Gustaf Jorde (Defleshed)

Nästa man att intervjuas är Gustaf Jorde från death/thrash bandet Defleshed. Året var 1993 då deras första skivsläpp (sjutummaren "Obsculum Obscenum") ägde rum och sedan flöt det på fint med ett gäng fullängdare som tex "Abrah Kadavrah" & "Under the Blade". De hann även med att kallas 2000-talets Kreator innan de för 10 år sedan (2005) beslutade sig för att lägga ner. Nu kör vi, may the flesh be with you!

Vad sysslar du med nuförtiden och vad har du gjort sedan Defleshed la ner? Har du fullt upp med musiken eller har du även ett "vanligt jobb"?
Jag jobbar med logistik & distribution till vardags och med torpar-sysslor till helgdags. Mycket lite tid ägnas åt musik i dagsläget vilket är både skönt & synd. Några spelningar per år med Evocation, vilka i och för sig blir roligare eftersom de är så icke-frekventa.
Men innan dess spelade jag desto oftare med Raubtier och dessförinnan min egen slarvsylta Valley of the Dead eller Gus of Sweden som jag initialt kallade den.

Det har länge ryktats om att bandet Vargavinter innehåller samma bandmedlemmar som Defleshed, kan du klargöra om det ligger någon sanning i detta? Om så är fallet - var detta något ni ville göra själva eller var det ett "beställningsjobb" från Invasion? Vad hände med den utlovade "Minnen från fornstora dagar"?
Ja det var vi och även detta ett klåpar-projekt signerat mig. Jag jobbade ett tag nere i Berlin på Invasion Records efter Abrah Kadavrah-plattan när Black Metal nästan var som störst, innan genren sket ner sig totalt (för att sedan återhämta sig tio år senare ska sägas).

Hur som helst märkte jag ju hur mycket mer BM sålde jämförbart med Death Metal som vår - så jag, i samråd med Invasion, började skissa på ett Black Metal-projekt för att som ett experiment kunna jämföra genrernas försäljningspotens på rättvisas grunder möjliga. Det var ju exakt samma band men olika musik.

"Minnen från Fornstora Dagar" var en titel jag kom på för sent och tyckte för bra för att inte använda. Så var planen att göra en uppföljare men projektet var ju fullbordat och inspirationen sådeles väck. Tror jag har typ tre pre-proddade låtar, that's it. I dagens PK-klimat vete fan om titeln hade varit en lika god idé.

Resultatet av experimentet var i alla fall att Vargavinter-plattan sålde 5 gånger så mycket som "Abrah Kadavrah" för häften av produktionspriset.

Vem är hjärnan bakom briljanta låttitlar som tex "Abrah Kadavrah" & "Royal Straight Flesh"?
That would be me. Dock vet jag inte hur mycket hjärna och briljans som är inblandat.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande intresserad av Death/Black metal? Eller är det helt enkelt något annat som spisas mest?
För att säkert göra dig rejält besviken nu så lyssnar jag inte speciellt mycket på musik alls längre faktiskt. Death Metal har slutat överraska mig längre och detsamma gäller nästan all metal som ges ut i nutid. Däremot blåser jag gärna ut hjärnan med gamla Grave, Carcass och Edge of Sanity i bland när så behövs.

Jag försöker hålla koll på chefer som Torture Division, Raised Fist, Watain etc fortfarande också. Annars så skiter jag fullständigt i att hålla mig trogen en genre - jag anser att en bra låt är en bra låt. Så jag kan pumpa Max Martins dängor jävligt oblygt i bland ska icke skämmas över att sägas.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Men det är ju helt omöjligt att nämna bara en eftersom musikbegäret styrs efter humör. Litar man på iTunes-historiken så är Strapping Young Lads "City" den mest spelade plattan de senaste 10 åren, självklart, då det är audiellt knark. Innan dess torde Carcass "Symphonies of Sickness" kvala bra in med tanke på att jag var tvungen att köpa om den på CD tre gånger på grund av nötskador.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Ja du... allt som är mörkt och/ eller post-apocalyptiskt - Sin City, Mad Max, Seven, Terminator, Book of Eli, I Legend, 28 Days Later och så vidare.. OCH de gamla svenska Hillman-filmerna Damen i Svart, Mannekäng i Rött, Den Gula Bilen och nånting nånting Blått. Jävligt bra!

Har du några favoritböcker/författare?
Jag gillar James Freys "A Million Little Pieces" - total dekadens. Leif GW Persson är också chef, kung och gud.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Jag har Bathorys gula get och lite andra Black Metal-vinyler som jag räddat från försäljningar genom åren, men i övrigt är min skivsamling blott en skugga av sitt gamla jag.

Vilka Death Metal band från 90-talet tycker du var de bästa? Någon favoritplatta inom denna genre?
Jag nämnde Carcass, även Morbid Angel och Seance - ruskigt underskattat band. Suffocation också har rockat röven av mig på daglig basis. Annars fanns det mycket Black Metal i elitnivå på den tiden. Som sagt - jag har aldrig varit riktigt trogen en genre.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
TWD och GoT är asbra, likaså Sons of Anarchy, Breaking Bad, Californication och den bästa någonsin - Deadwood. Joffrey är död.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Nja minns inte riktigt - The Road låter bekant. Men ja - jag ser film i perioder.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Svaret är nej - det har jag inte.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Arne Dahl 100%. Norge har en serie som heter Varg Veum som också är bättre än det svenska snittet.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelmann?
Jag försöker inte dricka så mycket sprit, det går så in i helvete fort då. Dessutom brygger jag öl så jag brukar klara mig bra med det. Mummelmann är för övrigt skitäckligt - skärp dig!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Bortsett från Roxette är det ju artister som på ett eller annat sätt lyckats infiltrera hörselgångarna genom åren och framför allt ABBA är ju ett hantverk av ett slag man inte ser i dag. Så visst. Men samtidigt så har inga av dem haft nån signifikant roll för mig det kan jag inte påstå.
Men svensk musik är förjävla kompetent det skall sägas. Titta bara på alla låtskrivare till världseliten - var fjärde är svensk.

(Foto: Olle Carlsson)