Hampus Klang (Bullet)

Nästa band som vi skall ägna lite tid åt är Bullet. De bildades 2001 men det det dröjde några år, närmare bestämt till 2008-2009 då vi fick se musikvideon till ”Bite the Bullet", innan vi på redaktionen fick upp ögon och öron för dem. Som sig bör införskaffades plattan direkt, och Mekongen korkades förstås upp illa kvickt för att fira detta fantastiska band som för traditionen med riktig heavy metal vidare. Dags för ett snack med gitarristen Hampus Klang som var vänlig nog att svara på alla våra funderingar.

Vad sysslar du med just nu? Är det fullt upp med musiken eller har du även ett ”vanligt” jobb?
Så här års sitter jag mest i stugan och eldar och drömmer om vad jag ska göra när det blir varmt. Har fått ett jobb i 3 månader som musiklärare på deltid förårskurs 9. Ska lära ungdomarna att göra egna låtar. Har inte haft ett vanligt jobb sedan jag slutade på Icalagret 2002. Gillar inte att känna mig bunden till att behöva gå till jobbet men har självklart haft många ströjobb. Jag har varit entrévärd på en krog, jobbat som snickare, isolerat hus, haft hönsuppfödning, jobbat på folkparken Tyrolen, sålt LP skivor, renoverat cyklar, motorcyklar och bilar ja lite allt möjligt som jag tycker är roligt.
Det är fullt upp med bandet men vi turnerar inte riktigt lika hårt som vi gjorde för 8-10 år sedan men det trillar in rätt mycket spelningar nu så detta året verkar bli rätt livat också. Vi har levt på bara bandet i ca 3 år men det är svårt om du inte vill leva under extremt fattiga förhållanden.

Har du något extra roligt minne att berätta om från arbetet med Muskelrock och alla artister ni varit i kontakt med?
Hur många som helst... Kommer speciellt ihåg Uli Jon Roth. Han hade ”a pair of green socks” på ridern. Så jag åkte såklart å köpte ett par gröna strumpor till han.
Visste inte om att green socks var slang för jointar. De trodde det va självklart att alla visste det, trodde det var något gammalt tyskt internskämt. När vi senare skulle rigga scenen så sa Uli att:
-I need 300w Marshall cabinets or I wont play. I can by just looking at your cabinets say that they will collapse when I start to play.
Sa till han att detta är vad vi har och ni fått det mailat till er innan.
Det var mina 2 bästa lådor som stod på scenen men det brydde sig inte sig Uli om. Tror de var på 260w.
-I need 300w or I wont play tonight! sa han och gick iväg. Jag ringde runt till massa kompisar klockan 12 på natten och undrade om de hade en 300w marshallåda som de kunde köra ut till Tyrolen på 30 min. Gick såklartinte.
Gick till Uli och sa:
-Sorry I cant get you the 300w cabinets.
-Oh shit then we have to use our own cabinets.
Han hade alltså med sig 3st 300w marshallådor som stod i deras van 5 meter från scenen. Vilken idiot!
Konserten var succé iallafall...

Har du någon drömbokning till Muskelrock eller har du/ni lyckats få dit de artister ni vill?
Heavy Load har vart en dröm att boka. Kontaktat dom mängder av gånger utan lyckat resultat. Nu har de ju återförenats och spelat på Sweden Rock så det kanske är möjligt. Är ju svårt att få dit stora artister pga att det inte finns den ekonomin som större festivaler har. Judas Priest kör 70-tals set hade vart mäktigt men knappast realistiskt. Jag bokar inga band till festivalen men tipsar Jacob Hector (som var Bullets turneledare under många år) ifall det är något band jag tycker är bra som borde få komma. Är väldigt nöjd med artisterna vi fått till Muskelrock genom åren. Några år har lineupen vart helt grymt lyckad tycker jag.

