Daniel Bugno (Arise)

Tjena Daniel, hur är läget?
Det är rätt stressigt just nu då vi jobbar för fullt med material till vår andra skiva, som skall spelas in i september. Vi har varit rätt lata av oss och därför får vi ägna en hel del tid i replokalen nu när det börjar dra ihop sej. Vi skall även sätta oss ner och diskutera layout/koncept med Niklas Sundin, som får förtroendet igen efter sin lysande insats sist. Och sen har vi ju Wacken Open Air som man inte får missa. Det känns som man skulle behöva 48 timmar på varje dygn nu...

Vad händer med Arise just nu? Jag har läst på www.ariseonline.com att ni är upptagna med att skriva material till nästa skiva, kan du inte berätta lite mer? Vad kan vi förvänta oss, och hur kommer den att låta jämfört med "The Godly Work Of Art"?
Som jag just sa så tar låtskrivarprocessen all tid för tillfället. Det var meningen att vi skulle gjort ett par spelningar i sommar, men de uteblev av olika anledningar - och det kanske bara var bra. Nu kan vi bara koncentrera oss på skivan. Det nya materialet är både tyngre, mer melodiskt på sina ställen - och snabbare. Mer av allt kort sagt. Självklart känns det som att detta är så mycket bättre än det vi gjort innan - så säger ju alla. Men å andra sidan, skulle man inte tycka det så finns det ju ingen mening med att fortsätta heller. Debuter brukar ju präglas av att några gamla demolåtar ingår - så även för oss, men denna gången är ju allt fräsht, så det känns mer kompetent. Jag har jävligt svårt att tro att de som gillade vår debut kommer att bli besvikna.

Ni har fått enormt bra respons på debutplattan, hur känns det? (Dum fråga) Känner ni av pressen att ni måste prestera en lika bra eller bättre uppföljare?
Givetvis är det kul som fan, vi hade inga förväntningar alls på debuten. Med tanke på recensionerna vi fick är jag väl inte helt nöjd med promotingen av skivan, det var så mycket som sket sej och strulade när det var dags för release. Vår lisencing-deal med Nuclear Blast sprack, vår japan-release blev inställd, de officiella tröjorna uteblev, vår sångare ville inte släppa studierna och vi missade turné med Nile & Hate Eternal. Dessutom släpptes skivan i samma veva som House of kicks/MNV började strula, vilket resulterade i otaliga förseningar. Man kan bara hoppas att man har lite mer tur denna gången. Självklart känner vi pressen att prestera i.o.m lovorden på debuten, risken finns att folk förväntar sej så otroligt mycket. Jag menar, det är ju faktiskt bara vår andra platta - ingen av oss har släppt någon skiva med något annat band innan.

Finns det några planer på att åka ut på en turne till hösten/vintern? Livespelningar här hemma i Sverige?
Jo, denna gång har vi blivit (hmmm) lovade en fet turné och mer satsning efter alla fuck-ups med första albumet. Mer Sverige-spelningar kan jag lova att det blir. Vi har ju faktiskt gjort några stycken i våras runt om i landet som vi fixade på egen hand. Man kan ju bara spekulera i när en turné skulle äga rum, men en gissning är tidigt nästa år, dvs mars/april när skivan förhoppningsvis är släppt.

Jag antar att det inte är första gången ni får den här frågan, men vad tycker du om jämförelserna med At The Gates och speciellt svanesången "Slaughter Of The Soul"? Håller du med om att det finns en del likheter?
Du har så rätt. Den frågan är alltid med. Jag svarar alltid att; visst, At the gates ÄR en influens, men samtidigt får alla band som spelar tvåtakt höra detta. Det är ju inte så att vi rippat dem eller nåt, men i vårat fall har det ju rört sej om positiva jämförelser, så det känns ju smickrande. Att våran skiva skulle vara i närheten av "Slaughter of the soul" känns lite löjligt. Det är en hyfsad debut om man jämför med många andras bara.

Vem är det som skriver mest texter/musik?
Musiken är det till 90% jag och Erik (sång, gitarr) som står för. Vi har en ganska homogen vision av hur vi vill att det ska låta och samarbetar därför bra. Än så länge är det Erik som skrivit texter, men det är inte helt omöjligt att jag sätter mej ner och författar lite om jag får tid.

Hade Sepulturas bästa skiva/låt "Arise" något att göra med att ni döpte bandet till samma namn?
Det får man väl säga den hade. Sepultura var ju våra husgudar på den tiden. Vi lirade massor av covers och dyrkade det de gjorde. Men samtidigt tyckte vi att "Arise" var ett bra ord i sej och valde det därför. Att vi tagit namnet bara för att vi tyckte Sepulturas skiva "Arise" är så jävla bra kan jag inte hålla med om dock.

Du har spelat trummor sen 1986, är du helt självlärd eller har du tagit lektioner?
Öhhh, 86 låter jävligt länge, då var jag 10 år nämligen. Jag började spela på allvar när jag var 17-18 eller nåt. Det stämmer att jag är helt självlärd, jag har aldrig haft någon som har kunnat hjälpa mej - och det är segt. Det tar sån jävla tid innan man förbättras då. Dessutom har jag så mycket annat att göra att jag inte hinner åka ner och lira trummor massa dagar i veckan. Jag lirar bara när vi repar, dvs 1-2 gånger i veckan. Jag vet att det är alldeles för lite om man vill bli bra, men när jag har skaffat annat jobb så jag får mer tid över så har jag planerat att öva mer och ev. ta lektioner.

Intervjun var gjord av: David A, 2002

Line up:
Erik Ljungqvist - Sång, Gitarr
L-G Jonasson - Leadgitarr
Patrik Skoglöw - Bas
Daniel Bugno - Trummor