Hans-Åke Lilja

Dags för ett snack med Hans-Åke Lilja, ett av världens största Stephen King-fan, som dessutom driver den bästa och mest omfattande sajten  om mästaren som finns där ute. Eftersom det i Tisselskog verkligen kryllar av Stephen King-fans är vi förstås många som besökt denna sajt vid namn "Följeslagarna" ända sedan 90-talet. Hans-Åke, som också träffat självaste Stephen King och intervjuat honom vid flera tillfällen, svarade vänligt på alla våra funderingar.

Vad är det häftigaste du varit med i egenskap av ”King-fan”? Du driver ju den enorma siten Följeslagarna, du har haft föreläsningar om King, gett ut en bok och även träffat honom, så du har ju fått uppleva en del..
Oj, det är så mycket. Jag har träffat honom tre gånger vilket var väldigt trevligt. Jag har även intervjuat honom två gånger på telefon. Det var nästan bättre än när jag träffade honom för nu fick jag i 45 + 30 minuter sitta och prata ensam med King. Jag fick tid att ställa frågor och han tog sig tid att svara.


Sen är det fantastiskt roligt att åka runt och föreläsa om King. Att träffa alla andra fans och riktigt nörda ner sig. Fantastiskt roligt!

Att ge ut Shining in the Dark var verkligen en upplevelse. Den skulle ”bara” släppas i USA men finns nu även på bulgariska, italienska, tjekiska, tyska, svenska, engelska och serbiska. Den finns utgiven som ljudbok i USA och England och kommer i pocketutgåva i USA i höst. Ytterligare en utgåva är spikad och det förhandlas med ytterligare förlag as we speak. Mer info om boken finns här: https://www.shininginthedarkanthology.com/

Här är en lista över de föreläsningar som jag har inbokade i höst och vinter:

Södertälje 4/9

Örnsköldsvik 23/9
Karlstad 8/10
Växjö 14/10
Skara 15/10
Jönköping 16/10
Emmaboda 16/10

Helsingborg 17/10
Norrtälje 23/10
Lidköping 6/11
Katrineholm 9/11
Falun 11/11

Gävle 12/11
Alingsås 13/11
Sunne 14/11
Kungälv 22/1

Åtvidaberg 29/1

En fråga som du säkert fått hundratals gånger, men jag måste ändå fråga - hur började ditt intresse för Stephen King?
Jag fick Carrie i julklapp när jag var 13. Läste den och tyckte den var OK men det v
ar inte kärlek vid första ögonkast. Lite senare skulle jag skriva en bokrecension i skolan och mindes att jag läst King och det hade varit rätt OK. Jag hittade Cujo och kunde inte motstå omslaget :-) Efter att ha läst boken var jag fast och fortsatte med att läsa allt jag kom över.

Varför tror du att Stephen King har blivit "het" igen?  Plötsligt verkar det finnas hur många film/serie-adaptioner som helst ute eller på gång (t.ex. så verkar det som att min personliga Richard Bachman-favorit "The Long Walk" äntligen fått grönt ljus i Hollywood). Tror du att det beror mycket på framgångarna efter "IT" (kan här lägga till att jag såg den filmen på bio ute på bygden och hela publiken - mest ungdomar - applåderade när filmen var slut!) eller spelar vår nutida fascination för 1980-talet också in?
Tror det är en blandning av lite saker. Dels har King alltid haft en ganska stor grupp följare och det har kommit minst en bok / år och ofta någon film också. Sen har naturligtvis succén med DET gjort att fler vill göra något med Kings namn på. Rida på vågen, smida medan järnet är varmt osv. Sen har säkert fascinationen för 80-talet också spelat in. Men det är ju alltid så att blir något en succé så följer fler saker efter. King har haft bra år 2017, 2018 och även 2019 blir ett bra år. Vi får se hur 2020 blir. Det kommer säkert en period då det blir lite tystare om honom tills nästa succé när han återigen blir populär.

