Jonas Isacsson (Roxette/Horizont)

Ända sedan slutet av 80-talet har Roxette varit ett av de största favoritbanden på T.C redaktionen och vi har alltid varit grymt imponerade av deras långhåriga gitarrist Jonas Isacsson. Därmed kör vi vidare på spåret med berömda gitarrister och tar ett snack med Jonas, som lirade med Roxette mellan 1986-2010. Som den fantastiska gitarrist han är har han också jobbat med t.ex Magnus Uggla & Tommy Nilsson så det fanns en del att prata om.

Vad sysslar du med just nu? Har du några nya spännande projekt på gång?
Har gjort temat och musiken till ett pilotavsnitt för Arctic Life, en kommande tv-serie. https://arctic-life.se/video/ Har också tidiga planer för en ny orkester tillsammans med en annan gitarrist, 2 gitarrer, bas & trummor. Tog en paus från turnerandet för 2 år sen men känner nu att det är dags att börja spela live inför publik igen.

Som den hårdrockare jag är, är jag vädligt nyfiken på om du också lyssnar något på hårdrock? Med ditt långa hår och rockiga gitarrsolon är det iallafall lätt att tro så? Isåfall, är det mest gammal klassisk hårdrock som gäller eller har du även varit och nosat något på Death & Black Metal?

Klassiska band som Led Zeppelin, Deep Purple & Black Sabbath betyder mycket för min spelstil och frisyr. Men också klassisk proggrock som Genesis med Peter Gabriel, tidig Yes och King Crimson.

På tal om hårdrock så vill jag minnas att man ofta såg dig med ett stort leende på läpparna då du likt Rolf Lassgård i filmen "Angel" rockade loss till "Hotblodded" (han rockade inte loss till samma låt iofs, men rockade det gjorde han!). Vilda diskussioner har förts på T.C-redaktionen om just denna låt genom åren huruvida det är en hårdrockslåt eller inte. Vad anser du, är det Roxettes enda hårdrockslåt? Eller ligger "Harleys & Indians" närmare tillhands?
Bra fråga, ”Hotblooded” har ju ett hårdrockriff och är väldigt kul att spela live men Roxette i dom stunderna är nog mer rock utan extra epitet, fast definitivt i riffande rockande Lassgård-pose. ”Excited” har ju också lite sådana tendenser.

Vilken är din favoritlåt med Roxette? Och vilken var roligast att framföra live?
”Watercolours In The Rain” blev riktigt lyckad tycker jag, också för att det var ett samarbete låtmässigt mellan Marie & Per. Maries fina musik var inte representerad till fullo i Roxette. ”Dangerous” var kul att spela live, bra uppbyggnad med powerchords, riff och ett 16-takters gitarrsolo.

Vi Tisselskogare som är stora Roxette-fans har givetvis koll på att det var du som kom på det klassiska gitarr-riffet i "The Look". Vad som vore intressant att veta är om det finns flera liknande historier, fast kanske på mindre kända låtar?
Jag hittade på rätt många riff till Roxette, särskilt på de 4 första plattorna. På samma sätt som jag då tyckte att riffet till
”The Look” var mycket Beatles ”I Want To Tell You”, så tyckte jag att riffen till ”Sleeping Single” och ”Knocking On Every Door” var Deep Purples ”Maybe I’m A Leo”. Skämtade om att Purple stämmer oss, fast ingen mer än jag verkar ha reagerat på det ganska så uppenbara lånet.

Trivs/trivdes du med all uppmärksamhet i samband med Roxette? Jag tänker t.ex på tokiga fans osv.. Har du varit med om något speciellt roligt eller konstigt gällande just galna fans?'

Det var helt galet ibland, Sydamerika bl.a var hysteriskt, kravallstaket redan på flygplatser och utanför hotellen. Supportrar förföljde våra bilar från flygplatsen, hängandes ut från bilfönstren med banderoller med allas namn, t.o.m mitt. I Buenos Aires sjöng en stor skara fans Rox-låtar hela natten utanför hotellet. Otroligt roligt att ha de minnena nu fast jag var förvånad och lite chockad när det hände. Har kontakt med rätt många utav dem på Facebook nu för tiden, de är trevliga, lojala och äldre. Några har blivit musiker tack vare oss, det värmer gitarrhjärtat.