Du har även spelat grindcore/death metal med Birdflesh & Jigsore Terror. Några roliga minnen från denna tid?
Ja herrejösses. Spelade i 7år med Birdflesh, finns mängder av historier. Vi gjorde en Englandsturne som va fantastisk misär. Ingen loge, ingen mat, ingen öl, inget gage, knappt något PA och knappt någon publik. En spelning var i ett ockuperat hus utan scen.
Som Birdfleshgitarristen Achmed Abdullex brukade säga:
-När popband spelar så kommer det en publik som luktar gott och klappar i takt med musiken. När vi spelar kommer Bajsmannen…
Spelade också i ett trashmetalband som hette Hypnosia under några år. Vi gjorde en europaturne i en Toyota Starlet. Hade gitarren i knät och efter gigen sov hela bandet på scenen med backgropen som täcke. Låter som jag hade tråkigt men helt klart tvärtom, har bara roliga minnen från dessa turnéer. Är skönt att man gjort dessa mer budget turnéer så man inte blir för bortskämd nu när vi ofta åker nightliner. Var tillslut tvungen att sluta i de andra banden då det gick så bra för Bullet. Ett lyxproblem egentligen men var ganska jobbigt att sluta i Birdflesh som är ett favoritband. Deras första lineup var dock helt magisk.

Lyssnar du själv något på death metal? Några favoritband?
Det blir ganska ofta att jag lägger på någon gammal dödsmetallklassiker. Det är mest de gamla banden som jag tycker är bra som tex Morbid angel, Entombed, Dismember och At the Gates.
Vi spelade med At the Gates förra sommaren på en festival i Tyskland, det var en sån gratis stadsfestival. Mängder av folk. Helt fri bar backstage, du kunde ta en hel flaska whiskey å bara gå om du ville. Och det ville jag hahaha.

Stämmer det att du har varit med i det kultförklarade bandet Overdeth? Lirade du i så fall på något av deras släpp? Jag antar att det måste finnas något roligt minne att dela med sig av från tiden med detta band?
Hahaha jo det stämmer. Jag spelar trummor under namnet Uther Pen Dragon. Enda och förmodligen sista gången jag spelar trummor på en skiva. Min Overdethfavorit är demokassetten ”Alive at Camelot” den är svinbra. Det är en låt från Overdeth fullängdaren som börjar likadant som en låt på senaste Metallica skivan. Fast Overdeth va 10 år före. Tycker demokassetten ”Alive at Camelot” är det bästa de gjort. Ett kultband!!

Vad är ditt bästa samt värsta turneminne?
Bästa turneminnet måste nog ändå vara när vi öppnade för AC/DC på Ullevi 2009. Det var så stort så vi hittade inte till scenen. Trodde ingen skulle komma tillvårt gig men det var 50000 pers som verkade gilla oss.
Sämsta måste va med Birdflesh när någon i publiken stagedivat med en tub med tårgas i fickan. Fick tårar i ögonen och ingen röst, fattade inte vad som va fel först.

Fick ni några reaktioner på den underbara och humoristiska ”Bite the Bullet” musikvideon? Här i Tisselskog var det stor succe och vilda glädjetjut och ylande när den premiärvisades i storbild på lagårdsväggen intill T.C-skrapan, men jag kan samtidigt föreställa mig att den lyckades att reta upp någon utan sinne för humor?
Jo vi fick rätt mycket reaktioner på den men den som blev mest uppretad var Hell Hofer.
Efter första inspelningsdagen så ville han inte fortsätta videoinspelningen. Ringde till filmteamet och berättade för dom. De undrade varför han inte sa något om detta eftersom vi hade haft möte om manuset veckan innan och han var med.
Hell tyckte att det var för förnedrande mot honom. Fick förklara att du är lite som Mel Gibson i Payback att du måste bli förnedrad först innan du kan hämnas.Han sa att han spolar alltid förbi halva den filmen så han bara kan se hämndscenerna. Tillslut gick han med på att göra klart videon.
Det är en förståndshandikappad kille i Växjö som trodde att hunden i slutscenen blev överkörd på riktigt. Han fick leta upp ägaren och hälsa på den för att försäkra sig om att den verkligen levde. Vi använde hästhår och ketchup till den scenen när bussen kör över chihuahuan.

