Johan Edlund (Tiamat)

Ett av våra allra största favoritband från 90-talets death metal-scen är Tiamat, bandet med Johan Edlund i spetsen som inför varje släpp fortfarande överraskar oss. Med en stor saknad av hans Lucyfire-projekt och ett sedan många år tillbaka omtalat soloalbum på svenska, som vi tyvärr fortfarande inte sett röken av, var det ett stort nöje att få ställa några frågor.

Vad sysslar du med just nu? Har du fullt upp med musiken eller har du även ett "vanligt jobb"?
Nej, har aldrig haft ett jobb. Men det kanske man borde skaffat sig. Men nu blev det såhär.

Vågar du yttra dig om vad vi har att vänta oss med nästa Tiamat-platta? Kommer ni fortsätta i samma stil som "The Scarred People" eller blir det även lite hårdare tongångar som t.ex föregångaren "Amanethes" bjöd på? Eller vågar vi drömma om lite growl?
Jag har faktiskt inte den blekaste aning. Men helst ser jag ju att vi gör en platta som vi inte redan gjort.

Om jag förstått saken rätt bor du numera i Grekland? Hur hamnade du just där?
Jag träffade världens vackraste kvinna. Så blev det! För kärleken i mitt liv hade jag flyttat till Mars! :)

Hur går det egentligen med din planerade svenskspråkiga soloplatta? Vi Tisselskogare har längtat ända sedan vi för många år sedan fick avnjuta "Världens vackraste par" och "När helvetes hundar somnat om". Är det för övrigt denna stil vi har att vänta oss på plattan?
Det går faktiskt väldigt bra. Jag är i goda händer & vet väl inte hur mycket jag får säga, men jag får återkomma snart. Ska bli kul!

Något annat som är omåttligt populärt i Tisselskog (och även Säffle) är ditt band Lucyfire. Är det bara för oss som törstar efter en ny platta, och längtar efter en "Perfect Crime II", att sluta hoppas eller kan det någonsin bli tal om en återupplivning?
Det vet jag inte. Jag vill det, men svenska plattan & ny Tiamat ligger före.

Vilken av alla plattor du har gjort är du mest stolt över? Är det möjligen en gammal klassiker som "Astral Sleep" du håller högst eller föredrar du senare alster som "Amanethes" & "The Scarred People"?
Jag är inte stolt över nån skiva. Men det finns nog annat jag ibland har varit lite stolt över. Hjälpa nån som behöver hjälp vinner ju över growl alla dar i veckan.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från alla år med Tiamat?
Ja, det kan nog fylla ett gäng böcker, och det menar jag.

Vad har du för favoritband/artist? Är det främst gammal hederlig Heavy Metal som avnjutes eller är det något annat som gäller? Är du fortfarande intresserad av och lyssnar något på Death/Black metal?
Jag lyssnar bara på Leonard Cohen & The Prodigy. Sen fuskar jag lite i juletid & slänger in lite Shane.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Apocalypse Now, orginalversionen. Martin Sheen ska inte skratta. Hundraåringen är helt fantastisk. Äh, finns säkert tusen till.

Har du några favoritböcker/författare?
Jag gillar enkelheten & mänskligheten hos Hemingway & favoriten är nog Green Hills of Africa.

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Entombed! Överlägset! Nicke Andersson är den mest begåvade artist jag träffat!

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Nej, jag avskyr att äga!

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Ha ha, det skulle kosta dig väldigt stora summor att få mig att genomlida den smörjan. Seinfeld & Curb räcker väl. The Office, nej.. Den är inte amerikansk eller svensk.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
The Road tyckte jag var helt ok, Birdman sög & Kick-Ass har jag inte sett.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har inte hört, men stort tack för tipset. Stort fan sen 70-talet & fantastiskt roliga radioprogram med Emma Sjöberg. På Turne är Tiamats nationalsång!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Grannen i Beck!

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill  njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är möjligen det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Jag är extremt förälskad i alla mjölkprodukter. Alkohol är bara medicin som inte funkar.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex utöver dig själv stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag har suttit i Agnetas knä, backstage '74. Det du! Roxette har jag nog ingen anekdot om förutom att jag vet att Gessle följde våra listplaceringar & att jag såg Gyllene Tider i Visby på 80-talet. Europe? Ha ha, kram! :)