I slutet av 70-talet var du med i bandet Horizont tillsammans med bl.a Tommy Nilsson. Vad hade ni för inspirationskällor och vad tycker du om plattorna idag? Har du någon kontakt med Tommy nuförtiden?
Lite kontakt med Tommy Nilsson, en genomsympatisk snubbe som alltid kommer att vara min vän. Bra kompis fortfarande med Tommy Gällhagen som spelade bas, vi umgicks och spelade mycket tillsammans även efter Horizont. Det är kul att lyssna på plattorna då och då, de banden jag nämnde tidigare, Genesis, Yes var inspirationskällor men också Zeppelin, Purple, The Who och senare band som Kansas, Van Halen för att nämna några. Om vi hade gjort en 3e platta hade det blivit den plattan där vi börjat hitta vår egna stil. Låtskriveriet utvecklades och vi gjorde bra arrangemang i replokalen, men tiderna förändrades och vi upplöstes.

Har du några roliga anekdoter eller något extra roligt minne att dela med dig av från alla år med Roxette?
När jag får den frågan kommer jag alltid tillbaks till när vi var i Abbey Road studion där Beatles höll till, vi gjorde en akustisk version av ”Help”, magi att spela Lennons låt i den studion.

Varför slutade du att spela med Roxette efter "Room Service"?
Vi gjorde ”Room Service”-turnén hösten 2001 och det var bestämt att ta paus efter den. Jag trodde redan då att det inte skulle bli något mer Roxette för min del. 1 år senare fick jag dock en förfrågan om att spela med dem igen, denna gång på ”Night Of The Proms”-turnén med symfoniorkester och stor kör. Några dagar innan rep kollapsade Marie, jättesjuk med hjärntumör. Efter det så låg Rox nere, Per gjorde soloskivor, jag spelade på en turné med honom ”Mazarin”, det var roligt. Sen fortsatte han solosvängen med ytterligare plattor och turnerande. Han fick ihop ett kompband som passade honom musikaliskt och socialt. Marie dök upp som gäst på några spelningar och planer började smidas. Det blev till slut en ”Night Of The Proms”-turné 7 år senare, jag blev tillfrågad och tackade ja. Fast mitt jobb bestod i att inte enbart vara Roxettes gitarrist utan gitarrist i NOTP-husbandet, vilket var givande. Fick spela med Heaven 17, Orchestral Manouvers In The Dark, Alan Parsons Project, John Miles, Toots Thielemans bl.a. då under den turnén förstod jag att Roxette skulle fortsätta med Marie. Trodde att jag skulle få frågan om att få vara med men det blev inte så. Fick ett e-mail av Per i Januari 2010 att bandet skulle ombildas. Anade det innan, lite hysch-hysch under NOTP-turnén, alla visste men ingen fick säga något, sånt beteende av forna kamrater märks och känns. Fast med facit i hand så passar Christopher bättre som gitarrist med Per än mej. Även om jag levererar musikaliskt kan jag aldrig bli den där socialspirituella killen med flaggan ständigt i topp. Är nog mer ”Moody” och tillbakadragen.  Det är i alla fall jätteroligt att få ha varit med och jobbat fram alla klassiska Roxette-hits. Och det är också roligt att fans över hela världen minns det och hör av sej.

Har du några favoritböcker/författare?
Läste Tolkiens ”Sagan Om Ringen” trilogi ett antal gånger när jag var yngre, ”Mästaren och Margarita” av Michail Bulgakov, ”On The Road” av Jack Kerouac, ”Chronicles” av Bob Dylan.. bl.a. Sen har jag läst väldigt många biografier om musiker, konstnärer, diktatorer, idrottare, skådespelare, regissörer…etc. Är väldigt intresserad av historia.

