Dan Swanö

Vad är på gång med musiken just nu? Jag har läst du kommer att släppa nytt material med Route Nine och Subway Mirror, och Nightingale kommer även att spela i Amerika i November (tillsammans med bl.a Symphony X och Evergrey). Är det nåt jag har missat? :)
Jag håller på att producera den kommande Memory Garden-skivan "Carnage Carnival". En otäck rykare if you ask Percy Nilegård... Jag är involverad i allt från låtskrivandet till ljudproduktionen, så jag har att göra...

Du har varit inblandad i en hel del band/enmans-projekt (+ att du har/hade studion Unisound), hur får du tiden att räcka till allt?
När jag hade studion var det bara att boka lite tid till sig själv ibland och se till att få skiten sålt...oftast blev det cool musik, typ Steel, Karaboudjan, Outcome, Infestdead etc. Nu för tiden är helt sjukt svårt att få tiden att räcka till. Jag kommer hem från jobbet vid 19:00 och det känns som jag har supit en vecka i sträck...då finns det mer klockrena saker att göra än att sätta sig och komponera/mixa etc. Typ kolla på Eastenders och bara soffsofta.

Berätta mer om Bloodbath (projekt tillsammans med Jonas Renkse, Blakkheim & Micke Åkerfeldt). Blir det någon uppföljare till den första mini-cdn?
You bet. Jag har skrivit en påse iskalla dödgrävar riff som kommer få kylarna på alla bilar i hela Sundsvall att darra av förtjusning... Svensk dödsmetall a lá 1989/1990 utlovas med klockrent Sunlight ljud..inspelar av mig dock...

Vilket band/artist skulle du helst vilja samarbeta med om du fick chansen?
Opeth och Katatonia står högt i kurs...fast det lär väl inte hända än på ett tag... Skulle även vilja piska lite vett i Marillion...

Vad har du gjort som du är mest nöjd med?
Moontower och Unícorn "A collection of worlds II" rockar hårt.

Hur länge har du sysslat med musik?
Sen jag var typ 5 år.

Hur tycker du att den svenska metal-scenen ser ut idag? Bra/sämre band?
Rätt trist faktiskt. Det dyker upp lite originalitet ibland (som oftast bara är en hybrid av två andra band!!) sen kommer 6789 kloner och ett tag är alla coola, sen är alla kassa. Jag bara ser framför mig hur rock med tuffa flammor på omslaget kommer vara lika osäljbart som Thrash eller Döds var under en period... Stackars jävla skivbolag..vilket helvete de måste ha!!!

Vilken musik lyssnar du på annars? Jag har läst att Rush är en av favoriterna? (själv lyssnar jag gärna på Dream Theater, Rush, Queensryche mfl..)
Rush och Marillion runt 1985-1993 tillhör världseliten. Det har blivit mycket John Elefante på senare tid. Kristen som arlset själv, men helt sjukt bra!!

Tack för svaren! Lycka till!
Rock on. D

Detta är några band som Dan Swanö varit/är involverad i: Edge Of Sanity, Nightingale, Bloodbath, Infestdead, Wounded Knee, Unicorn, Godsend, Pan-Thy-Monium mfl..

Intervjun gjord av: David A, 2001