Lite mer på samma ämne, är du lika förväntansfull som oss Tisselskogare på den nya ”Pestens Tid”-serien som äntligen verkar bli av? Vill du återigen se Randall Flagg som en jeansklädd figur i hockeyfrilla, eller hur skulle du önska att han framställs? Ligger det förresten inte något missförstånd bakom om hur han porträtteras på det klassiska Legenda-omslaget?
Ja, jag är väldigt sugen på nya versionen av The Stand. Jag tror den kan bli hur bra som helst. Nu kan man göra specialeffekterna som de förtjänar och Josh Boone verkar ha bra koll på Kings material. Jag vill helst inte se Flagg i hockeyfrilla. Känns inte som 2019 alls. Jag vill nog gärna att han ser ut som vem som helst. Det känns mer skrämmande att han kan vara vem som helst och inte nödvändigtvis se ut som ett monster.

När det gäller det svenska omslaget hade nog illustratören fått veta att han skulle illustrera The man in black och gjorde sin egen tolkning av det. :-)

Om jag skulle vara tvungen att välja en favoritbok av King så blir det ”IT”. Trevligt nog blev historien åter aktuell i och med nyinspelningen och vi är många som ser framemot del 2 nu i höst. Det vore intressant att höra dina tankar om just ”IT”. Hur var dina känslor när du läste den första gången? Några roliga anekdoter från denna tid? Vad tycker du om tv-filmen med Tim Curry? Föredrar du honom eller Skarsgård?
Jag läste den på 80-talet första gången och skulle läsa om den för några år sedan och minns att jag tyckte den svenska utgåvan var väldigt torrt översatt (ev har det ändrats i nyare utgåvor). Jag läste den på engelska istället. Boken är riktigt bra och jag gillar både storyn och karaktärerna. När det gäller de olika filmatiseringarna så går de knappt att jämföra. Det är lite som att jämföra äpplen och päron. TV versionen gjordes på 90-talet och har inte åldrats med värdighet. Skådespeleriet är lite sådär men jag gillar den. Mycket kanske för att jag gillade den så mycket på 90-talet när jag såg den. Skulle jag se den för första gången nu skulle jag nog inte uppskatta den lika mycket. 2017 års version är riktigt bra. Skarsgård är mer skrämmande än Curry men har inte riktigt samma humor. Ibland kanske han blir lite för mycket. Men som sagt gillar jag dem båda men på olika sätt. Tvingas jag välja en blir det 2017 års version.

En annan sak jag alltid funderat över gällande "IT" är pinsen/knapparna som man kunde få med när böckerna släpptes ("DET kommer" osv)? Jag vet ju att du har den stora lyckan att äga dessa grymma knappar så jag är väldigt nyfiken på om du minns hur man kunde lägga beslag på dessa? Var det något man fick i samband med någon form av förbokning av boken/böckerna eller bara något som låg och drällde i bokaffärerna då det begav sig?
Tror de fanns att få i affärerna. Det var vanligare på 80 och 90-talet att bokförlagen gjorde så. Jag minns att de gjorde ett bokmärke till Mardrömmar som man bara fick ta när man var inne och kollade böcker. Idag är det inte så ofta de gör detta längre. Antar att det kostar för mycket.

När jag intervjuade din ”kompanjon” Anders för några år sedan så berättade han lite roliga King-relaterade anekdoter, t.ex. att han ”brevväxlade” med en kvinna på Legenda och på så sätt fick tillgång till nyheter om King i denna tid då inget internet fanns. Har du några liknande roliga King-relaterade storys att berätta om från svunna tider?
Ja, det var tider det när det inte fanns internet. Man visste inte så mycket som man vet idag. Man kunde inte bara slänga iväg ett mail och fråga om saker. Jag minns att jag under en period skickade brev till alla filmbolag jag kunde hitta och frågade om de skulle ge ut någon King film. Ett av bolagen förklarade vänligt att de inte gav ut den typen av filmer...det var ett bolag som bara gav ut porr. Jag hade ingen aning :-)

På den tiden knallade man in i bokhandeln och hittade en ny King bok på hyllan. Det var underbara tider även om det är ganska skönt att veta vad som kommer idag också.

