Henrik Brandão Jönsson

Under SVT:s sändningar av fotbolls-VM 2014 var det ibland mer intressant att följa fotbollssnacket i studion istället för själva matcherna. Detta kan vi tacka Brasilienexperten Henrik Brandao Jönsson för. Med sina intressanta kommentarer som gäst i VM-studion gjorde han fotbollsfesten ännu trevligare. Vi var givetvis nyfikna på vad han har på gång framöver.

Vad sysslar du med för tillfället? Har du några nya spännande projekt på G?
Jag har precis inlett ett hemligt projekt. Tyvärr kan jag inte berätta vad det handlar om.

Vilket lag håller du på om Sverige och Brasilien skulle mötas i ett VM?
Så länge Dunga är förbundskapten för A Seleção kommer jag att hålla på Sverige. Men om de byter tränare så står det nog 50/50 om vem jag håller på.

Hur skulle du nu med lite perspektiv sammanfatta Brasiliens prestation under VM? Vilken spelare är din favorit? Själv tycker jag att min personlige favorit Fred fick oförtjänt mycket kritik under turneringen.
Jag håller inte med dig. Statistiskt sett är Fred den sämsta anfallaren landslaget haft sedan det bildades för 100 år sedan. Ingen annan anfallare i A Seleção har gjort så få mål i ett VM som han. Min favorit är Dante, men han fick ju bara spela en match och var dessutom i högsta grad medskyldig till 7–1-katastrofen.

Tror du att Dunga är rätt person att ta hand om landslaget den här gången? Tror du att hans mer krassa syn på fotboll även denna gång kommer att kritiseras hårt, eller är Brasilien redo acceptera ett lagbygge istället för en cirkusattraktion efter misslyckandet på hemmplan i somras?
Den enda anledningen till att Dunga blev förbundskapten är att han är den enda som går med på de kraven
som CBF ställer. Han är den enda som accepterar korruptionen, läggmatcher och att spela visa spelare för att du ska säljas. Ingen av Brasiliens topptränare ställer upp på de villkoren, men Dunga, som aldrig vunnit något och endast tränat en klubb i Brasilien (under mindre än ett år) har inte många andra möjligheter att arbeta som tränare.

Vad har du för favoritband/artist?
Phil Lynott och Thin Lizzy

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Plutonen.

Har du några favoritböcker/författare?
Hemingway

Som den hårdrockare man är så undrar jag vad du tycker om just denna genre? Har du även utforskat Death/Black metal stilen något? I Brasilen har ni ju tex Sepultura att glädjas åt, detta kanske är något du uppskattar eller är det helt enkelt bara samba som gäller?
Jag är ingen sambafantast. Jag gillar hårdrock, men inte så mycket Death/Black metal. Jag har givetvis ändå gått på Sepulturas konserter i Rio och tycker att deras Roots är en av Brasiliens bästa plattor.

Hur startade egentligen din stora passion för Brasilien? Hamnade du där på jobb och blev kär i landet på plats eller var det kärleken till Brasilien som gjorde att du hamnade där?
Jag var här på jobb och träffade en fantastisk kvinna som jag blev kär i. Sedan flyttade jag hit.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Tyvärr inte. Jag tittar inte på tv-serier.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Kick-Ass är för löjligt för mig. The Road skulle jag däremot tänka mig att se. Den senaste filmen jag såg på bio var Grand Hotel Budapest.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Tyvärr. Jag lyssnar inte mycket på svensk musik, och framför allt inte på Magnus Uggla.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Jag har bara läst Wallanderböckerna och gillar honom, även om Mankell kan vara väldigt dryg.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Min favorit är den spanska taxichaffiskonjaken Fundador.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Nja, jag tycker att både ABBA, Europe och Roxette förtjänar sina framgångar, men jag är inget stort fan. ABBA gillar jag däremot på dansgolvet ibland.