Johan Ring

Det känns fantastiskt kul att få presentera författaren Johan Ring som nästa intervjuobjekt. Sedan tidigare har han släppt några kortnoveller och nu till våren är det dags för debutromanen "Fyra Minuter". Vi på T.C Crew är oerhört stolta över att få denna tidiga intervju med Johan då han garanterat är ett namn vi kommer att få höra talas om mer framöver. T.C Crew önskar er trevlig läsning och vi hoppas att det vattnas i munnen även på er att få sätta tänderna i "Fyra Minuter".

Efter att ha spräckt dina noveller så kan jag lova att vi Tisselskogare är enormt sugna på den kommande "Fyra Minuter".Har du något spännande att berätta om denna debutroman som gör att det vattnas i munnen på oss ytterligare? Har titeln "Fyra Minuter" möjligen inspirerats av kung Ugglas hitlåt "Fyra Sekunder"?
Kul att ni gillat novellerna! ”Fyra Minuter” är min debutroman, en skräckberättelse som utkommer på MIX Förlag nu i vår. Berättelsen tar sin början när ett passagerarflygplan i luften över södra Sverige plötsligt försvinner från radar- och radiokontakt under fyra minuter. Men lika plötsligt som det försvann dyker det upp igen, bara för att omedelbart störta utanför det lilla småländska kustsamhället Dunvik. Alla ombord omkommer. Sakta men säkert börjar människor i byn att förändras. För Veronica, som nyligen flyttat hem till sin uppväxtort efter några år i Stockholm, ter sig förändringarna först bara som en naturlig del i en nedåtgående spiral, för byn och för henne själv. Först när skräcken och våldet exploderar mitt i den lantliga idyllen står det klart att någonting har följt med planet ner…

Eftersom jag själv är hårdrockare så såg jag till min stora glädje att du har spelat i ett death metal-band? Vill du möjligen avslöja vad detta bandet hette? Vilka är dina favoriter inom Death/Black metal stilen?
Bandet hette The Hotrod Gurus, och vi spelade death n´ roll av samma typ som Entombed gjorde populär på skivor som ”Wolverine Blues” och ”To ride, shoot straight and speak the truth”. Vi spelade till och med in våra demos i Sunlight Studios, med Tomas Skogsberg som producent – så mycket önskade vi att vi vore Entombed eller Dismember. Så något slags Death Metal Light, kan vi väl säga. Annars har jag inte längre någon stenkoll på vad som händer inom Death-världen (mina favoriter är fortfarande gamla stofiler som Deicide, Carcass och Bolt Thrower), och Black Metal har aldrig riktigt varit min kopp te. Men Darkthrone gillar jag skarpt, de har en fantastisk humor. Favoritmetal är annars Slayer och At The Gates. Alltid bäst.

Då skräck verkar tända dig vore det oerhört intressant om du hade några smakfulla böcker/filmer att rekommendera i denna genre?
Läs Anders Fagers novellsamling ”Samlade Svenska Kulter”. Som H.P Lovecraft men välskrivet. När det gäller film var det ett tag sedan jag blev knockad av en ny skräckfilm. Däremot har jag sett om Lucio Fulci´s gamla splatterfilmer på sistone. Rekommenderas varmt. ”The Beyond” är exempelvis en fullständigt idiotisk film, men som barock mardrömsskildring är den lysande.

Jag såg på ett pressfoto att du hade en "Eraserhead" T-shirt och blev givetvis nyfiken på om du är ett stort Lynch-fan? Har du någon favoritfilm av denna surrealismens mästare? Ser du framemot fortsättningen på Twin Peaks?
Älskar Lynch! Det är inte lätt att välja en favoritfilm, det står och pendlar mellan ”Mulholland Drive”, ”Eraserhead” och ”Blue Velvet”. Och jag är så peppad inför fortsättningen på ”Twin Peaks” att jag har svårt att finna ord.

En inte alltför vågad gissning är väl att bland annat Stephen King är en inspirationskälla för dig? Eftersom flera av oss på T.C Crew är stora King-fantaster vore det roligt att veta vad du har för favoriter av denna herre, både som bok och film.
King är helt klart en av mina favoriter. Även här är det nästan omöjligt att välja en favorit, men vad jag allra helst skulle rekommendera är hans romanserie ”The Dark Tower”. De sju böckerna är mitt livs hittills största läsupplevelse.

Vad har du för favoritband/artist?
The Sisters of Mercy.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Hajen.

Som författare så gissar jag att du läst en hel del genom årens lopp. Har du några författare/böcker som du kan rekommendera lite extra, gärna lite mindre kända guldkorn om du har några sådana att dela med dig av?
Har redan nämnt svenske Anders Fager, den mest begåvade och unika skräckförfattare vi har. Vill också slå ett slag för Chuck Palahniuks (författaren till ”Fight Club”) briljanta och obehagliga ”Haunted”. Och allting av Nikanor Teratologen.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag gillar ”The Walking Dead”, men fick ge upp ”Game of Thrones” efter två säsonger. Andra favoriter är ”Mad Men” och ”Orange is the new black”.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Har sett båda två, och tycker de är grymt bra. Om än på helt olika sätt.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Jag har ingen uppfattning alls om Magnus Uggla. Men det är ju alltid coolt att ha solglasögon inomhus.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Är ganska ointresserad av svenska kriminalfilmer.

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är det kanske ett glas rött som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Har nog ingen absolut favorit. Men en halvrökig whisky kan sitta riktigt fint ibland.

Som du kanske märkt ligger musik, film och litteratur mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Nej, tyvärr.

(Foto: Adam Haglund)