Joakim Lund (V2)

Hösten 2015 - en av T.C Crews medarbetare bestämmer sig efter 25 års av rökning att det är dags att fimpa för gott. Efter att hälsan satts på spel och cigarettpriserna skjutit i höjden får det helt enkelt vara nog, men vad gör man när kroppen fortfarande behöver näring? Eftersom snusalternativet känns lockande blir det en numera legendarisk beställning på ett "provpaket" som blir startskottet på en ny upptäckt. I provpaketet finns nämligen ett par dosor av sorten "Offroad" (tillverkad av V2 Tobacco) och uppståndelsen på T.C's huvudkontor blir enorm och lyckan total. Självklart blir frågorna som vanligt många för oss på T.C så det kändes helt rätt för en intervju med Joachim, säljare på V2 Tobacco.

Har ni några nya spännande nyheter på g framöver? Nu senast fick vi ju avnjuta er senaste sommarsuccé Offroad Coola, och vi är redan spända inför vad kommade säsonger som höst och vinter har att erbjuda.
Jag är glad att meddela att det är en hel del spännande nyheter på gång framöver, men jag måste tyvärr be er om att vänta. Jag tror inte ni kommer att bli besvikna dock. Det senaste inom Offroad-familjen är 2 st nya mini med smak av Melon och Mint. Dessa släpptes i början av denna månad (september). Det är just detta med nya produkter som gör detta företag och arbete så spännande och utmanande. Vad gäller Offroad Coola så var detta en produkt som utgick ur vårt sortiment 2015. Dock fanns det en efterfråganpå denna produkt, så att köra den som en Limited Edition var riktigt skoj. Vi räknar med att denna kommer åter nästa sommar igen. Varje vinter dom senaste 2-3 år sedan har vi kört en Julesnus under märket Thunder. Förra året kom vi med en som smakade pepparkaka och denna blev en stor hit, då den verkligensmakadepepparkaka. Thunder är ett annat av våra märken och tillhör de starkaste varianterna med högre nikotinhalt.

Var kommer namnet Offroad ifrån?
Namnet Offroad har en tanke med att snuset inte ska vara så ”traditionellt”. Smakerna ska sticka av lite från övriga snustyper/smaker och dem ska även hålla lite längre.

Vi som varit med ett tag blir lätt nostalgiska vid tanken på "Megapåle", en gammal goding från ert sortiment. Vad hände egentligen med denna? Helt plötsligt fanns den inte längre att köpa och vi var många som blev besvikna. Kan man ändå anta att det var "Megapåle" som på sitt sätt med den distinkta och överraskande smaken var startskottet för den framgångsrika Offroad-sagan?
Megapåle blev en del av Offroad-familjen och fick ett nytt namn som Offroad Silver. Tyvärr så uppmärksammade nog inte konsumenten detta och tyvärr så lades Silver ner 2017. Men eftersom vi hela tiden kommer med nya varianter och smaker måste tyvärr vissa sorter utgå.

Hur får ni inspiration till era smaker? Vi är speciellt nyfikna på Offroad Gold, de flesta andra skall väl föreställa någonting som äpple, lakrits, eucalyptus etc... men vad är Gold?
Vi ville att Offroad-familjen även skulle få ett premium snus för att locka till sig dom mer traditionella snusarna. Gold ska inge kännslan av att detta är ett premium snus och även här att den ska vika av lite från dom övriga mer traditionella snus typerna. Inspirationen kommer ifrån att vi hela tiden tror och gissar oss fram till vad en modern konsument kan tänkas gilla. Det kan vara en viss typ av godis smak eller dryck som vi spinner vidare med. Vi vill ju som tillverkare vara tidigt ute med en nyhet men konkurrensen är tuff.

Vad är hemligheten till den speciella Offroad-smaken där den välavvägda smaken av fyllighet och syrlighet möts i en ljuv harmoni? Oavsett vilken ”smak” man njuter av så känner man ju alltid en smak som bara kan beskrivas som ”Offroad” i bakgrunden, ni vet vad jag är ute efter va?
Vi arbetar mycket utefter upplevelsen man som snusare ska få. Man kan arbeta med PHhalt och smak, samt nikotin innehåll mm. Och som jag nämnde tidigare så vill vi att snuset justska smaka längre och inte bli tråkigt i längden.

Får ni mycket positiv eller, mot förmodan, negativ feedback från andra än oss?
Givetvis kommer det in både positiv och negativ feedback till oss, men detta är bara uppskattatfrån vår sida. Kritik är bara bra då det gör att vi kan bli bättre, samt att det ger en insyn i vad konsumenten önskar sig av vårt snus.

