John Ajvide Lindqvist

Då var det dags för en intervju med sveriges största skräckförfattare. Vi snackat givetvis om John Ajvide Lindqvist, författaren bakom bland annat "Låt den rätte komma in" & "Lilla Stjärna". Eftersom John vanligtvis inte brukar ha tid med intervjuer av detta slag så är vi oerhört glada att han ställde upp. Om ni inte har läst några av hans böcker så är det hög tid att bege er till närmaste bibliotek snarast möjligast. Nu kör vi.

Vad sysslar du med just nu? Stämmer det att du precis skrivit klart nästkommande bok och att det är en sorts "prequel" till "Himmelstrand"?
Jepp. Den heter "Rörelsen" och kommer i september. Den utspelar sig under hösten/vintern 1985 och slutar kring tiden för Palmemordet, som är en direkt konsekvens av saker som händer i berättelsen. Ett antal saker som var oklara i Himmelstrand får sin förklaring.

Har du några särskilda inspirationskällor i ditt författande? Jag har läst (och förstår) att du är trött på jämförelser med Stephen King, men är ändå nyfiken på om du möjligen inspirerats något av t.ex "Langoljärerna" och "Under kupolen" när det gäller "Himmelstrand"?
Jag är en stor anhängare av Stephen King och blev orimligt glad när han i NY times nyligen refererade till mig som "the wonderful John Ajvide Lindqvist". Jag har läst det mesta han har skrivit, men just "Under kupolen" undvek jag eftersom jag redan höll på med Himmelstrand då den kom och jag inte ville bli påverkad. Annars är nog Selma Lagerlöf och Samuel Beckett de författare som betytt mest för mig.

I "Himmelstrand" så nämns, i samband med karaktären Isabelle, en del brutala filmtitlar som t.ex "Martyrs", "Inside", "Guinea Pig" & "A Serbian film". Då vi Tisselskogare gillar bland annat "Martyrs" skarpt så vore det intressant att veta om du har sett dessa filmer som nämns? Kanske är det isåfall någon av dem du kan rekommedera lite extra?
Jag har sett alla utom Guinea Pig. Inside är en av mina absoluta favoriter, det var några år där då fransmännen gjorde många bra grejer. Martyrs är lite för jävlig för att jag riktigt ska kunna rekommendera den, men egentligen är den väl den bästa av dem allihop. Jag gillade även Frontiers och Switchblade Romance. Men Inside kan jag verkligen rekommendera. 

En annan sak som vore kul att veta är huruvida alla musikreferenser i "Lilla Stjärna" speglar din egen smak? Tillhör t.ex Säkert!, Håkan Hellström & ABBA några av dina personliga favoriter?
Åh, absolut. "Jag grät mig till sömns efter alla dar" av Säkert! är en av mina svenska favoritlåtar och Håkan Hellström är en av de få artister jag lyssnar regelbundet på. ABBA hade jag och min hustru en sommar då vi lyssnade igenom hela deras samlingsbox och sedan dess är de en ständig följeslagare. Och Agnetha Fältskog solo.

Vad tycker du om Per Gessles underbara 80-tals doftande popdänga "Kvar i min bil" som gjordes till "Låt den rätta komma in" filmen? För jag antar att du har sett filmateringen av din succédebut?
Jo, tack, jag har nog sett den ... tolv gånger i samband med olika festivaler och visningar och jag tröttnar aldrig på den. "Kvar i min bil" är en liten pärla. Trots detta hade jag föredragit "Flickan i hagen" med Vikingarna som Oskar spelar för Eli i boken. Men det var kul med Gessle.

Vad har du för favoritband/artist?
Morrissey, Håkan Hellström, Olle Adolphson.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna? Då du verkar i skräckgenren får du även gärna avslöja din favoritskräckis.
"A tale of two sisters" är min favorit i genren. "Pans labyrint" är min favoritfilm. "Moonrise Kingdom" min tvåa. Kanske "Fucking Åmål", men det var länge sedan jag såg den.

Som författare så gissar jag att du läst en hel del genom årens lopp. Har du några favoritförfattare/böcker som du kan rekommendera lite extra, gärna lite mindre kända guldkorn om du har några sådana att dela med dig av?
En bok i genren jag läste nyligen som jag verkligen tyckte var välskriven och originell var "Under the skin" av Michael Faber (även en riktigt underlig och häftig film). Den senaste bok jag läste färdigt var "Låt vargarna komma" av Carol Rifka Brunt och jag tyckte den var alldeles underbar. Clive Barker kan väl knappast räknas som mindre känd, men hans "Books of Blood" tycker jag är det bästa som skrivits i genren.

Som den hårdrockare jag är så är jag väldigt nyfiken på om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Ledsen. Jag var synthare. Det enda jag aktivt lyssnat på är Marilyn Manson, men det var mest för att en karaktär i en av mina böcker skulle lyssna på honom. Själv fastnade jag inte, även om jag tycker att raden: "White trash get down on your knees/ It´s time for cake and sodomy" är ganska rolig.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jag är helt konventionell, tycker om precis de grejer som hyllas och får priser. "The Wire" tycker jag är i särklass det bästa som gjorts. "Breaking bad", "Downton Abbey" och "Sopranos". "Riket" har en speciell plats i mitt hjärta och nyligen gillade jag "Peaky Blinders"

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Har sett alla de där och gillar dem. Svårt att inte. Blev mycket positivt överraskad av remaken på "Carrie", för övrigt.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har inte lyssnat, men Uggla kommer man liksom inte ifrån. Häromkvällen körde vi Singstar och då bland annat "För kung och fosterland". Den ligger lite högt för mig.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Har inte sett en enda och de gånger jag försökt läsa svenska deckare har jag oftast slutat halvvägs eller efter några sidor. Undantaget är Åsa Larsson, så man får väl säga att Rebecka Martinson är min favorit, då.

Har du någon favoritdryck när det riktigt skall njutas av livet? Är det helt enkelt ett glas rött som gäller? Eller kan det kanske slinka ner lite av det thailändska guldet Mekong, eller varför inte en Mummelmann?
Fuskmojito. Rom, limejuice och Sprite.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju t.ex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Abba, som sagt. Men sen en tid tillbaka har jag tenderat att lyssna på Julio Iglesias. Olle Adolphson har jag dock återupptäckt och tycker att han är rätt underbar i all sin svärta. För övrigt anser jag att gamla Alejandro Fuentes Bergström är det roligaste som finns.

(Foto: Mia Ajvide)