Dan Swanö (Edge of Sanity/Nightingale)

Edge of Sanity, Nightingale, Infestdead, Witherscape - detta är endast ett axplock av nästa intervjuoffers otaliga band genom åren. Mannen vi talar om är det musikaliska geniet Dan Swanö. Utöver att skapa musik jobbar han även för fullt med andra band i sin egna studio Unisound där många klassiker inom dödsmetallen spelats in. Riktigt kul att också Dan har lyssnat mycket på Ugglas "Den döende dandyn", denna originalkassett gick minst sagt varm på T.C redaktionen under de gyllene åren. Nåväl, håll till godo och låt det väl smaka!

Vad har du för favoritband/artist?
Marillion. Fast inte allt de har gjort. Musikaliskt gillar jag dem redan från första plattan, fast framförandet är rätt "ABF" så de låtarna får ett rejält uppsving på liveplattor där de har bättre trummis och lite roligare produktion. Deras största verk är "Seasons End", "Clutching at Straws", "Misplaced Childhood" och "Holidays in Eden". Gillar även Rush från 73-93 enormt mycket.

Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande intresserad av Death/Black metal? Eller är det helt enkelt något annat som spisas mest?
Jag är uppvuxen på en musikalisk cocktail av det som mina två äldre bröder gick loss på åren 75-85, typ... Jag kan inte påstå att jag är något större fan av varken hederlig Heavy Metal eller Death/Black Metal. Givetivs uppskattas X antal låtar från dessa genres, men det är i Pomprock, A.O.R. Symf-rock som jag har mitt hjärta och mina
rötter.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Marillion - Seasons End (inklusive alla Singelbaksidor från den plattan).

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Jag är ett stort fan av "Stargate" filmen. Älskar också "The Thing" (originalet) och "Polterge
ist" är ju en klassiker!
Generellt så gillar jag filmer med en rejäl twist. Till exempel "Sixth Sense" är ju übergeil!! Men i
bland räcker det med en banal romcom efter en hård dag i studion. Lagom hjärndött, så halva hjärnan kan vara i stand-by ;)

Har du några favoritböcker/författare?
Inte direkt. Jag slukar gärna biografier om artister. Har nog läst 50 stycken vid det här laget, och läser om dem igen och igen. Senaste böckerna jag införskaffat var Bob Daisleys bok, och Yngwie Malmsteens självbiografi. En bra motpol mot Anders Tegnérs bok om honom. Inväntar med spänning Paul Stanleys bok!!

Då du som producent eller annat har varit inblandad i några av de absolut bästa Death Metal plattorna som gjorts enligt mig (tex Dissection, Opeth & Katatonia) så undrar jag om du har någon egen favorit som du är lite extra nöjd med?
Det har aldrig blivit jackpot med både nöjd med sound och musik. Det finns alltid någon "flaw". Men en platta som förändrade mitt liv på många sätt är Opeth's "Orchid". Deras sätt att tolka dödsmetall och närliggande metal-stilar fullkomligt knockade mig av stolen. Sen har jag plattor som det är sinnesjukt coolt att jag har gjort. Som ett te.x få lira in och mixa en Merciless platta. Asgrymt. Mixa band som Morgoth och Terrorizer. Hur jävla cool är inte det?? Sen är det ju underbart att fortfarande få förfrågningar om att styra upp liknande sound som Dissection's skivor. Plattor jag mixade när jag var runt 20 bast :)

Vilka Death Metal band från 90-talet tycker du var de bästa? Någon favoritplatta inom denna genre? Har du även varit inne och nosat något på Black Metal?
Death. De är egentligen det enda dödsmetallbandet som jag känner verkligen starkt för. Fast vi snackar de 3 första plattorna. "Human" och framåt är ett annat Death för mig. För tekniskt...

Det finns en knippe andra svänggäng, typ Entombed, där jag verkligen går igång på valda delar av "Left Hand Path" plattan, men det finns också ett gäng rätt trista låtar på den. Första Pestilence plattan är också en klassiker för mig.Den är så jävla unik och galen!! Gillar även Dark Angel "darkness descends" som fan. Kanske inte direkt dödsmetall, men jävligt ond och fruktansvärt aggressivt! Det finns kanske 10 Deicide låtar som jag tycker är fullkomligt geniala... några Morbid Angel låtar som jag verkligen uppskattar. Gillar även Hoobs Angel of Death som fan. Riktigt cool platta! Check it out!