Tycker du också som oss att King med verk som "Under kupolen" och "22/11/63" återgick till gammal god form igen efter ett lite svajigt 90/00-tal? Något som framkallade STORA leenden på läpparna hos T.C redaktionen var när vi i "22/11/63" åter fick besöka Derry, ett magiskt King-ögonblick, kanske t.o.m. ett av de allra finaste. En fantastisk bok, precis som på den gamla goda tiden.
Nja, jag tycker nog King varit King hela tiden. Världen har utvecklats runt honom och han med den och det påverkar hans böcker och de blir annorlunda än på mitten av 80-talet. Eldfödd hade inte funkat lika bra idag som då nu när kalla kriget inte finns längre. The Shop hade inte verkat lika skrämmande. Men jag håller med om att 22/11/63 är en fantastisk bok. Även Under kupolen är bra även om slutet kanske inte är Kings bästa.

Vad tycker du om de Stephen Kings böcker/noveller som tar avsteg från skräck och "det övernaturliga"? Som exempel tänker jag på fantasy-romanen "Drakens ögon" eller sci/fi-novellen "Den långa resan" (The Jaunt). Även Bachman-böckerna tycker jag man kan räkna in här. Och naturligtvis den fantastiska "Att skriva" (borde vara obligatorisk läsning på alla svenska-lektioner!).  King har en förmåga att hitta på fängslande historier oavsett vilken genre han skriver i, men tror du att han hade varit lika framgångsrik som fantasy- eller sci/fi-författare?  Eller om han ägnat sin karriär åt att bara skriva kriminalromaner (det har han ju faktiskt varit och nosat på en del under senare år)?
Svårt att säga. Skräck har varit stort under vissa perioder och då har King tjänat på att vara skräckfarbror men han har nog även lidit av det under perioder då skräck inte varit så stort. Jag tror att mycket av Kings succé beror på just att han kan skriva i så många olika genres. Det ger variation och det finns någon bok för alla även om man inte gillar alla böckerna.

Vad tänkte du när du hörde/läste om Stephen Kings olycka 1999? Befarade du det värsta - att det inte skulle bli flera böcker? Han hade ju t.ex. inte kommit mer än halvvägs i Dark Tower-serien. Att han sedan skrev in både sig själv och olyckan i böckerna som kom efteråt var ett väldigt udda och intressant grepp, tycker jag. Kanske var det som terapi för honom, ett sätt att bearbeta händelsen?
Jag följde allt som hände så mycket jag kunde. Det var inte helt lätt i och med att Internet inte var vad det är idag. Jag tror inte att jag fattade hur nära döden han faktiskt var där och då utan det var först senare när man fick mer info om hur allt gick till. Just där och då var jag nog mer orolig över att han skulle dö än att Dark Tower serien skulle bli klar men det klart att hade det hänt så hade man alltid undrat vad som skulle ha hänt. Jag är en av dem som gillar att han skrev in sig själv i storyn. Tycker det var en rolig twist. Jag vet att en del ogillar det men, alla kan inte gilla allt. Just nu ser jag fram emot att TV serien ska bli en succé så vi får se just denna del filmad. Vem ska spela King?

Vad har du för favoritband/artist?
Oj, jag gillar mycket 70 och 80 tals hårdrock men är väl en allätare. Lyssnar inte direkt på någon/några grupper sådär utan blandar friskt. Jag gillar dock KISS, Mötley Crue och Sixx AM för att nämna några.

Jag såg att du precis recenserat den purfärska KISS ”Partners in Crime”-boken skriven av Alex & Carl (båda två har f.ö blivit intervjuade här på sidan). Jag misstänker därav att du även delar intresset för KISS med tidigare nämnda vapendragare Anders? Just Stephen King & KISS måste vara ett intresse som förenar många födda på 70-talet? Favoritplatta?
Japp, KISS är favoriter och hade internet funnits då hade jag nog skapat en liknande sida för KISS som jag sen på 90-talet gjorde för King. Jag måste säga att det är lite underligt att King inte nämnt dem en enda gång...tror jag. Han gillar ju hårdrock och har hänvisat till en massa andra band men inte KISS. Favorit platta är nog Love Gun och Creatures of the Night.

