Erika

Ni som var med på tidigt 90-tal, lyssnade på Tracks-listan och lusläste tidningen OKEJ känner säkerligen till vårt nästa intervjuoffer. Vi pratar om Erika som med hits som bl.a "Together were lost" och "In the Arms of a Stranger" gjorde att hon i början av 90-talet var en av Sveriges absolut hetaste artister, sommaren 1991 var hon faktiskt t.o.m Sveriges näst populäraste kvinnliga artist (efter Carola). Håll till godo!

Vad sysslar du med nu för tiden? Har du någon ny musik på g eller är det mest "vanligt" jobb som gäller?
Jag har inget ”vanligt” jobb  utan ägnar mig åt hårdrockshowen DecibelTv (www.youtube.com/decibeltvrocks) som jag producerar tillsammans med Hempa Koelman på YouTube och podcasten Gnällspikarna ihop med Anders Tengner (https://shows.acast.com/gnallspikarna) samt en del textjobb o ett romanmanus f n v.
Jag släppte senaste  albumet ”Remedy for sobriety" 2020 (finns såklart på Spotify) och har senaste året gjort några välgörenhetssinglar, t ex med projektet Saints & Sinners med bl a medlemmar från Grave, Necrophobic och Nifelheim (finns på Youtube bl a). Jag gjorde även  en duett ”Tell me, tell me” med Snowy Shaw på hans senaste album  (finns på Spotify).

Hur var det att som tjej vara en av Sveriges största artister i början av 90-talet? När man läst en del gamla intervjuer eller kollat på lite Youtube-klipp känns det som att fokus ganska ofta låg på "fel saker"? Men det var kanske inte något man reagerade på då det begav sig men är nyfiken ändå på hur du tänker kring detta?
Detta var innan folk var så förbannat PK o lättkränkta, så det var bara att tugga i sig;)

En sak jag (och säkert många med mig) funderat på sedan länge gäller din låt ”Together were lost”. Jag minns diskussioner då det begav sig (?) om plagiat hit och dit med Roxettes ”Fading like a flower” inblandad. Är det något du minns att Gessle skulle ha erkänt?
Jag tackade nej till låt av Gessle och då ”skrev” han sin låt baserad på den demo han hört med mig. SKAP avgjorde.

Hur blev ni just det coola gäng som ni blev på ”Saints and Sinners”-låten? Känner du Batte & Hellbutcher seadan tidigare?
Jag lärde känna Necrophobic via Andreas Vaple för några år sen. Batte är en av de mest begåvade musiker som jag har jobbat med så jag hoppas på fler samarbeten! ALLA i projektet är grymma musiker f ö, så det var en ren fröjd att spela in med dem. Att Hellbutcher t ex hade en inre Phil Lynnot liksom, who knew?! Att alla inblandade är lika nördiga hårdrockare som jag själv hjälper väl också till ha ha.

Vad har du för favoritplatta av de du släppt? Finns det någon låt som betyder lite extra för dig?
Deaf, dumb & blonde (2014, finns på Spotify) betyder mycket för mig eftersom så många vänner bidrog med låtar och lir, bl a  Jeppe Strömbald (The Halo Effect, In Flames mm), Leffe Edling (Candlemass) o Mic Michaeli (Europe).

Minns du hur det gick till nät du fick skivkontrakt och fick släppa din första skiva?
Jag fick  mitt första skivkontrakt 1982 men tackade nej. 1990 fick jag erbjudandet från Lionheart som jag tackade ja till. Detta efter att det skivbolaget hade hört en demo som jag hade skrivit o spelat in i Heavy Loads studio med bla Pontus Norgren (Hammerfall ) på kör .

Jag är ju framför allt väldigt förtjust i dina två första skivor (anser dem båda vara två svenska klassiker) och undrar om du har några roliga anekdoter att berätta om från denna era så att säga?
Det sparar jag till biografin som jag har kontrakterats att göra ;)

Har du något särskilt roligt och/eller dåligt turneminne?
Jag har fått bryta några konserter för att publiken tryckte sönder kravallstaketet och klev över de stackars vakterna. F ö se svar ovan, f`låt...

Har du några favoritböcker/författare?
Jag läser massor! Ofta varvar jag två böcker, just nu Victoria Larms ” Den nionde kretsen” och Jan Mårtensons ”Medicis ring”. Mestadels svenskt sålunda.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Black Sabbath ”Sabotage” o David Bowie ”Ziggy Stardust” om jag måste döda några darlings...

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Jag har några provpressar på vinyl som vänner och ex har gett mig, dock förvaras de mest värdefulla inte hemma utan i ett lager. Jag gillar när gäster "DJ:ar” på hemmafester o vill inte behöva oroa mig för om något går sönder då. Niklas Siegevall trampade på såväl min katts svans som på en vinylhög på efterfesten efter Electric Boys gig på Cirkus i Sthlm 2017. Fester ska vara lösa o lediga.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller lyssnar du även mycket på Death/Black metal som t.ex Necrophobic & Nifelheim? ;)
Jag lyssnar på allt från Sunlight -döds till fransk cafejazz. Är det bra så är det bra!

Vad har du för favorifilm(er) genom tiderna?
Oj vad svårt, men ”Seven” o ”Sunset Boulevard” är två favoriter.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Har inte sett några av ovanstående, jag ser mest dokumentärer; Downton Abbey och brittiska o svenska deckare. Och ”Seinfeld” såklart! Samt Real Housewives då jag står på löpbandet :)

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har inte hört tyvärr.

Som den filmälskare du är vore det intressant att veta om du har sett och gillar någon av de moderna klassikerna Birdman, Royal Tennenbaums eller Punch Drunk Love?
Royal Tenenbaums är grym! Men när det gäller film så är det min sambo, Stam Johansson i Mustasch, som håller koll, han är en filmnörd deluxe.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Beck, helt klart! Gärna de äldre.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Jag avskyr JD ha ha..!Min drink är Bombay Sapphire gin med hälften In Flames-tonic o hälften soda + en limeskiva.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju t.ex utöver dig själv stoltheter som ABBA, Europe och tidigare nämnda Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag älskar ABBA och har lyssnat på dem sedan 1973. Sååå gammal är jag ;)

(Foto - svartvita bilden: Sofia Lundberg Liljeholm)