Black Metal... om Mercyful Fate är Black metal. Hell yes! Jag är ett MEGA fan av deras första verk. King Diamond och återförenade MF är inget för mig dock. Det finns även här ett antal låtar som jag kan tycka är coola. Vissa Bathory låtar är coola, "Mourning Palace" är ball med Dumme Birger. Dark Throne's "In the shadow of the horns" har jag för mig är rätt cool! Även Marduk och Dark Funeral har ju några riktiga stänkare på repertoaren!

Vad är du mest stolt över gällande alla dina egna projekt? Edge of Sanity, Nightingale, Witherscape eller något annat?
Bra fråga. Jag är väldigt nöjd med materialet på Unicorn's demo "A Collection of Worlds II" från 1990. Har lagt om all sång och renoverat den så gått det går (Inspelad på 4 kanals porta). Nightingale har ett gäng hits, som "Stalingrad", "Nightfall Overture", "Deep inside of nowhere", "Revival", "Eternal" m. fl. som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Witherscape är svårt att säga för mycket om eftersom jag inte riktigt fått perspektiv på den plattan än. Men just nu älskar jag den och även vår nya låt "The New Tomorrow" är alldeles fantastisk :) Edge of Sanity har ju också ett gäng hits. Jag är grymt stolt över låtar som "The Dead", "Angel of Distress", "Enigma", "When all is said", "Twilight", "Crimson" och ett gäng till.. Sen gillar jag första demon och första EP'n med Pan-Thy-Monium som fan. Sen har jag ett projekt som aldrig blir klart, som heter Second Sky där alla låtar är sjukt grymma...men jag får aldrig tid och tummen ur att göra färdigt allting. Har nu gått nästan exakt 10 år sen vi lirade trummorna (som vi sedan har lagt om..ha, ha).

Vilken Edge of Sanity platta håller du som den bästa?
Unorthodox. Fast egentligen "When all is Said" best of plattan...men det kanske inte räknas ?

Varför lämnade du Edge of Sanity efter ”Infernal”?
Lämnade och lämnade...jag fick foten! Efter "Crimson" kände jag att vi var som på två olika planeter musikaliskt, och även som personer hade vi vuxit ifrån varandra och redan på "Infernal" propsade jag på att lira allt utom trummor på mina låtar för att kunna ta ett steg framåt musikaliskt med mer intrikata komp guror och gitarrsolon etc. och efter veckan i Grangärde visste jag att nästa steg var att göra allting själv. Jag hanterade dock situationen skitkasst och utan att diskutera med de andra skickade jag ett brev där jag mer eller mindre gav de andra fyra foten och jag, ensam skulle vara Edge of Sanity, och det var det hela...Jag kände att deras intresse för bandet efter "Infernal" var lika med noll och musikaliskt skulle det inte gå att jobba vidare med "två band i ett" stuket.. som det slutade med att Black mark fegade ur och valde att låta de andra 4 med ny sångare bli EOS och jag fick hålls med solo plattor!

Med tanke på hur plattan (Infernal) låter, dvs oerhört splittrad, känns ungefär som ”dina” och ”deras” låtar (eller är det bara en könsla jag får?) så antar jag att det rådde delade meningar om åt vilket håll ni skulle ta bandet? Det vore intressant att höra lite mer om vad som hände eftersom jag faktiskt är väldigt förtjust i plattan (bl.a Hell is where the heart is & Losing myself är ju några av EoS bösta låtar någonsin!)
Nja..vi fungerade som ett projekt efter "Unorthodox" och "mina och deras" var redan ett faktum på "The Spectral Sorrow". Även om vi repade några vändor med nya låtar så blev "The Spectral Sorrow" och framför allt albumen där efter väldigt mycket två separata låtskrivarcamps. Men på "Infernal" togs det till sin spets då det t.o.m. finns en låt där jag inte gör ett smack och många där inte Anders eller Andreas lirar (Sami var inte med alls).

Vad tycker du om ”Cryptic” som de släppte utan dig?
Har några bra riff. Mystisk produktion dock. Pajar det lite för mig.