Vilken är storsäljaren i hela V2 sortimentet samt i Offroad-serien?
Vi har några storsäljare och det är dom som heter Frosted. Dessa finns både i Offroad sortimenet men även som Thunder. Frosted är en Mentol smakande snus som finns somlös, vanlig portion, vit portion och white dry portion. Offroad har en ”vanlig” nikotinstyrka på 8 mg/g, Thunder Extra stark har 12mg/g och Ultra har 22 mg/g. Styrkan blir sedan starkare och starkare när man gör den som Vit portion eller White Dry. Detta då vattnet i snuset blir mindre eller i princip obefintlig och inte späder ut nikotinet.

Vad beror det på att man sällan (eller aldrig) ser era produkter i butikerna? Den enda jag kan påminna mig om att jag har sett är Phantom, men skamligt nog inte någon från Offroad-familjen. Detta innebär iallafall för våran del att det alltid får bli beställning över nätet vilken kan vara lite tråkigt om man vill impulshandla en ny sort
Ja tyvärr så är det lite märkligt att vissa har svårt att finna våra produkter, men tyvärr så är snusmarknaden en riktigt tuff marknad. Vi kanske har ca 5% av den svenska marknaden (fysiska butiker) men givetvis strävar vi efter mera utrymme. Ett problem också är att svenska snusare är oerhört trogna sin snus och har svårt för att byta märke. Det är just sådana som er som kan göra en skillnad ute i butikerna, att sprida ordet och påverka kioskägaren. Sedan så kan du tex ta vissa butikskedjor som tyvärr inte får handla av oss, då dom ingått ett avtal med sin leverantör. Men vi är glada över att på internet så ökar vi, och det tror jag kommer att bli framtiden, då många kiosker tyvärr får det svårt med ekonomin.

Vad lyssnas det på för musik i fabriken när snuset tillverkas? Har du någon uppfattning om det är mycket Håkan Hellström även i Danmark eller kanske det är lite hårdare tongångar som t.ex lite hederlig gammal svensk dödsmetall? Eller krävs det fullständig tystnad för att inte distraheras när V2 skapar magi?
Vad gäller musik så lyssnar produktions personalen på radio, och det varierar men tror nog att det är samma typav musik här i Danmark som spelas i Sverige, dock mindre svenska artister. Däremot så har vi en kollega som ibland tar fram sin gitarr och kör några gamla rock godingar här på kontoret.

Vad har du för personlig favorit i ert utbud? Är det möjligen någon av Offroad-sorterna som du rekommenderar lite extra?
Själv är jag en traditionell snusare och kör just nu Offroad Original. Det är en snus med inslag av citrus och bergamott. Den vill jag rekomendera, men även vårt tredje varumärke som heter Phantom. Vid dom tillfällen jag känner för en lös, så blir det definitivt Offroad Gold!

Hur föredrar du främst att avnjuta ditt snus? Kanske tillsammans med en favoritdryck? Har du testat tillsammans med det thailändska guldet Mekong eller varför inte en Mummelman?Enligt mig blandas smakerna sagolikt fantastiskt tillsammans med en valfri snus från Offroad-serien.
Som trogen snusare i mer än 25 år så avnjuter jag min snus i alla lägen och tillfällen. Men att starta dagen med en kopp svart kaffe och en prilla, det finns inte bättre. Måste även slå ett slag för kombinationen Offroad Gold lös och en IPA från USA vid namn Sierra Nevada Torpedo.

Har du någon favoritfilm genom tiderna? Har du sett och gillar någon av de moderna klassikerna Birdman, Royal Tennenbaums eller Punch Drunk Love?
Känner igen filmerna du nämner men osäker på om jag sett dom. Själv gillar jag riktigt bra krigs filmer, så som Plutonen, Full metall jacket och nu senast sedda Das Boot från 1981.

En annan sak som för mig är synonymt med en fin snus under läppen är ju att plöja tv-serier. Hur går snacket bland er på V2? Är det mycket diskussioner kring någon av mina favoriter "The Walking Dead" eller "Game of Thrones" (med min favorit Joffrey)? Har du någon serie du rekommenderar personligen?
WALKING DEAD (för min del)!! Men Narcos på Netflix snackas det mycket om så den ska vi testa.

Samma sak gäller förstås en bra bok och en fin snus, har du någon favoritbok du rekommenderar lite extra?
Tyvärr så har jag inte läst en bok sedan skolan, så där får jag Passa.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Magnus Uggla hade väll ett par bra låtar kanske för 20 år sedan. Har dock inte lyssnat på hans senaste så jag ska inte uttala mig.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Wallander.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Inte direkt. Men däremot Lars Vinnerbeck och Staffan Hellstrand.