Kåre Halldén

Då flera av oss på T.C Crew spräcker deckare på löpande band så var förhoppningarna höga då vi fick höra talas om Kåre Halldens Wine Crime böcker. Med titlar som "Cavakungen" och "Champagneführern" kan väl knappast någon tvivla på att det är spännande äventyr som vi bjuds in till? Vi tänkte att det var hög tid att höra om Kåre har något nytt på gång snart.

Vad sysslar du med nuförtiden? Något nytt bokprojekt på G eller är det mest att spruta vilt inom sabreringskonsten som gäller?
På bokfronten pillar jag med tredje delen i Wine Crime-serien. Jag vet i nuläget inte när den blir färdigskriven eller utgiven, då jag det senaste året lagt mycket tid på att lansera den strömmande boktjänsten Readly (app för surfplattor och smartmobiler). Så jag är i högsta grad involverad i bokbranschen.

Reseledaren och champangeexperten Roland Svensson i Champageführern är en karaktär som väcker nyfikenhet. Även om de flesta karaktärer enligt förordet är fiktiva kan man inte låta bli att fundera på hur Roland kommit till, Sophie Johansen känns ju t ex väldigt inspirerad av Scarlett Johansson. Finns det kanske någon kollega i verkligheten som fått stå som förlaga som Roland? Eller är det så att han får representera de mindre sympatiska dragen hos en hel yrkeskår? För inte kan väl upplägget vara så djärvt att han får fungera som en persona vissa av författarens egna drag, där Harald Poppe i sådana fall får personifiera de mer tilltalande delarna av dig?
Alla karaktärer är åtminstone delvis baserade på människor jag mött. Så tror jag att det är för de flesta författare när man bygger karaktärer. Att Sophie Johansen har inspirerats av Scarlett Johansson kan jag bekräfta. Övriga inspirationskällor väljer jag att behålla för mig sjä
lv ;)

Efter att ha besökt Champagne och Katalonien i de två första böckerna så är vi många som spekulerar förväntansfullt i om det blir några fler resor i Wine Crime-världen? Vågar man hoppas att det kan komma en ny bok, kanske till något mer exotiskt resmål utanför Europa? En resa till Indokina centrerat kring Mekong kanske?
Absolut fler resor i Wine Crime-världen, dock inte utanför Europa i nuläget. Tredje boken i serien utspelar sig till stor del i Sverige, så mycket kan jag avslöja.

Vad har du för favoritband/artist?
Lloyd Cole

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Svår fråga. Den film jag nog sett flest gånger är Gudfadern.

Har du några favoritböcker/författare?
På senare år, när jag själv skrivit böcker, har jag läst mest för inspirations skull. En av de allra skickligaste spänningsförfattarna är Jo Nesboe.

Som den hårdrockare jag är vore det intressant att veta om du har något intresse för denna konstart? Kanske några favoritband inom hårdrocken? Har du även bevandrat dig något i Death & Black Metal?
Nu gör jag dig säkert besviken. Men jag är helt ointresserad av denna konstart.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Jack Bauer för president.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Det blir väldigt sällan, speciellt om man som jag har småbarn dessutom. Såg The Grand Budapest Hotel häromveckan.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Nej.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Än en gång riskerar jag att göra dig besviken. Jag undviker svenska kriminalfilmer så långt det bara går. Det är inget jag går igång på.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Tycker du om den redan nämnda drycken Mekong eller föredrar du kanske en Mummelman framåt kvällen?
Japp. Champagne och sherry. Har aldrig testat Mekong.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Absolut. På en bakgrundsmusiknivå. Inget slår dock Lloyd Cole.

(Foto: Lars Trangius)