Göran Fritzon (Gyllene Tider)

Något som vi på T.C Redaktionen sent kommer att glömma är när det ´96 basunerades ut att Gyllene Tider återuppstår för ett riktigt Återtåg land och rike runt. Vi var på plats i Göteborg och som ni säkert förstår var det en magisk upplevelse. Det har blivit några "Återtåg" sedan dess och med den nya officiella VM-låten "Bäst när det gäller" hoppas vi förstås på en ny VM-sommar likt den GES och de svenska fotbollshjältarna fick oss att uppleva ´94. Vi fick ett snack med Göran Fritzon, mannen som genom sin Farfisa är en av de största anledningarna till det alltid lika klassiska Gyllene Tider soundet. Intervjun gjordes förra året (2017) så därav tyvärr inget snack om årets slagdänga. Men ärligt talat, det finns nog inte mycket mer att säga än att Gyllene Tider har gjort det igen! Har ni inte hört låten så är det hög tid nu. Lyssna och njut. Nu kör vi.

Vad sysslar du med just nu? Har du fullt upp med jobb eller finns det även tid (och intresse?) för musik?
Jag arbetar i mitt företag Dynamisk IT i Halland AB, med att hjälpa företag och föreningar med hemsidor och trycksaker, fotografering, layout m.m. Fixar allt till färdigt tryck. Tid för musik finns men det blir inte att jag spelar så ofta. Gjort några gästinhopp med några lokala coverband.

Har du, eller har haft, några andra band utöver Gyllene Tider sedan ni slog igenom i början på 80-talet?
Jag spelade med andra artister efter GT, bl.a. Marie Fredriksson, Lasse Lindbom, Efva Attling, Millas Mirakel. Efter det hade vi en konstellation bestående av Janne Bark (gitarr & sång), Stigge Ljunglöv (bas), Magnus Helgesson (trummor) och jag själv (keyboard) Vi hette ”Rhythm 'n Bark” och åkte runt med gästartister och spelade covers.

Vilken är din favoritplatta med Gyllene Tider? Någon favoritlåt? Föredrar du de "nya" plattorna/låtarna (hit räknar jag allt efter Heartland Cafe) eller gillar du det äldre materialet innan splittringen bättre?
Jag gillar första plattan och sedan gillar jag de senare också... Sedan är det lite så att det man har gjort senast är det bästa man har gjort... även om det kanske inte känns så efter några år... :-) Men jag gillar Dags att tänkta på refrängen!

Tror du att vi får se ytterligare något "Återtåg" (det har ju blivit några st), eller är det över nu? Hur har det fungerat tidigare? Brukar ni samlas och diskutera eller ringer bara Gellner helt plötsligt och säger "nu kör vi”?
Om det blir något mer med Gyllene står skrivet i stjärnorna, men det skulle inte förvåna mig ifall vi dyker upp någonstans, någon sommar... Vi har pratat om att göra något mer men det ska passa tidsmässigt för alla och Per hade planerat för Roxette men de blev inte mer turnérande för dem. Nu i sommar
kör han ju en solosväng som du säkert vet.

Vems var iden att göra en nyinspelning av kultlåten "Henry, dansa inte disco" till er samlingsplatta "En soldans.."? Hur var det att spela den igen efter så många år?
Minns faktiskt inte vems idé det var men det var kul att spela in den. :-)

Hur mår din Farfisa?
Jag har flera stycken och de mår bra allihop tror jag. Jag har två st. VIP 233b, som jag använde båda på senaste turnén. Sedan har jag en VIP 255 och en Professional Duo (nyinköpt och är otestad)

Vad tycker du om Roxette?
Jag tycker att Roxette har gjort mycket bra grejer och 4 USA 1:or är ju inte fy skam... dessutom är det ju helt fantastiskt att Roxettes fans har upptäckt GT. Flera av dem åkte från sydamerika för att följa oss här i Sverige 2013 och flera från Tyskland som såg alla konserterna... Wow, vilka fans!!!

Har du något extra roligt minne att berätta om från alla år med Gyllene Tider? Gärna något från er senare period (dvs 1995 och framåt).
Jag måste säga giget på ett slutsålt Ullevi 2004. Vilken fantastisk upplevelse. Jag får gåshud när jag tänker på det. Tyvärr är det ett minne som man inte kan dela med sig av för det är bara jag som vet hur jag upplevde det.

Har du några favoritböcker/författare?
Var helt såld på Stephen King förr, men har inte läst så mycket av det han gjort på senare tid. Jurtjyrkogården var en tidig favorit. Gillar även Leif GW Persson och Håkan Nesser.

Vad har du för favoritartister/band?
Gillar många... Bl.a. David Bowie, Coldplay, U2, Metallica...

Som den hårdrockare jag är så undrar jag om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Nja, mina favoriter inom denna genre är som sagt Metallica sedan är jag inte bevandrad i de mörkare gränderna...

Vad har du för favorifilm(er) genom tiderna?
En kvinnas doft med Al Pacino hör ju absolut dit. Det är en riktig favorit. Gudfadern trilogin likaså. The Sting med Robert Redford och Paul Newman. Grymt bra... (70-talare) The Shawshank redemption är ju helt makalöst bra också.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag gillade Breaking Bad tokmycket... En av de bästa serierna jag sett! Har precis börjat kolla lite på Dexter (är lite sen...) Game of Thrones har jag sett men man tappar några avsnitt ibland och sedan är man borta. Funderar på att köra hela GOT i ett streck...  Homeland och Blacklist gillar jag också.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Sorry...

Som den filmälskare du är vore det intressant att veta om du har sett och gillar någon av de moderna klassikerna Birdman, Royal  Tennenbaums eller Punch Drunk Love?
Royal Tennenbaums fattade jag inte alls... Varken jag eller min fru.. Är den rolig? Det är länge sedan vi såg den så det kanske är dags att se om och se om jag förstår något nu... Birdman har jag inte sett ännu men den står på min lista. En annan modern klassiker är, enligt min mening, Being John Malkovich. Den gillar jag skarpt.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Gillar nog Beck mest. Sedan är det ju roligt att Anders Herrlin och Jennie Löfgren gjort musiken till flera av filmerna.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jag fick googla Mekong för det kände jag inte till.. Blev inte helt klok på vad du menade för det fanns tydligen ”ål-vin” från Mekong eller så är det den thailändska ”whisky/rom” du menar.. I vilket fall tar jag heller ett vin från Italien och whisky från Skottland! Mummelman har jag aldrig provat men kan njuta av en Jägermeister eller en Underberg.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex utöver er själva stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Oh ja! Såg ABBA live i Scandinavium 1979. Riktigt bra! Massor av tidlösa låtar, som du vet och det gäller även några av Europes och Roxettes, och några av Gyllenes... :-)

(Foto: Carl Bengtsson)