Vad tycker du om den sminkade comebacken med "Psycho Circus" och de efterföljande plattorna?
Jag såg ingen av återföreningskonserterna och det kommer jag alltid ångra men dagens KISS är rätt tråkiga. Kommer se dem nu en sista gång om de kommer hit men det känns rätt naturligt att de lägger ner nu. Den nya sminkade plattorna känns lite sådär. Inget man kommer minnas.

Vad har du favoritfilm(er) genom tiderna?
Svårt. Jag gillar Terminator 2, Tillbaka till framtiden, Terror på Elm Street, Fredagen den 13...för att nämna några.

Vilken/vilka King-filmatiseringar anser du vara de bästa?
Gerald’s Game, The Mist (filmen) och The Shawshank Redemption

Har du några andra favoritförfattare/böcker förutom Stephen King?
Jag gillar John Ajvide Lindqvists böcker. Jag har just upptäckt Odd Thomas serien av Dean R. Koontz. Sen älskar jag biografier i stil med The Dirt :-)

Vilken/vilka King-böcker är dina absoluta favoriter?
Väldigt svårt att välja men jag gillar The Long Walk, IT, The Stand, Mr Mercedes, 11/22/63 för att nämna några. Och The Dark Tower...

Har du någon kronjuvel i din imponerande Stephen King-samling?
Det är de böcker jag fått signerade när jag träffat King. Han har även signerat min bok Shining in the Dark. De är mest värda för mig. Jag har inte köpt en massa limited böcker genom åren. Det är en för kostsamt. Jag har en del props från King filmer som jag värderar högt och sen min samling av en bok på varje språk King översatts till. De gillar jag.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Game of Thrones" eller "Twin Peaks" och tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan? Skall man även blanda in King här så var ju tyvärr Castle Rock en stor besvikelse (känns som att t.ex. Stranger Things har mer känsla av King än Castle Rock).
Game of Thrones har jag sett och gillar. Tycker slutet var lite ”jaha, var det allt” men i stort en bra serie. Twin Peaks såg jag säsong 1 och 2 men har inte sett säsong 3. Inte riktigt min typ av serie. Jag gillar The Americans, Dexter (fast inte slutet) och Sons of Anarchy. Castle Rock gillade jag även om man slarvade bort slutet rätt duktigt. Men resten av säsongen gillade jag.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Jodå, jag ser rätt mycket på film. Av de du nämner har jag bara sett The Royal Tennenbaums som jag tyckte var helt OK.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Nja, jag har väl lyssnat väldigt sporadiskt på Uggla. Man hör ju hans låter men jag kan inte säga att jag är ett stort Uggla fan och ingen expert på hur hans musik förändrats. Det jag hört tycker jag funkar dock.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beckeller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Beck är min favorit. Jag har sett alla filmerna så fort de blivit tillgängliga. Gunvald var en favorit men jag tycker det var ett smart drag att byta ut honom mot Steinar. Lite trist är det dock att Beck numera är en bifigur i sin egen filmserie. Wallander är också bra. Gillar Hermanssons tolkning. Dahl och Hassel har jag inte sett lika slaviskt som de andra men jag gillar svenska kriminalfilmer så även de går ner.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Haha, nä, jag är superdålig som hårdrockare. En kall, ljus öl eller en Coka Cola så är jag nöjd :-)

Som du kanske märkt är musik, film och litteratur något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt (förutom King förstås) då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Absolut. Alla de du nämner gör att man är stolt att vara svensk. Jag gillar även Gyllene Tider väldigt mycket. Jo, jag vet att Gessles texter är väldigt banala men det är just det som gör dem så bra :-)

(Foto: Privat)