Har du någon kontakt med de gamla bandmedlemmarna idag?
Väldigt lite. Men jag har sprungit på Benny på Willis i Finspång  (!!) och Andreas lite här och där genom åren och det är inga sura miner. Vi är vuxna män nu ;)

Hur gick tankarna när ni valde covers till "The New Tomorrow" EP'n och bestämde er för "Out in the Cold" från den, bland Priest fansen, ganska utskällda Turbo-plattan?
Witherscapes tidigare coverval hade alltid varit mer organiskt och lite knäppt, typ Gentle Giant eller den mjukaste Priest låten någonsin. Och när vi klurade på låtar till att fylla ut EP'n tog det lite stopp och jag lät helt enkelt Ragnar välja Priest låt. Han var inne på "Tyrant" ett tag, men jag skulle aldrig göra den rättvisa vokalt och då blev det "Out in the Cold" med ett mer 70's doftande acke intro, och jag fixade den i original tonart, tror jag..eller!? I alla fall, nära :)

Samma fundering gäller "A world without Heroes" från den ännu mer utskällda KISS plattan "The Elder"? Är du själv, precis som jag, ett gammal KISS-fan?
Både jag och Ragge diggar Kiss. Jag läste precis en hel bok om "The Elder" och lyssnade på den för första gången i rätt låtordning, från början till slut i bra lurar på semestern och med alla anekdoter i från boken i bakhuvudet hörde jag skivan som för första gången och den är verkligen asbra. Ingen Kiss platta direkt, men en skitbra episk-rock platta. Jag förstår dock allmänhetens förvirring, lite som när Opeth blev 1972 prog helt plötsligt.. men jag ville gärna göra den låten. Hade den i åtanke till Odyssey plattan, men först här kände jag att jag fick rätt feeling på den! Original konceptet till "The New Tomorrow" war dock helt annorlunda menat. Jag ville ha titelspåret och 1 unik cover per format. Därav antalet covers..men CM valde att ha alla låtar på alla format....super boring, men vad kan man göra :)

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Nja. Jag har väl aldrig riktigt samlat på det viset. Jag har en större samling med A.O.R. bandet F.M. och en jävla massa singlar och EP's E.L.O. (Jag gillar band med punkter!!) Sen har jag den näst mest coola utgåvan av första Mercyful Fate EP'n med textblad. Sen är det säkert lite tidiga Thrashplattor som har blivit värdefulla bara av att åren har gått, men inget super-rare.

Vilket är det stoltaste ögonblicket i karriären? Något speciellt minne som gör dig extra lycklig?
Hm... Svår fråga. Jag har ribban satt rätt högt för vad som verkligen tillåter mig att jubla i höga sky angående min musik eller karriär. Nu på senare tid var det dock djävulskt grymt att bli #1 med Witherscape i Rock Hard Soundcheck. Jag och Ragge slet som djur med den där plattan och jag visste inte riktigt varken bu eller bä.. men att få 9.5 av 10 i recension och sen bli etta på listan över skribenterna....det var fan grymt, Inramat och klart :)

Har du något extra roligt minne att berätta om från tiden då Death Metal var som populärast i början av 90-talet?
Oj.. Det finns så många galna historier, men många av dem är lite skämmiga för vissa inblandade, och jag vill inte gör mig ovän med någon.. Så jag fegar ur :)

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Dexter. Absolut. Asbra!!! Sons of Anarchy är också guld. Även om jag mest faktiskt gillar komedier, typ Big Bang Theory och Family Guy. Jag får nog av blod, eld och död på jobbet ;)

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Jag kollar en hel del på filmer och första Kick-Ass har jag sett. Har för mig att den var cool. Men det är oftast "senaste nyheten" på Maxdome som rullar igång. Ungefär 1 av 5 är värd priset!!

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning? Skulle denna lite mörkare väg kunna vara något även för dig att gå?
Nix. Jag gillar Ugglas platta Den Döende Dandyn som fan, och kan varenda text mer eller mindre utantill. Även IQ och Astrologen är guld! Jag har gjort så mycket mörk och dyster musik, att jag ser fram emot lite gladare tongångar med Second Sky :)

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit?Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Jag gillar alla tre, samt diverse andra svenska krimis. Även tyska "tatort" är grymt bra. Kvalitativ underhållning deluxe!!

Är det den klassiska hårdrockstilen med Jack Daniels som gäller på festerna eller kan det slinka ner en Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jag har ofta kört JD och Coke. Me like! Men på senare tid har det blivit med Vodka+någonting. Vodka+Grön Monster är en hit. Och även Vodka+Maracuja-juice+aperol är livsfarligt :)

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta.Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Absolut. Jag gillar ABBA som fan, Europe också. Deras 3 första album är guuuuld! Roxette har också
en knippe riktigt bra låtar! För att vara ett så litet land är Sverige sjukt bra på att odla fram bra band och låtskrivare!