Jörgen Jönsson

Tyvärr har det som bekant varit dåligt med sportprofiler i denna intervjuserie och detta kanske kan tyckas lite märkligt eftersom flera av oss på T.C redaktionen har ett stort sportintresse. Hursomhelst, utöver t.ex Tomas Brolin och ett gäng till finns det tyvärr inte så många profiler från sportens värld som vi finner tillräckligt intressanta. Men en av dessa som definitivt platsar är den meste landslagsmannen och dubbla OS-guldmedaljören Jörgen Jönsson! Håll till godo, en intervju med en sann hockeyikon!

Vad har du för mål den kommande säsongen med det nya tränarjobbet i Forshaga? Satsar ni på Hockeyallsvenskan?
Vi siktar på att hamna i mitten av tabellen (4-6)

Med bla Spel i NHL, rekordinnehavare av antal svenska landskamper, OS, VM & SM-guld är din meritlista oerhört imponerande. Vad är den absoluta höjdpunkten nu när du kan blicka tillbaka på karriären som spelare?
Våren 2006 är en lång höjdpunkt. Då vann jag OS, SM och VM guld!!!

Vem anser du vara världens bästa hockeyspelare för tillfället?
Världens bäste för tillfället är Jonathan Toews. Bra klok center!

Vad har du för favoritryss av de just nu aktiva? Själv är jag oerhört förtjust i Yevgeni "Gudnetsov" Kuznetsov och Vladimir "Tarasexy" Tarasenko!
Tarasenko var ju grym  i år.

Kan du likt många hockeyfans uppskatta en Big Mac och ett glas Cola på McDonalds ibland eller är det kanske någon annan av hamburgerkedjorna som du föredrar när det vankas skräpmat?
Mcdonalds och klassiska Sibylla är nog det ställena som gäller om jag ska ha burgare.

Vilket hockeylag i Sverige ligger dig varmast om hjärtat? Rögle eller FBK?
Det är jämnt mellan FBK och RBK.

Har du någon favoritarena som du kanske uppskattat lite extra genom alla år? Du har ju att välja på med allt från NHL-spel till mindre ställen som t.ex Billerudshallen.
Madison Square Garden var det något visst att spela i. Mycket historia där....

Många FBK-supportrar minns med glädje (och andra med fasa) tiden då "Jönsson-ligan" var i sitt esse. Har du något minne av hur hela grejen startade? Vem kom på själva namnet och vem kom på den geniala iden att spela titelmelodin till Jönssonligan filmerna då ni gjorde mål?
Jag har inget minne av hur det startade men minns tiden med glädje. Vi hade otroligt kul och lyckades väl tillsammans...

Som den hårdrockare jag är så är jag väldigt nyfiken på om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller eller är du även inne på tex Death/Black Metal? Eller är du kanske lite "modernare" i musiksmaken och föredrar Hip Hop/rap som t.ex Kartellen & Eminem?
Är väl mer av en "allyssnare" och kan uppskatta många olika grupper.

Vad har du för favoritband/artist?
Gillar både Nirvana och Bruce Springsteen. Två olika typer av rock men härliga att lyssna på.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
En bra film jag såg häromdagen är "Remember the Titans"

Har du några favoritböcker/författare?
Jag gillar att läsa böcker av Tom Clancy

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Prison Break? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Tittar inte på TV-serier. Tycker inte att jag hinner.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Jag har inte hunnit se de filmer som du nämnde.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har inte heller lyssnat speciellt på Magnus Uggla. Några låtar har jag hört via radion men vet inte om de är med på nya skivan.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Tittar nog mest på Beck av de kriminalarna som du nämnt.

Har du någon favoritdryck när det riktigt skall njutas av livet? Är det helt enkelt ett glas rött som gäller? Eller kan det kanske slinka ner lite av det thailändska guldet Mekong, eller varför inte en Mummelmann?
Jag uppskattar nog en kall öl mest av allt en varm sommardag då jag jobbat ute i trädgården.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju t.ex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag tycker som du att Sverige har och gör mycket bra musik. Jag lyssnar både på äldre (typ Roxette mm) och modernare (typ Avicci)