Jonas Berndt (Mörk Gryning)

Då har turen kommit till en gammal Black Metal hjälte från bandet Mörk Gryning. 1995 släppte de sin första kanonplatta vid namn "Tusen år har gått" och totalt hann det bli 5 stycken innan de la ner 2005. Låt oss nu ta ett litet snack med ingen mindre än Jonas Berndt.

Vad sysslar du med på dagarna? Är det fortfarande mycket musik eller har du ett vanligt jobb?
Jag bor i Berlin och spelar musik med olika konstellationer. Tjänar en del på det, sen dj:ar jag lite också. S
amt glider runt med en smart car och levererar sushi för tillfället...

Vad har du för favoritband/artist genom tiderna?
Omöjligt att säga, förändras hela tiden. Vissa lyssnar man intensivt på ett par månader, andra återkommer man till med jämna mellanrum. Ska jag ta några såna får det bli Queens of the Stone Age, Pink Floyd, Sex Pistols, Howlin' Wolf, Mayhem... Men som sagt, listan ska tas med en nypa salt.


Lyssnar du något på Black/Death metal nuförtiden eller är det någon annan musikstil som ligger dig varmast om hjärtat?
Brukar få nåt återfall per år där jag lyssnar på dom gamla klassikerna. Men det är gamla grejer, typ inget efter 94. Har ingen favvo musikstil längre, sånt var viktigt när man var 16, nu lyssnar jag på allt möjligt.

Själv tycker jag era två första plattor är suveräna och håller måttet än idag. Vad har du själv för uppfattning om dessa i dagens läge? Känner du dig stolt över dem?
Absolut, jag tycker dom är svinbra. Föredrar "Tusen År Har Gått..." dock. "Return Fire" vart lite för splittrad, för många riff hit och dit. "Tusen" var mer rakt på, korta låtar, punk helt enkelt.


Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna? Någon speciell anledning till att just den filmen berör? (Har du svårt att nämna någon absolut favorit så kan du nämna några stycken)
Samma sak som med musik det här, men visst jag kan nämna Apocalypse Now, Gudfadern, Big Lebowski, I kina äter dom hundar, Pulp Fiction osv. Finns mycket bra film! Pallar inte med moderna Hollywoodfilmer dock. För mycket action och effekter.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter?
Ja, fast dom har jag inte riktigt fastnat för. Däremot The Wire, Carnivale, Twin Peaks, Game of Thrones och Boardwalk Empire. Var inne på Breaking Bad ett tag men störde mig för mycket på vissa karaktärer så den fick jag sluta med.

Bland mina vänner är det ofta mycket snack om filmerna Kick-Ass och The Road, har du sett dessa och isåfall vad tycker du om dem?
The Road såg jag på Stockholms Filmfestival men blev besviken. Kick-ass låter som nåt man skulle gilla på bakfyllan.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Haha, tyvärr jag hatar svenska kriminalfilmer, det är det värsta jag vet! Eller iofs, Mannen på Taket och dom gamla Hasselfilmerna var ju kung.

Har du några favoritböcker/författare?
Puh. Ja jo, det har man väl men det ändras hela tiden. Men jag gillar gamla ryssar som Tolstoj och Dostojevskij. Läste Gökboet för första gången nyligen, riktigt grym.

Vilka Death Metal band från 90-talet tycker du var de bästa? Någon favoritplatta inom denna genre?

De plattor jag lyssnade på då och som riktigt står sig än idag är följande enligt mig (när det gäller "riktig death metal"): de två första Morbid Angel, de två första Entombed och de två första Deicide.

Har du något extra roligt minne att berätta om från tiden då Death Metal var som populärast i början av 90-talet?
Puh igen. Ja det är klart, det är mycket roliga minnen. Det var jävligt kul när jag plocka upp luren och ringde Jon Nödtveit och hörde om Dissection ville lira på lokala ungdomsgården i Tumba. Sagt och gjort och de kom! Grymt gig, Jon d
ränkte hela scen med blod som det tog ett tag att skura upp!

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattni
ng?
Jag slutade lyssna på Uggla i 10-årsåldern är jag rädd. Men Döende Dandyn var
jävligt bra!

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Puh för tredje gången. Ja, de ligger och skräpar nånstans. Det är väl ett par hundra. Några av guldkornen är väl Mayhem -"De Mysteriis" på bildvinyl, "Scandinavian metal attack 2" och massa Kreator-plattor.

Är det den klassiska hårdrockstilen med Jack Daniels som gäller på festerna eller kan det kanske slinka n
er en Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Mummelmann, vad är det? Jag är mer av en vodkaperson, men när det gäller whisky brukar det blir Red Label om man inte vill lyxa till det och ta nån 12årig gammal skotte.

Hur var reaktionerna i Black Metal världen efter att du/ni varit med i TV3's "Jag älskar Satan"? Fick du höra någonting om detta? Är det någon av dem som var med i programmet du håller kontakt med än idag?
Vi fick ju mer uppmärksamhet efter det, vilket var meningen. Men om det var värt det eller ej, det vette fan...huva.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Är du galen? Abba, Europe, Roxette, jag lyssnar inte på black metal varje dag idag men tro fan inte jag blivit nåt mainstreamsnöre för det!