Daniel Svanberg

Återigen dags för en författarintervju och denna gång har turen kommit till Daniel Svanberg. För den breda massan är han troligen mest känd för sina böcker om New York och andra städer i USA men för oss här i Tisselskog var det med den rysliga romanen ”Gruvdamen” (2016) som intresset väcktes. Eftersom vi sedan dess väntat på mer i samma stil tog vi kontakt med Daniel på andra sidan atlanten för att kolla läget.

Vad sysslar du med just nu? Några nya spännande projekt på g?
Just nu är jag hemmapappa åt Wilhelmina 2 år och Elliott snart ett. Skriver dock när tillfälle ges. Redigerar ett par böcker (Våldsamma pojkar och Anden i flaskan) som är färdiga, samtidigt som jag påbörjat outlinen för en tredje. Det går lååångsamt framåt.

Du är väl mest känd för din New York-blogg och diverse reseguider men vad var det som mitt i allt detta fick dig att börja skriva skräck?
Jag har alltid älskat skräck. Främst Clive Barker, HP Lovecraft och Stephen King. Så när jag bestämde mig för att prova på att skriva skönlitterärt föll det sig naturligt.

Eftersom både du själv och huvudpersonen Jakob i Gruvdamen bor i New York kan jag inte låta bli att fundera på om det finns fler likheter? Eller t.ex historien om själva Gruvdamen.. är den hämtad från verkligheten?
Det finns många likheter; vi hade stuga i Bergslagen när jag var barn, jag har jobbat som producent på ABC, har tyvärr haft nära kontakt med ALS, precis som Jakob älskar jag att springa. Och vi har båda slagit ihjäl en stum jätte med en ficklampa...

Jag vill minnas att jag läst något om att du jobbat på en bok vid namn ”Våldsamma pojkar”? Är detta något som fortfarande är aktuellt? Eller blev det ”Anden i flaskan” (som jag också sett nämnas) istället?
Det är två olika böcker som båda handlar om sidokaraktärer från Gruvdamen. Det går långsamt framåt och får ta den tid det tar. Våldsamma pojkar är en kortis på ett par hundra sidor, medan Anden i flaskan ligger på runt 500. Vi får se när de är redo att släppas.

Det är ju ingen hemlighet att du precis som oss Tisselskogare är ett stort Stephen King-fan. Berätta gärna lite om ditt förhållande till honom, vilka böcker och filmatiseringar är dina personliga favoriter?
”Det” är en klassiker som jag fortfarande minns när jag läste första gången. Det bar emot att vända blad för den var så otäck. När jag var i Maine senast besökte jag hans hus (på trottoaren utanför). Det var en riktig pilgrimsresa.

Jag gillar även hans handbok ”On Writing”. Den har jag lärt mig mycket från. Men bäst av allt är nog ”The Dark Tower”. Jag läste om den innan filmen (som jag faktiskt gillade) hade premiär. Otrolig serie. Jag ser fram emot TV-serien som är under produktion.

Av filmerna gillar jag nog ”Misery” bäst. Och ”The Shining” såklart.

Hänger du fortfarande med och läser hans böcker så fort en ny kommer ut? Kan du som oss tycka att han med verk som "Under kupolen" och "22/11/63" återkom till gammal god form igen efter ett lite svajigt 90/00-tal? (Tyvärr känns det efter detta som om hann återgått till att vara väldigt svajig igen). Men något som framkallade STORA leenden på läpparna hos T.C redaktionen var när vi i "22/11/63" åter fick besöka Derry, ett magiskt King-ögonblick precis som på den gamla goda tiden.
Dessvärre har jag inte järnkoll på hans senare verk. ”Under The Dome” gillar jag, men har inte bekantat mig med 22/11/63. Jag får dock ta och göra det känner jag. Min teori är att Kings åttiotal var så enormt bra att hans senare verk hamnar lite i skymundan. Det är svårt att slå det han skrev under de första 10-15 åren av karriären.

Som författare gissar jag att du läst en del genom åren så det vore kul att veta om du har några heta tips till oss och våra läsare?
Oj... här kommer några namn som jag tycker men ska bekanta sig med:

Andrei Makine (The Life of an Unknown Man)
Haruki Murakami (Kafka on the Shore)
Thomas Holde Heuvelt (Hex)
Matt Ruff (Lovecraft Country)
Datjan Auerbach (Penpal)
Paul Tremblay (A Head Full of Ghosts)
Denis Johnson (Jesus’ Son)
Iain Banks (The Wasp Factory)
Chuck Palahniuk (Allt han skrivit)
David Mitchell (Allt han skrivit)

Dessa är helt enkelt författare som skriver bra och kommer på vansinnigt intressanta historier.

Vad har du för favoritband/artist?
Jag älskar The Fall. Det är nog mitt favoritband. Är även svag för Einstürzende Neubauten. Och Morrissey, som dessvärre har gått och blivit på tok för högervriden på gamla dagar.

Vad har du favoritfilm(er) genom tiderna?
Eraserhead av David Lynch. Den ser jag minst en gång per år.

Vad har du för favorit-författare/böcker?
Clive Barker är nog favoriten framför alla andra. Favoritbok är nog Iain Banks ”The Wasp Factory”. Den går inte att sluta tänka på. Sjukt läskig. Av Barker är ”The Hellbound Heart” och ”Cabal” favoriterna.

Som den hårdrockare jag är vore det väldigt intressant att veta om det finns något inom denna genre du tänder till på? Har du möjligen även utforskat death & black metal eller är det i så fall mest klassisk hårdrock som gäller? Några favoriter?
För mig är det black metal som gäller vad hårdrock anbelangar. Mayhem och Gorgoroth gillar jag skarpt. Men det slinker även med lite melodiösa band som Marillion och Magnum.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Game of Thrones är nog det bästa som någonsin visats på TV. Gillar även The Walking Dead (tog en resa genom södern i den seriens fotspår, och skrev en bok om det. ”Magiska Amerika: Södern” heter den). Twin Peaks s3 blev faktiskt lite av en besvikelse för mig. Jag tyckte den var lite för spretig och att David Lynch fått lite väl fria tyglar. Men smaken är som baken. Många av mina vänner är helt sålda på s3.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Har tyvärr inte mycket tid för film längre. Hoppas det blir mer när barnen är äldre. Royal Tennenbaums tycker jag om, även om jag just nu inte minns mycket av den...

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Har inte hört något av Ugglas verk sedan ”Den döende dandyn”. Får ta och göra en sökning på Spotify och återstifta bekantskapen med honom.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Måste erkänna att jag bara sett Wallander. Det är den enda jag lyckats hitta här i usa. Mycket bra. Jag förstår varför skandinavisk krim är så populär,

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
För mig är den perfekta drycken en pava Zinfandel från Sonoma i Kalifornien, främst från Dry Creek Valley, och i synnerhet från vingården Quivira. När jag dricker det, då trivs jag.

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag har märkt att jag mest gillar svensk musik på svenska. Olle Ljungström är en favorit som gick hädan på tok för tidigt. Kent gillar jag också (gärna tillsammans med tidigare nämnda vinpava från Quivira).