Daniel Dellamorte

Nästa intervjuobjekt har många strängar på sin lyra. Daniel Dellamorte är mannen som bland annat skrivit böcker om svensk death metal och italienska  filmer, släppt plattor med sina band och deltagit i TV3 dokusåpan Baren. Dessutom har han haft den goda smaken att samla på VHS-filmer så frågorna var givetvis många.

Vad sysslar du med nuförtiden? Är det musiken som gäller, har du någon ny bok på G eller har du helt enkelt ett "vanligt" jobb?
Det är definitivt mest musik: spelar i Iron Lamb, Usurpress och numera även återbildade Third Storm - samt mer sporadiskt i Pir 59 och Tyrant. Har reella planer på en ny bok om svensk Hardcore Punk (alltså råpunk), och ett par till lösa ideér...men det krävs ju tid om man ska få ihop allt. Har även ett vanligt jobb, såklart. Jobbar i biblioteket på en gymnasieskola, så man är trots allt nära det man gillar. Skriver sporadiskt för Sweden Rock Magazine också, men det är svårt att hinna med.

Vad har du för favoritband/artist?
För många för att lista, men de viktigaste för mig är Thin Lizzy och Black Sabbath samt massa filmmusik. Annars gillar jag saker som Birthday Party, Foetus, Skinny Puppy, Big Black, Sonic Youth, November, Autopsy, Kraftwerk, Ice Cross, Hawkwind, Bathory, King Crimson, Motörhead. Sveriges bästa band var Morte Macabre, saknar dem sjukt mycket.

Är det mest Death/Black Metal som gäller eller föredrar du att lyssna på gammal hederlig Heavy Metal?
Ärligt talat är det främst heavy metal när det gäller hårdrock, lyssnar sällan på extremare metal numera. För mig var hela death metal-perioden mer en uppväxtsfas och en musikalisk hemvist för mitt eget spelande, det var aldrig min favoritmusik egentligen. Mest lyssnar jag på Lizzy och Sabbath, samt filmmusik.

Hur lyder historien kring din medverkan i Baren, hur kom tankarna upp med att vara med i denna dokusåpa?
Det var ju ingen ansökan dit, utan produktionsbolaget letade upp personer de trodde skulle kunna vara intressanta. Jag blev tillfrågad, och eftersom jag var arbetslös lät det väldigt bra att bli garanterad ett antal tusenlappar för att dricka öl i en vecka. Nu blev det ju mycket längre tid än så...ha ha ha.

Har du några roliga anekdoter att berätta från denna tid?
Mycket idioti hände som jag inte sprider vidare, folk är sjuka i huvudet i underhållningsbranschen. Det bästa som hände var att jag fick hänga med Motörhead, det sämsta som hände var att giget med Motörhead på Baren ställdes in av Stenbeck i sista stund. Jag skulle ha spelat gitarr med dem på tre låtar, och att detta inte blev av grämer mig än idag...

Då jag själv anser att Bluray/DVD är för fjollor och VHS för riktiga män så är jag nyfiken på om du fortfarande samlar på VHS?
Jag samlar inte på någonting längre, man når en nivå till sist när man bara är ägare - och då bör man sälja av allt för att söka nya upplevelser. VHS som objekt är ju otroligt mycket snyggare än DVD/BR, men filmerna ser ju för dassiga ut egentligen. Dock passade detta en del obskyra genrer, och gjorde dem än mer lockande. Nazisploitation t ex är inte lika kul på DVD...

Om så är fallet så vore det även intressant att veta om du har någon riktig kronjuvel i samlingen och hur stor samlingen är?
När jag fick Thriller på kvadratisk Esselte var jag klar. Inget kan toppa den. En gång i tiden blev jag också sjukt nöjd när jag fick Giallo a Venezia på italiensk VHS, den har jag faktiskt kvar som ett minne av en svunnen tid. Mina Esselte-skåp för VHS är jag dock extremt nöjd med, och de säljer jag aldrig.

En annan sak som vore kul att få ett svar på är vad det var som fick dig att börja samla på just VHS?
Jag började samla på skräckfilm, och det fanns inget annat format på den tiden. Sen började man gilla italiensk film, och slutligen själva formatet VHS. Lite som ett narkotikaberoende egentligen...

Vilken är den sexigaste VHS som existerar och som du helst skulle lägga vantarna på (om den inte redan finns i din ägo vill säga)?
Inget slår Thriller. Skulle en svensk Breaking Point dyka upp skulle den slå ut allt.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
War Games, såg den i rätt ålder och är fortfarande sjukt förtjust i den. Pump up the Volume är en annan favorit. Gillar ungdomsfilmer överlag.

Som en fanatiker av den i filmvärlden smakfulla giallo-genren så undrar jag givetvis vilka som är just dina favoriter? Eller om du har något annat italienskt att tipsa om (då du är en av författarna bakom ”Violent Italy” vet jag ju att du har stor kännedom inom detta område)?
Mina favoritfilmer inom genren giallo är Solange, Deep Red samt ide flesta Sergio Martino-thrillers. House with the Smiling Windows är också grym. Annars föredrar jag nog italiensk crime, till skillnad från giallo tycker jag nästan alla crime-rullar är bra!

Har du någon favoritböcker/författare?
To Kill a Mockingbird, Secret History, The Fountainhead, Atlas Shrugged, Lolita, In Cold Blood...finns mycket. Älskar böcker.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Jag var, men sålde allt i slutet på 90-talet när jag var utblottad. Hade 3000+ skivor då (LP såklart). Har kvar några hundra, och min riktiga guldklimp är Grotesque "Incantation" #1/100. Har en del rare progg kvar också, samt lite black metal och punk.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Aldrig hört, men hans album "Varför ska man ta livet av sig..." är ett fullständigt mästerverk. Jag lyssnar på det minst en gång i månaden fortfarande, ett helt otroligt album - och låten på bonussingeln är nästan bäst av alla!

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Ser bara matlagnings- och antikprogram på TV numera! De enda tv-serierna jag följt är Simpsons och Lilla Huset på prärien...men det var ett tag sedan nu. Game of Thrones-böckerna är bra, serien irriterade mig mest med alla fotomodeller och dataeffekter.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Ser film varje dag, gillar båda de där filmerna. De jag uppskattat mest de senaste åren är dock Ted och Team America - World Police.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
De svenska flyter in i varandra, men Mannen på Taket är definitivt den bästa filmen. Sen har du Smutsiga Fingrar av Arne Mattsson - DET är ett mästerverk!

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken?
Dricker mest rödvin, och Champagne när jag har råd. Romdrinkar, tjeckisk öl och J&B går också ner. Mekong i Thailand dock :-) Hatar dyra "finöl", smakar och innehåller bara skit.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
ABBA är ett helt fantastiskt band, med otroliga låtar och superb produktion. Europes första platta är ett mästerverk. Roxette har jag knappt hört, men det jag hört tilltalar mig inte.