Henrik Andersson

En ljuv sommarkväll 2006 sitter T.C redaktionen och slötittar på SVT när plötsligt kortfilmen "Weekend" drar igång. Det dröjer inte många sekunder innan vi sugs in i detta drama som kretsar kring två par som tillbringar en weekend i en stuga ute i naturen och blir störda av de mystiska trädhuggarna. När filmen har avnjutits och eftertexterna börjar rulla kommer nästa chock: "Weekend" är inspelad i Tisselskog/Dals Långed. Eftersom filmen lever kvar i våra minnen var det nu, nästan tio år senare, dags att ta ett snack med regissören Henrik Andersson.

Vad sysslar du med just nu, har du något nytt spännande projket på G?
Jag har en kortfilm som går på festivaler nu som heter Lifestyle. Den handlar om döden eller snarare förnekandet av att döden finns. Filmen är också inspirerad av reklam framförallt Kärchers produktreklam.

Hade du någon särskild inspirationskälla till Weekend? Jag läste någonstans att två favoritregissörer hos oss på T.C Crew nämnts, nämligen Lynch och Cronenberg. Om så är fallet att du gillar dessa regissörer är vi givetvis även nyfikna på vilka filmer från dem som du håller varmast om hjärtat?
Lynch är den filmskapare jag håller högst. Nästa allt han gör är ju briljant men jag gillar framförallt Wild at Heart, Mulholland Drive och första säsongen av Twin Peaks. Cronenberg gillar jag också men han är ju lite mer innehålls orienterad och inte lika bra på det visuella eller regin. Men hans tidiga the Brood, Videodrome och Scanners är ju alla väldigt speciella och fina. 

Hur kommer det sig att ni valde att spela in filmen i just Dals Långed/Tisselskog?
Plattform som producerade filmen fick en del av budgeten från Film I Väst och då var ett krav att vi skulle lägga inspelningen i Dalsland. Vi letade länge efter stugor som kunde passa och till slut hittade vi ett fint hus i Tisselskog.

Självklart ett mycket bra val av inspelningsplats men eftersom vi på T.C redaktionen håller till i Tisselskog (som ligger några km från Långed) blir man ju lite extra nyfiken. Jag minns att just Tisselskog även nämns i eftertexterna, kanske var ni även där och filmade?
Stämmer. (se ovan)

En annan sak gällande just inspirationskälla som vi funderat på är trädhuggarnas fantastiskt coola utseende. Personligen tycker jag att de ser ut som en blandning av barnen från Cronenbergs "Brood" och rumpnissarna från "Ronja Rövardotter". Har du möjligen hämtat inspiration från något av dessa verk?
Nej inte direkt men kanske omedvetet. Trädhuggarna kom främst från att jag läste om evolutionen och att homosapiens under en period samexisterade med Neanderthalarna vilket jag tycker är fascinerade. Sedan var det viktigt att trädhuggarna inte var något egentligt hot utan skulle vara lite mer kortväxta (och egentligen ganska fredliga).
Maskören jobbade också på att få till ett ganska apliknande och inte för "intelligent" ansikte.

Efter att ha läst lite kommentarer på nätet om "Weekend" kan man hitta kommentarer som "Skum", "Sexig", "Absurd", "Bisarr", "Obehaglig" osv.. Hur skulle du själv med ett (eller några få) ord beskriva den? Själv lutar det nog mest åt "Sexig"!
Ha, ha. Ja det kanske den är på sitt sätt. Absurd passar väl bra.  Jag hoppades på en kombination av både igenkänning och lite mer märkliga scener.

Hur var mottagandet för "Weekend"? Visades den på många filmfestivaler och håvade in många priser? Något annat kul du varit med om tack vare filmen som du kan berätta om?
Den fick en flygande start när den vann novellfilmspriset det året på Göteborgsfilmfestival. Det var väldigt kul med tanke på att projektet först fick nej när vi sökte om att få vara med i novellfilmstävlingen men till slut kom med fast med en mindre budget än de övriga filmerna. Sedan visades filmen på alla möjliga festivaler runt om i världen. Inspelningen var roligast. Kommer särskilt ihåg att det blev många omtagningar när Eddy skulle äta upp en grillkorv. Leif Edlund som spelar Eddy fick sätta i sig väldigt mycket korv den dagen. Annars var det roligaste att teamet inte var så "proffsiga" utan vi gjorde film på vårt sätt d.v.s vi höll på ganska länge med varje scen/bild. När "proffsen" kopplas in kan det ibland bli väldigt bra men det kan också bli mycket tråkiga standardlösningar på allt och därför i slutändan ointressanta filmer.

Finns det någon chans att vi får se Weekend 2 framöver? Kan vi isåfall förvänta oss ett nytt besök i de dalsländska skogarna? Ta gärna en sväng förbi T.C skrapan isåfall så bjuder vi på en kopp kaffe.
Det ser jag framemot! Det blir nog ingen Weekend 2 men jag har lite idéer om flera av karaktärerna i filmen fast i nya situationer.

Eftersom vi är väldigt stolta över restaurang Dalens i Dals Långed där André bakar pizzor med stor omsorg och kärlek så undrar vi om ni passade på att äta på Sveriges bästa pizzeria när ni filmade i Långed/TisselskogHur lyder isåfall omdömet?
Missade nog Andrés pizzor tyvärr (om han nu var igång 2005?).  Men om jag har vägarna förbi skall jag passa på och besöka Dalens.

Vad har du för favoritband/artist?
Lyssnar på allt möjligt. Senaste tiden mest Wooden Shijps, Moon Duo, Cortex, Lee Perry och Sebastien Tellier.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Måste nog bli: "Wild at Heart", "Synecdoche, New York", "Kingpin", "8 1/2", "The Graduate", "The Swimmer"

Har du några favoritböcker/författare?
TV och Kameran av Jean-Philippe Toussaint.

Som den hårdrockare man är så undrar jag vad ni tycker om just denna genre? Några favoriter? Har du även utforskat Death/Black metal stilen något?
Tyvärr inte. Kan iofs gilla det monotona.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag gillade Walking Dead de första två säsongerna sedan blev det ju såpa så jag slutade att titta.
Annars gillar jag mest komediserier som Curb med Larry David och Seinfeld.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Tyvärr missat dessa.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Nej men det låter ju intressant om han blir lite dyster. Det kan han behöva.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Har tyvärr inte kollat in någon av dem. Bara lite av Arne Dahl och den verkar ju klart bäst.

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är det kanske ett glas rött som gäller eller är Mekong eller Mummelman något som faller dig i smaken?
En dagens är inte så dumt.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Nja. Abba är ju väldigt bra pop men övriga kan jag leva utan.

Till sist - vad skulle du vilja säga till alla dem som inte sett Weekend? Varför skall de se den?
De får se en spännande och rolig film med mycket igenkänning.

(Foto: Henrik Andersson/OR)