Jakob Hård

Nu när all idrott fortfarande i stort sett ligger nere tänkte vi ta tillfället i akt att minnas tillbaka lite i tiden med Jakob Hård, en av vårt lands bästa kommentatorer. Han har kommenterat flera klassiska ögonblick från bland annat friidrott och längdskidor och var ni unga på 80/90-talet minns ni honom säkert från Lilla Sportspegeln.

Vad sysslar du med just nu? Då idrotten ligger nere antar jag att detta är en väldigt speciell situation för dig och ditt yrke?
Ja det är ju en minst sagt speciell situation när all tävlingsidrott ligger nere.  Jag gör en del punktinsatser på jobbet - annars är jag hemma eller så mycket som möjligt utomhus i vårvädret. Gärna i skogen och letar orienteringsskärmar.

Vad har du för favoritsport? Dels att kommentera men även i största allmänhet att följa?
Jag älskar att ha en sommarsport (friidrott) och en vintersport (längdåkning) att kommentera. När den ena säsongen är slut längtar jag till den andra. Jag gillar att se och följa all möjlig sport och de stora fotbollsmästerskapen är högtidsstunder.

Har du några roliga anekdoter att berätta om från alla år som kommentator? Med livesändningar och allt som hör till måste det finnas något kul att bjuda på?
Jag gick vilse i SVT-huset när jag skulle till studion för att direktspeaka ett inslag i Sportnytt. Jag irrade runt i korridorerna och programmet började. Till slut hittade jag en dörr som ledde ut i det fria. Jag sprang runt huset och in genom en dörr där jag kände igen mig. De hade flyttat ner inslaget längre och längre i sändningen men jag hann till studion och speaka inslaget innan Sportnytt var slut.

Vad är det häftigaste/roligaste du kommenterat som du aldrig kommer att glömma?
Det finns väldigt många starka ögonblick jag aldrig kommer att glömma. Med Usain Bolt, första Dream Team i basket, Carolina Kluft, Charlotte Kalla, Thomas Wassberg..........
Men måste jag ta ett enda så blir det Stefan Holms OS-guld i höjdhopp i Aten 2004. Svenskt OS-guld i friidrott efter en superdramatisk vändning - oförglömligt!

Vilket anser du vara det största (svenska?) sportögonblicket under den tid då du hängt med i idrotten?
Björn Borgs första Wimbledonseger.

Vem är "rockstjärnan" på SVT's sportredaktion, dvs den person som oftast blir attackerad av autografjägare, får mest beundrarpost osv?
Vet inte vem det skulle vara. André Pops är kanske vårt mest välkända ansikte?

Hur gick det till när du fick äran att dubba "Bo A Orm" i det tecknade programmet ni visade i "Lilla Sportspegeln" då det begav sig?
Jag jobbade mycket med Lilla Sportspegeln och var kanske den som tyckte det var roligast att dubba de tecknade avsnitt vi hade. Så när Bo A Orm dök upp fick jag frågan om att vara rösten - och det var jag gärna.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Jag har ingen uttalad favoritfilm - det finns många bra men A Clockwork Orange var en som gjorde starkt intryck som fortfarande lever kvar.

Har du några favoritböcker/författare?
Samma med författare men jag lyfter gärna fram PO Enqvist en sån här dag. Magiskt språk!

Vad har du för favoritband/artist?
De enda riktiga idoler jag haft i mitt liv är Beatles. Mycket håller än!

Som den hårdrockare jag är vore det också väldigt intressant att veta om det finns något inom denna genre du tänder till på? Har du möjligen även utforskat death & black metal eller är det isåfall mest klassisk hårdrock? Några favoriter?
Sorry. Hårdrock är inte min grej

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Inte lyssnat på det. Men tack för tipset

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "The Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Farang (TV 4 Succe med Ola Rapace)? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Tycker ”Vita Huset” (West Wing) var jäkligt bra på sin tid. Breaking Bad en favorit av något senare datum. Var totalt fängslad an Twin Peaks original när den sändes för länge sen men intresset svalnade efter hand och uppföljaren har jag inte brytt mej om.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Punch Drunk Love har jag inte sett. De två andra gillar jag skarpt.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Beck. Men det beror nog mest på att jag älskade böckerna när jag slukade dem som ganska ung

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jag dricker stora mängder kaffe. En iskall ljus öl vid rätt tillfälle är svårslaget

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Alla i min ålder är väl präglade av ABBA. Inget av de tre är dock något jag särskilt ofta aktivt väljer att lyssna på.