Jag såg att ni 2009 spelade ett par låtar i Globen inför en publik på ca 15.000 Pers innan NHL-matchen mellan Detroit & St Louis. Hur var detta? Är ni själva hockeyfans?
Det var blandade känslor den kvällen… Bokningsbolaget sa att det kommer va 100 miljoner TV tittare och detta kan bli vårt USA-genombrott. Erik som var med i bandet då ville inte göra gratisreklam för marshall utan tog bort alla loggorna och tejpade med vit tejp där han skrev pay me på alla lådor och toppar istället. Har alltid tyckt att marshall är det tuffaste förstärkarmärket och kunde inte förstå honom alls. Tillslut lyckades vår dåvarande manager att övertala honom att ta bort pay me texten. För att bli av med den dåliga stämningen så sopade jag och Hell i oss lite väl mycket pappagroggar innan så vi vinglade upp på scen. Vi tränade att det skulle va 10 sekunders paus mellan de två låtarna vi spelade och Hell skulle säga ”This is our new single ”Dusk till dawn”. Ni kan ju alla gissa vad Hell sa inför 100 miljoner TV tittare.
-Tack så mycket kära ni. Jag älskar er. På svenska såklart.
Söp mig grisfull efteråt och hängde med NHL gubbarna backstage och svepte champagne. Till tredje perioden så gick jag ut till min stol och kikade på matchen. Däckade efter några minuter och lutade mig mot han som satt jämte. Det var Peter Dalle.
Tror inte en enda TV station sände vår pausunderhållning utan visade reklam istället. En helt klart minnesvärd dag.
Har spelat hockey i 5 år i Tingsryd AIF men slutade när jag va 12år. Jag var målvakt. Var helt sinnesjukt hårda träningar, nästan militäriska.

Ni i Bullet har varit förband till AC/DC, fått er musik uppspelad av Bruce Dickinson i sitt radioprogram men vad är enligt dig det största/stoltaste ögonblicket i karriären?
AC/DC var förstås grymt stort. När vi spelade in Bite the Bullet skivan var första gången vi kände att fan det här blir ju riktigt bra. Då kände vi att vi kom upp ett snäpp och det började låta lika bra som våra idoler gör. Det kändes mäktigt, Hell Hofers röst var i toppskick under den inspelningen.
Var såklart svinkul när vi spelade på Sonisphere-festivalen i Spanien också. Samma scen som Iron Maiden. Största scenen jag stått på. Säkert 40 meter bred. Vi fick fria drinkar och hängde backstage med Twisted sister, the Darkness och Slash bland annat. Minns att jag stod och tittade på Iron Maiden med 7st Gin & Tonic i händerna. Svinkul kväll!

Vad har du för favoritband/artist?
Mina favoriter är AC/DC, Judas priest, Rose tattoo, W.A.S.P, Twisted Sister, Metallica, Dio, Accept och massor med andra hjältar.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Extremt svår fråga men ”Back in Black” är svårslagen. Den har allt. Svinbra ljud och låtar.

