Erik Axl Sund

Med texten "Mord och Psykoanalys" och den omarbetade Carl Larsson målningen som omslag så fick Axl Sunds debutroman "Kråkflickan" T.C redaktionens uppmärksamhet direkt vid släppet 2010. Detta är vi tacksamma för då det är en spännande och ruskig historia som rullas upp över tre böcker (trilogin kallas "Victoria Bergmans svaghet"). När det sedan annonserades ut en ny bok vid namn "Glaskroppar" (denna gång skall det bli någon slags Melankoli-trilogi) var vi inte sena på att sätta tänderna i den, speciellt inte när den skulle handla om extrem metalmusik, mystiska kassettband och självmord. Med detta sagt var det dags för författarduon Erik Axl Sund (Jerker Eriksson & Håkan Sundqvist) att ställas mot väggen.

Som den hårdrockare man är så är jag väldigt nyfiken på erat eget intresse för Death/Black metal och denna mörka värld? Efter att ha spräckt er senaste bok "Glaskroppar" så känns det som om ni är ganska insatta och har hämtat en del inspiration från tex Mayhems Euronymous (en av era karaktärer har ju även namnet Øystein), Dead & bandet Shining för att nämna några?
Ja, vi är och har varit väldigt fascinerad av death/blackmetallscenen trots att vi båda snarare kommer från punk/new wave. Det som intresserat oss är hängivenheten, kompromisslösheten osv. När vi skrev boken lyssnade vi mycket på Lifelover, ett band som klassas som metal, men som lika mycket påminner om Broder Daniel eller Kent. Du har helt rätt i att vi inspirerats av Shining i allmänhet och Kvarforth i synnerhet. Liksom den norska 80-90-tals scenen med Mayhem och Burzum.
Kuriosa: En gång hamnade vi i slang med trummisen i Kent och han ansåg att de, alltså Kent, är mer deathmetal än något annat.

På tal om mörker så har jag under den senaste tiden mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något ni själva lyssnat på och vad är isåfall er uppfattning?
Magnus Uggla har vi ingen relation till och har alltså inte hört hans senaste album. Något vi kanske borde :)

Ni har ju även till min stora glädje några Broder Daniel citat i senaste boken. Dessa citat är väl förvisso från låtar gjorda efter att Håkan Hellström lämnat bandet men jag måste ändå, för mina Håkan Hellström älskande vänners skull, passa på att fråga vad ni tycker om honom och hans musik?
Håkan Hellström är för oss båda lite för populistisk även om en del av hans låtar också har ett mörker som tilltalar oss. Speciellt hans senaste skiva. Åldersnoja och tankar på döden osv

Hur fungerar det i praktiken med delat författarskap? Vad gäller själva idéprocessen tycker man som lekman att det bara låter som en fördel att kunna stöta och blöta olika tankar mot varandra. Men hur fungerar det i själva skrivandet? Är det någon av er som har huvudansvaret för att sätta ner tankarna på papper eller turas ni kanske om? Eller någon annan arbetsfördelning? Blir det många konflikter när ni har olika visioner om hur vägen skall se ut?
Vi är vänner sedan tiden före författarskapet och har gjort en massa andra kreativa saker ihop. Musik, film, konst etc. Vilket gör att vi känner varandra väl. Arbetet med en roman börjar över några öl då alla idéer är tillåtna. Sedan sållar vi och skapar ett synopsis. Vi vet våra för resp nackdelar vilket gör att vi delar upp arbetet emellan oss. Vissa saker är Jerker bättre på och detsamma gäller Håkan. Vilka våra för resp nackdelar är låter vi vara en yrkeshemlighet. Jerker skriver i blått typsnitt och Håkan i rött. Vi redigerar varandras texter och när vi båda är nöjda gör vi den svart. Självklart bråkar vi med varandra och tidigare kunde det gå till handgripligheter och regelrätta knytnävsslagsmål. På senare tid har vi lugnat ner oss. I slutarbetet med en roman brukar vi åka utomlands 1-2 veckor och vara inne i boken 24 om dygnet. Då blir det ofta lite knasigt.

Vad har ni för favoritband/artist?
Jerker avgudar Mark E Smiths band The Fall och Håkan har Ramones som husgudar. Gemensamt är vår kärlek till Kite. Ett band som om vi får bestämma ska göra soundtracket till en eventuell filmatisering av våra böcker. :)

Vilken är er absoluta favoritfilm genom tiderna?
Jerker är cineasten och han tycker Stroszek av Herzog.
Håkan föredrar Fletch med Chevy Chase.

Har ni några favoritböcker/författare?
Vi är båda stora fan av Pär Lagerkvist.
Håkan säger Slakthus 5 av Kurt Vonnegut och Jerker röstar på Mästaren och Margarita av Bulgakov

Har ni någon favorit TV-serie?
Håkan: Breaking Bad
Jerker: Dito. Även True Detective.

Har ni sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som ni njuter av?
Håkan: Nej, jag ser väldigt lite på TV och inte heller inga filmer.
Jerker: Såg Dexter när den kom för rätt många år sen. Tyckte den var helt okej, men sen bytte vi kanalpaket eller nåt och sen dess har jag inte sett den.

Håkan har sett 2 säsonger av Game of Thrones, men han tröttnade. Jerker har inte sett den. Bör han göra det?

Hinner ni med att kolla några filmer i ert späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om ni har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Som tidigare sagt så blir det väldigt lite tv-serier och film.
Håkan: Eftersom vi skriver relativt mörka romaner så föredrar jag att se roliga saker. Just nu plöjer jag How I met your mother. Helt ok, inte det bästa jag sett.
Jerker: Har sett The Road om du menar ”Vägen” med Viggo Mortenson. En stark fyra, fast jag var lite full när jag såg den så ta det med en nypa salt.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just er favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Håkan: Jag gillar Gösta Ekman i rollen som Beck av Sjöwall/Wahlöö. Han är melankolisk och tragisk. Mänsklig. Ingen supersnut.
Jerker: måste jag välja en väljer jag Arne Dahl, precis som du. Fast jag har inte sett filmerna så jag kanske ska hålla tyst…

Har ni någon favoritdryck när ni riktigt vill njuta avlivet?  Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jerker gillar öl eller whiskey. Hans fru kallar honom faktiskt för Mummelmannen eftersom han pratar så otydligt.
Håkan föredrar vitt vin eller mörk rom.

Som ni kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller er i smaken?
Inte alls. Vi föredrar som tidigare nämnts mer udda musik. Gärna underground som Kite. Men även Watain. Burning Kitchen och Baboon Show är 2 band som Håkan lyssnar på just nu. Jerker gillar Bear Quartet, Cortex, bob Hund.

(Foto: Sandy Haggart)