Dennis Ekdahl (Raise Hell)

Det som senare skulle bli Raise Hell bildades 1996 under namnet In Cold Blood. Redan året efter, med demon "Nailed", fick de skivkontrakt på självaste Nuclear Blast. Efter detta blev det alltså namnbyte till Raise Hell och debutplattan "Holy Target" var ute 1998. Snabba ryck med andra ord. Bandet existerar fortfarande men det var först och främst med "Holy Target" som det diggades som vildast på pojkrummen hemma hos diverse T.C-grabbar. Vi fick en pratstund med originaltrummisen Dennis Ekdahl.

Vad sysslar du med nuförtiden? Är du fortfarande aktiv inom musiken eller är det mest "vanligt jobb" som gäller?
Jag har ett "vanligt jobb" och jobbar i en djuraffär som jag har jobbat i 10 år. Däremot så har min chef alltid varit väldigt stödjande och låtit mig få ledigt för turnéer och festivaler under åren. Jag är fortfarande väldigt aktiv men håller mig nuförtiden bara till ett band då det inte finns tid för mer och man är ju inte 20 år längre.. Med Thyrfing hade vi ungefär 1 gig/månaden förra året. Vi alla i bandet är överrens om att vi inte kan åka på längre turnéer utan försöker bränna av så mycket vi kan på helger! ;)

Då jag alltid varit förtjust i er debutplatta "Holy Target" så är jag lite nyfiken på varför ni övergav stuket på denna? Istället för blastbeats och texter om att bomba kyrkor så övergick ni redan på nästa platta till en lite annan framtoning och gjorde bla en låt vid namn "Babes" (jämför med titlar som tex "The March Of Devil's Soldiers" & "The Red Ripper" från Holy Target). Fick ni mycket reaktioner över detta under tiden det begav sig?
"Not Dead Yet" lät faktiskt mycket mer lik "Holy Target" på förproduktionen! Den var full med blastbeats och snabbare  trummor.. Det som hände var att vi började experimentera i studion och insåg att när vi halverade tempot på vissa riff så lät det mycket fetare! :)
Hehe, på den tiden hade man bra studiobudgets och vi var i Studio Fredman i 4 veckor så vi hade tid att testa allt möjligt med låtarna.. Vi kom också fram till att det inte var så kul att spela "Holy Target" låtarna live då det var svårt att få samma atmosfär och allt material var ganska tekniskt. Vi bestämde oss för att göra något helt annorlunda med "Not Dead Yet" och även ha tyngre låtar som lät mer replokal för att kunna låta likadant live!  När det gäller texter så har vi aldrig lagt tid på det utan skrivit det i samband med att sången spelades in. Så titeln "Babes" uppkom genom groupies på första turnén! ;) Vi skrev alltid bara om precis vad som helst men mycket på "Not Dead Yet" var bara baserat på vardagen eller saker som hade hänt någon utav oss. Vi var väldigt oroliga vad både fans och skivbolag skulle säga om denna ändring men när det gällde skivbolaget så blev dom såklart chockade men tyckte ändå att plattan blev grym! När det gäller fansen så tror jag att vi förlorade vissa och vann även nya.

Har du något extra roligt minne att berätta om från tiden med Raise Hell?
Allt! Nejdå men vi hade jävligt kul och levde grymt dekadent under turnéerna. Vi hade jävligt flyt med allting och fick vara med om jävligt mycket bra saker hela tiden! Vi var snorungar som fick allting serverat på silverfat och då kan man ha mycket kul!

Varför är du inte längre kvar i bandet?
Det handlar bara om tid egentligen. Det var en period efter "City of the Damned" då ingenting hände på väldigt länge och då brukar jag få lite panik när jag inte får vara ute och spela. Under denna period så frågade Thyrfing om jag kunde hoppa in på en festival.. Thyrfing och Raise Hell har liksom växt upp tillsammans på något sätt och när jag hoppade in med Thyrfing så kändes det helt naturligt. Sen blev det mer och mer med Thyrfing och jag var helt enkel tvungen att göra ett val då jag kände att jag bara hade tid för ett band. Hur jobbigt det än var så tog jag beslutet att sluta med Raise Hell.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande inne på Death/Black metal?
Det här är grymt svårt!! Sånna band som alltid ligger nära är Slayer, Metallica, Emperor, Satyricon, Dissection, Dimmu borgir  mm

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Kan inte svara på denna .. någon med banden ovan...

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Sagan om Ringen trilogin

Har du några favoritböcker/författare?
Läser aldrig böcker.. är alldeles för stressad människa för det..

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Dissection

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Är ingen samlare.. har väl kanske runt 300 cd skivor men nuförtiden så används aldrig cd spelaren förutom i bilen! ;)

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Alla 3 serier du nämnde är grymt bra!!!  Jag tror att den Game of Thrones ligger varmast om hjärtat där! får bara hoppas att det inte spårar ur för mycket fram över. Joffrey skulle behöva sig en ordentlig örfil!!

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Jag hinner kolla på film men jag har inte sett någon utav de du nämnde! får väl kolla in dem.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Magnus Uggla är inget som jag skulle lyssna på ens under pistolhot!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Alla dessa serier är ju något man mer eller mindre blir tvingad att se för att det inte är något annat på TV så det händer att man slökollar på det! Jag skulle vilja se Wallander och grannen från Beck ta sig en "Stänkare" på balkongen!

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Öl är livet!!! och jag gillar nästan all öl! ;) Sen får man inte glömma fin Whiskey! Glennfiddich 12 years är trevlig!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Ja jag tycker vi har mycket bra musiker som är från Sverige! Jag såg min första Europe konsert 91 och var såklart grymt imponerad!! Det är väl först på senare år som man har lärt sig att uppskatta musik från t ex ABBA.