Vad har du för favoritartister/band?
Det är så många och så mycket som är så bra, en platta här, en låt där, ett gitarrsolo, ett band, en symfoni, ett trumgroove, en sångerska... Tommy Nilsson sa en bra grej, han gillar låtar mer än artister, ligger mycket i det. För när man kommer till bra albums och låtproduktion där mer än 95% av samma artist är jämn och av ypperlig kvalitét blir det inte många kvar. Som gitarrist har jag ju färgats av så många olika typer av musik. Och som s.k ”Studiomusiker” förr i tiden fick man spela det producenten och artisten ville höra. Kollade därav upp olika genrer och upptäckte mycket nytt jag aldrig skulle lyssnat på som enbart lyssnare. Aldrig låtit min musikaliska smak blivit till ett hinder i min musikaliska utveckling. ’Kill your darlings’, våga lira sånt du inte gillar, stjäl och använd det i en helt annan genre i stället, då låter det eget och originellt.

Vad har du för favorifilm(er) genom tiderna?
Amadeus, Gudfadern 1 & 2, Smultronstället, Duck’s Soup och A Day At The Races med Bröderna Marx, Charlie Chaplins Moderna Tider, Local Hero, The Usual Suspects, Det Rätta Virket..etc. Många bra filmer finns det.

Är du som många andra musiker en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och vilken du anser vara kronjuvelen i samlingen?
Innan jag blev heltidsmusiker så jobbade jag på GDC som var en stor distributör av grammofonskivor. Där köpte jag upp mej på plattor, utnyttjade personalrabatten. Har inte så där jättemånga som en del andra jag känner, men en 700 vinyl och 500 CD cirka. Kronjuvelen vet jag inte, Horizonts första kanske.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Nä, ingen av de du nämnde. ”Game Of Thrones” tror jag att jag skulle gilla om jag gav mej hän och kom in i intrigerna, sett några avsnitt, musiktemat är fantastiskt bra. En tv-serie jag gillar är ”Heartbeat” eller ”Tillbaks till Aidensfield”, om polisarbete på 60-talet ute på engelska landsbygden, biljakter i små Morris Minors med den tidens hits som bakgrundsmusik.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har inte hört den plattan än. Gillar Ugglas 4 första plattor, sen jobbade jag med honom 1987 på ”Allting som ni gör kan jag göra bättre”.

Har du några roliga anekdoter från ditt arbete ned Uggla? Hur var han att spela in en platta med? Åsikterna är många och varierar från trevlig till dryg.
Den inspelningen var kul, Tomas Ledin som producerade ringde mej och undrade om jag ville vara med, fick inga demo-tejper för materialet var hemligt. Första låten jag överdubbade gitarr på var Pugh Rogefeldts "Hog Farm", sen blev det låtar av Hoola Bandoola och "Ååå Tjejer" från Jösses Flickor av Susanne Osten. En cover-platta på låtar från svenska musikrörelsen. Uggla lyckades reta upp några utan att egentligen vara provokativ, han var tvungen att göra några textändringar på Mikael Wiehes inrådan då han bytt ut en textrad i hans låt. Versionen av "Ååå Tjejer" låter klassisk Uggla och borde ha varit en singel. Horizont låg på samma skivbolag som Uggla så vi var branschbekanta redan 10 år innan denna inspelning. Jag förstår att folk upplevt honom som dryg men mycket av den sidan är hans humor. Inte träffat honom på evigheter men tyckte han var trevlig då, när vi sågs.

Som de filmälskare vi är vore det intressant att veta om du har sett och gillar någon av de moderna klassikerna Birdman, Royal Tennenbaums eller Punch Drunk Love?
Birdman gillar jag, Michael Keaton är bra i den och i många andra filmer/roller också.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Wallander i Rolf Lassgårds tolkning, Johan Gry i Kommisarie Winter, Beck med Gösta Ekman. Tycker Sverige har varit bra på att leverera bra kriminalfilmer.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jag gillade en pint Spitfire eller Newcastle Brown Ale bland alkoholdryckerna, nu för tiden slinker det mest ner kaffe, grönt te och isvatten med limeklyftor. En utspädd icke för söt tranbärsjuice kan också ibland beställas. Har tagit en paus från alkoholdryckerna, pausen blir längre och längre. Vet inte när eller om den slutar.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex utöver dig själv stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Svensk musik håller hög klass, känns kul att få tillhöra en liten del utav den exporten. Gillar mycket som ABBA gjorde. Max Martin, stor respekt för honom. Opeth, Ghost innan bandet ombildades, det finns bra svensk musik och många bra svenska musikanter som är verksamma och hörs över hela planeten. Fan va vi är bra!

(Foto: Nina Sherman)