Fredrik P Winter

En ganska trist aprildag under coronapandemin sitter en av medarbetarna på kontoret och bläddrar lite slött bland nya och kommande böcker. Han fastnar direkt för titeln ”Grävlingen” och efter lite förvirrade diskussioner enas vi om att detta verkar riktigt intressant. Illa kvickt kontaktar vi författaren Fredrik P Winter och hetsköper var sitt ex. Det visar sig vara ett bra köp och efter några rysliga kvällar vid läslampan var det således dags för en intervju. Vi råder er självfallet också att införskaffa boken, för visst vill ni väl veta vem det är som ruvar under jorden även hemma hos er?

Vad sysslar du med just nu? Jag antar att det är fullt upp med promotion av "Grävlingen" men är väldigt nyfiken på om du kanske redan har börjat på någon ny bok?
Jag håller på med en ny bok som jag hoppas bli klar med till nästa år. Den är lite annorlunda än Grävlingen, men har släktskap genom att den också har kopplingar till ”den skrivande världen”. Det är för tidigt att säga så mycket mer nu, tyvärr, men den handlar bl a om kidnappningar och utpressning och är tänkt att komma ut i vart fall i Sverige och Holland.

Hur kom du på iden med Grävlingen? Hade du någon speciell inspirationskälla?
Jag bodde tidigare i ett sjuttiotalshus som behövde ny dränering. När de grävde med skopan utanför så skrapade det och lät rätt otäckt, så det satte sig. Senare satt jag i källaren (!) och skrev medan vi renoverade arbetsrummet. Då började jag fundera på vad som skulle hända om det kanske fanns någon slags monster i jorden som drev en författare vansinnig.

Hur har mottagandet av "Grävlingen" varit? Någon koll på hur bra den sålt?
Mottagandet av de som recenserat hittills har varit över förväntan bra! Det är många på Instagram och DAST Magazine som skrivit bra saker om den och DAST Magazine skrev också en fin recension. Däremot är det lite tidigt att veta något om försäljningen ännu.

Hur kom du på namnet Cecilia Wreede?
Jag tänkte lite på att det är så många poliser och deckare i mer kända böcker som alltid heter så oerhört fräcka namn, och jag ville fånga den känslan. Det finns ganska mycket små påskägg och mer eller mindre väl dolda blinkningar till både andra böcker och olika fenomen i författarlivet och bokbranschen insmugna i boken så det kändes rätt. Sen är ju Cecilia inte precis en muntergök...

Har du några planer på att fortsätta att skriva om Cecilia Wreede? Finns det någon chans att det blir en återkommande serie som t.ex. Beck eller Wallander?
Man ska ju aldrig säga aldrig, men tanken är nog att Grävlingen är sin egen historia och det finns inga planer just nu i alla fall att återvända varken till den eller till karaktärerna som så.

Har du hört något om en ev. filmatisering av Grävlingen"? Jag tänker mig t.ex. att Helena Bergström skulle passa i rollen som Cecilia Wreede och att Ola Rapace (alternativt Mikael Persbrandt) är som klippt och skuren för Jan Apelgren? Garanterat bäddat för succe!
Ja, det vore kul! Men förutom att min agent såklart pitchar boken på diverse filmproduktionsbolag så har jag ingen information om att någon nappat. Ännu.

Jag läste någonstans att du kommer från Trollhättan? Då det inte är alltför långt bort från våra trakter i Dalsland (Ed och Tisselskog) är vi förstås nyfikna på om du haft något besök här? Kanske du t.ex. har avnjutit en pizza på den legendariska restaurang Dalens i Dals Långed?
Det stämmer, jag är född och uppvuxen i Trollhättan även om jag numera bor i Göteborg. Dalsland är väldigt vackert och jag brukar ta små turer dit då och då på sommaren. Kanske lite turist-varning, men Håveruds Akvedukt är alltid trevligt. Men jag får kolla in Dalens nästa gång, har inte varit där.

Vad läser du själv helst för böcker? Har du några favorit-författare/böcker?
Jag läser väldigt mycket olika. Allt från science fiction till enstaka feel-good, deckare, thrillers och fantasy. En klar favoritförfattare i SF-genren är Iain M Banks, mycket bra och annorlunda. Mats Strandberg skriver fantastiskt bra i allt han gör, så han är en favorit, liksom Maria Turtschaninoff som skriver lågmält vacker fantasy. Deckare har jag nog ingen särskild jag följer, det blir lite olika efter humör där, men Malin Persson Giolitos Störst av Allt förtjänar hedersomnämnande för att lyckas med konststycket att få svenska rättegångsscener att bli spännande trots att de ligger väldigt nära verkligheten. Det är få som lyckas med det.

Stephen King är en gemensam favorit här hos oss som skriver för Tisselskogs Companiet. Har du läst något av honom (om man gillar att läsa skräck/spänning är det svårt att undvika King) och vad tycker du i så fall? Svenska skräck-författare som John Ajvide Lindqvist och Anders Fager är också väldigt populära här hos oss.
Jag har läst mindre King än jag vill medge, för jag gillar det jag läst! Har flera på läslistan dock. Ajvide Lindqvist gillar jag, men där är det tvärtom de senare jag läst och har de äldre på listan. Himmelstrand gillade jag mycket. Fager känner jag till men har inte läst något ännu.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Får man säga Star Wars Episode IV A New Hope? Jag säger Star Wars Episode IV. Men första Alien är inte dum heller.

Vad har du för favoritband/artist?
Hooverphonic är otroliga, kolla in dem! Portishead och Thievery Corporation kommer inte långt efter.

Som den hårdrockare jag är vore det väldigt intressant att veta om det finns något inom denna genre du tänder till på? Har du möjligen även utforskat death & black metal eller är det i så fall mest klassisk hårdrock som gäller? Några favoriter?
Metal har skönt driv och det finns massor av nyanser här som många helt missar. Jag gillar det lite i omgångar, men mest kanske de lite mer ”folkliga” banden som Metallica.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Jag älskade Game of Thrones, och även om kanske sista säsongerna inte riktigt höll ihop så förtjänar de inte riktigt så mycket kritik om de fick. På sista tiden har jag återupptäckt Star Trek: Deep Space 9, som när den var det senaste var lite underskattad men faktiskt gör väldigt mycket rätt så här i efterhand sett. Och Twin Peaks var ju oslagbart weird, men underbar. Jag har hittills valt att inte se den nya säsongen för jag är lite rädd att den ska ändra min glittrande bild av det som var. Det är kanske en obefogad oro.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Nej, tyvärr. Jag får kolla in det!

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Jodå, en och annan film hinner jag allt med. Birdman var verkligen sevärd, men de andra har jag inte kollat.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Oj, det var så länge sedan jag kollade just svenska kriminalfilmer så jag kan nog inte säga. Men apropå gamla Hassel så känns den nästan lika gamla ”Snoken” (hette den väl) som något värt att modernisera. Den minns jag att jag gillade när den var ny.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Skulle väl vara Champagne då, det är aldrig fel! Annars är lite skotsk single malt då och då inte dumt heller.

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Bland svenska band så tycker jag Kent håller högst klass på väldigt länge. Men vem gillar inte ABBA och Roxette? Europe förknippar jag lite väl mycket med The Final Countdown, men den är å andra sidan en kanonlåt!

(Foto: Lars Ardarve)