Har du några favoritböcker/författare?
På turne brukar jag alltid ta med en bok som heter Självhushållning av John Seymour. Rekommenderas varmt! Där kan du lära dig mycket om hur man ska tackla livet. Har läst massor av hundböcker också. Har funderat på att skriva en egen någon dag som ska inrikta sig på intervjuer med hundägare av de olika raserna. Bor med en dobermann och det står i böckerna att det är den skarpaste hund som finns, vakthundarnas vakthund. Stämmer såklart inte alls, världens mesigaste hund. Den boken hade hjälpt många hundköp från att gå snett tro jag. Läst ganska många hönsböcker också, gillar speciellt att böckerna avslutas nästan alltid med recept på djuret. Ganska makabert om man jämför med andra djurböcker. Har såklart läst typ alla rockdokumentärer om band också, det är kul. En del byggböcker också, är intresserad av timring och byggnadsvård å sånt med.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Modstrilogin är väldigt stark, soundtracket är svinbra med. Skulle någon gång i framtiden vilja skriva musik till liknande filmer. Gillar gamla svenska filmer mycket. Rasken har jag sett massor av gånger. Kul att både Hell och Klang är med också. Det gick inte så bra för Klang för han söp för mycket hahaha. Annars gillar jag mest filmer som jag gillade när jag var barn, 80-tals filmer med Eddie Murphy och sånt.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? I så fall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Jo det stämmer såklart, har samlat skivor sedan jag var i 8-års åldern. Ett tag när jag var runt 19 så satt jag bara hemma och lyssnade på musik och sparade pengar och åkte och köpte skivor i Stockholm. Eftersom jag köper å säljer skivor så varierar det ganska mycket hur mycket jag har. Totalt har jag nog minst 3000LP skivor och kanske 400CD. De gamla Death Metal plattorna jag har är ganska dyra nu. Har första Ashbury signerad och första Coven signerad de är rätt dyra. Köpte förresten danska Randysingeln ”Shadows are falling” för 2000kr för några veckor sedan. Helt sjukt egentligen men har velat ha den länge och den är grymt bra.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Inte hört den men är ett stort Ugglafan av hans 70-tals skivor. Var bättre när han körde med riktiga instrument, ”va fan ska man ta livet av sig” plattan ären riktig favorit. Har typ 8 ex av den. Spelade in allt som var musikrelaterat på TV mellan sent 80-tal till tidigt 90-tal. De sände en Uggla dokumentär som jag sett hur många gånger som helst somjag verkligen kan rekommendera. Den finns på youtube men är svår att hitta, försökte nu men lyckades inte. Mängder av citat som inte hade vart ok att säga idag. Har kvar VHS bandet någonstans så jag ska lägga upp den någon gång.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Tycker väl som alla att Breaking Bad är det bästa som gjorts, går inte att sluta titta. Har inte sett något av de nya du pratar om. Twin Peaks soundtracket är dock riktigt otäckt tycker jag fortfarande. Solsidan gillar jag skarpt med. Gjorde en statistroll när de va på trädgårdsfest hos ett danskt swingerpar. Alla statister fick byta kläder men producenten tittade på mig och sa du är bra som du är… Jag å Hell var även statister i filmen ”Mig äger ingen” med Persbrandt i huvudrollen. Hell kom inte med i filmen, som han själv sa så var det för att Persbrandt skulle se sjukt mesig ut jämte honom. Vi filmade 2 dagar direkt efter en europaturne. Vi låg och sov i bilen hela tiden mellan tagningarna. Producenten tyckte vi var de bäst statisterna de jobbat med. Bosse Bildoktorn var ett favoritprogram som borde komma tillbaka hahaha….

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Inte sett dom tyvärr. Är en tråkig person som helst ser filmer jag redan sett. Om någon vill lägga på en ny film i turnebussen så brukar Hell Hofer ofta säga att det går nog inte för Hampus kan inte titta om inte Lasse Åberg är med hahaha. Jack är en favoritfilm också. När vi bodde i cirkusvagnar brukade vi skoja om att våra liv var som en blandning av Into the wild, Modstrilogin och Spinal Tap. Spinal Tap är förresten det bästa som gjorts. Bad news är också bra. Danska filmer gillar jag ofta också.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beckeller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Gillar såklart Wallander med det ska va med Lassgård, inte Krister. Det är kul när Gunwald är arg i Beck annars så är det ganska låg nivå på dessa programmenom man ska vara lite kritisk. Missat Arne Dahl, får kollas upp.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldetMekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Nja det mesta glider ner. Gillar ljus lättdrucken öl. Har nyligen fått smak för naturvin som vi drack i studion, rekommenderas varmt. Kommer dock inte ihåg vad det hette. Grymt gottinte alls som vanligt surt vin. Annars tycker jag fläderblomsaft är det godaste av alla drycker. Ayran är också gott. Smakar hemskt de 3 första gångerna sen blir det hur gott som helst. Bra mot baksmälla också. Har det på ridern…

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Gillar många svenska band som tex Heavy Load, Candlemass, Entombed, Hellacopters och Torch. Finns många bra svenska proggband från 70-talet också. Europe var ett av dom första banden som gjorde mig intresserad av musik så de har alltid en speciell plats i hjärtat. Min gamle vän Erik Stenemo som var med i en föregångare till Bullet i slutet av 90-talet är nu gitarrtekniker åt John Norum och Joey Tempest. Spelade in ett program på TV om Roxette när de spelade in Joyrideskivan som jag såg många gånger när jag va liten. Tycker Marie sjunger bra, stötte på Pöör på en konsert med Ludde för några år sedan men han va inte så pratglad. ABBA har jag ingen direkt relation till men när jag var i Australien för 20-årsedan så var det ABBA-night varje onsdag med sjuk hysteri och alla skulle gåut. Fattade ingenting.