands.

Jag har hört rykten om att du ofta var i Ed i din ungdom och festade. Några minnen från denna tid? Besöker du fortfarande Ed om du får chansen?
Har inga speciella minnen från Ed, jag är uppväxt i Halden (Norge) och tillbringade mkt tid i Dalsland som
liten.

Den skandalomsusade nakenbilden i pop-tidningen Okej på 80-talet, vad fick du för reaktioner och pratar folk fortfarande om den?
Hahah, badkars bilden kommer att förfölja mig, så länge jag lever.. Varje gång jag är ute o spelar, kommer det alltid fram någon och nämner OKEJ-bilden..

Vilket är det stoltaste ögonblicket i karriären? Något speciellt minne som gör dig extra lycklig?
Mitt bästa och starkaste minne, måste vara första gången vi spelade för ett fullsatt Liseberg, 1988. Som liten var jag själv där o tittade på andra stora artister där, så det var stort att få spela där själv!

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du även intresserad av Death/Black metal? Eller är det helt enkelt något annat som spisas mest?
Slade & Sweet. Gillar hårdrock, men aldrig gillat death/black.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Back in Black (AC/DC)

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Alla Rocky filmer

Har du några favoritböcker/författare?
Jag läser inte böcker

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Har ca 1.000 gamla vinyl skivor (hårdrock).

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Solsidan

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Hinner inte kolla så mycket på TV, när jag gör det blir det mest sport (fotboll), och svenska kriminalserier.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Inte hört Ugglas nya platta, men gillar Ugglas ’gamla’ musik. Uggla är stor.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Arne Dahl är min favorit av dessa du nämner.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Bloody mary (men dricker nästan aldrig alkohol).

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Gillar ABBA, Roxette & Europe – alla 3 lika mycket.