Jimmy Bölja

När filmen "Jimmy Böljas fantasitrubadurpopskola" visades på SVT första gången 2003 var vi många som fick upp ögonen för denna artist vid namn Jimmy Bölja. Med texter om allt från Törebodas pizzeria till Volleyboll-servar fanns en egen stil som stack ut rejält från det i övrigt ganska tråkiga musikklimatet. Eftersom det var alltför längesedan vi fått några nya låtar från "Törebodas egen Per Gessle" var det dags att kolla läget.

Vad sysslar du med just nu? Har du några nya låtar/plattor på G?
Just nu har jag en paus från musiken i väntan på ett nytt program för att kunna förbättra soundet.

I mitten av 2000-talet fick vi fans genom filmen "Jimmy Böljas fantasitrubadurpopskola" och ett inslag i "100 höjdare" äntligen avnjuta lite av din musik i tv-rutan. Märkte du av något uppsving i karriären efter dessa tv-framträdanden då fler förhoppningsvis fick upp ögonen för din konst? Vad tycker du om dessa framträdanden så här i efterhand, positivt eller negativt?
I efterhand är jag väldigt missnöjd med "Fantasitrubadurpopskolan" mina naiva skämt misstolkades och många trodde jag var ett fall för psykriatrin. Däremot har 100 höjdare som kom fyra år senare 2006 mest positiva effekter.

Vad är din största inspirationskälla när det gäller din musik? Hos oss på T.C Crew finns flera Per Gessle-fans som definitivt hävdar att mycket av din musik har den speciella "Gessle-känslan", är detta något du håller med om?
Ja kan ju bero på att jag varit galen i Gyllene Tider sedan 1994. Även Roxette och är glad att de gjort comeback nu med nya albummet "Good Karma" där bästa låten på plattan "From a Distance" är nästan för bra. Man hamnar i en annan värld när man hör den.

Vad tycker du om artister som t.ex Pontiak Johanzon & Håkan Hellström?
Spontana och härligt med en egen stil särskilt Hellström som har unik sångstil och unika låtar. Svårt att samtidigt få det bra men han lyckas.

Vad har du för favorifilm(er) genom tiderna?
Freddie VS Jason, Enter the dragon, G som i Gemenskap, Stockholmsnatt, Jönssonligan-filmerna, Drömkåken, Ja finns många.

Har du några favoritböcker/författare?
Läser mest andlighet och Religion och Materia vetenskap, var dock längesen jag läste om Materia. Är nu också intreserad av alternativa metoder att bota cancer och läst om många.

Vad har du för favoritartister/band?
Roxette, Gyllene tider, Noice, Freestyle, Reeperbahn, Snowstorm, AC / DC, Metallica, Def Leppard, Thin Lizzy, Led Zeppelin, ABBA, Beatles, Queen, Gentle Giant, ELP, Genesis osv.

Som den hårdrockare jag är så undrar jag om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Som du ser ovan galen i äldre hårdrock, Deathmetall är driv men man blir utmattad efter en tid.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Ser inte mycket på nytt, Game Of Thrones såg jag lite av hos grannen dock, rätt okey.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Albumets bästa låt är väl Gör mig till din man, annars har han inget riktigt bra album gjort sedan Pärlor åt Svin 2007. Mitt favorit album med Uggla är dock "Den ljusnande framtid är vår" från 1980.

Som den filmälskare du är vore det intressant att veta om du har sett och gillar någon av de moderna klassikerna Birdman, Royal Tennenbaums eller Punch Drunk Love?
Nej tyvärr

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Beck är väl bästa skådespelaren totalt sett, Var dock längesen jag såg dem nu.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jag drack för mycket alkohol 2008 därför slutade jag helt sen, nu är det kaffe som är favorit drycken.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex utöver dig själv stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA, Europe och Roxette har jag gillat så länge jag minns.