Kristian Luuk

Nästa person att ställas mot väggen behöver knappast någon närmare presentation då jag antar att alla känner till Kristian Luuk. Vem har inte skrattat åt Hassan-gängets busringningar eller kanske även någon av er satt som klistrade i pojkrummet framför "Sen kväll med Luuk"? Enligt T.C Crew är detta Luuks hittills största höjdpunkter men nog om detta, nu går vi över till intervjun.
 
Vilken var den sjukaste/konstigaste intervjun i "Sen kväll med Luuk" och var fick du idén till den oerhört charmiga "Arga Leken"?

Oj, den sjukaste/konstigaste intervjun… hmm… Jag gjorde ju flera hundra intervjuer och det var många som nog blev lite konstiga eller sjuka. Spontant tänker jag på när jag intervjuade Andre 3000 (Outkast) och Arvingarna plötsligt kommer in och sjunger Elouise för honom. Eller när Povel Ramel är gäst - kommer in, drar en tio minuter lång historia om en svajmastartist och sen går han ut. Arga leken såg jag ett par barn leka på en lekplats och tänkte "det här kan jag göra med gästen på fredag". Sen hängde det kvar i programmet i flera år!

Har du något speciellt ögonblick från "Sen kväll med Luuk" som överträffar allt annat? Jag minns ju att Madonna intervjun var väldigt stor men själv känner jag nog mest värme av Broder Daniels framförande av "Shoreline" som en av de absoluta höjdpunkterna.
Vad roligt att du gillade Shoreline! Det är en av mina höjdpunkter med. Annars var det alltid speciellt när stora internationella gäster var på besök. Jag tycker t ex att jag fick väldigt bra kontakt med Mariah Carey och David Gahan från Depeche Mode (som berättade om sin nästan dödliga överdos). Jag blev också helt bländad av Jennifer Lopez skönhet och av Roy Anderssons kloka tankar.

Hur var det att intervjua Roman Polanski som enligt mig gjort några av tidernas bästa filmer? Är du också ett fan av hans filmer som tex "Rosemary's Baby" & "Repulsion"?

Wow – Roman Polanski! Vilken regissör! Vi gjorde ju en variant av arga leken där jag råkade slå honom på kinden. Ha ha ha! Jag är annars inte så jätteinsatt i hans filmer, men gillade Pianisten (med Adrian Brody) och även senaste Carnage.

Vilken är din favoritbusringning från Hassan?
Jag gillar alla busringningar där vi sakta gillrade en fälla runt den vi ringde, t ex "Hökarängens blommor"

Vad har du för favoritband/artist?

Lyssnar nästan på all slags musik, en arbetsskada från Sen kväll med Luuk-tiden. Men jag är särskilt inne på singer/songwriters och R'n'B. En lite märklig kombination kanske. Senaste artisterna jag knockats av är Bon Iver och Ben Howard. Men just nu (medan jag skriver) lyssnar jag på Justin Timberlakes nya 20/20 Experience.

Som den hårdrockare jag är så undrar jag om du har några favoritband inom denna genre? Är det
isåfall främst gammal hederlig Heavy Metal som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Har tyvärr inga favoriter inom hårdrock. Det skulle i så fall vara AC/DC, men dom kanske du inte ens räknar till hårdrock.


Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Jag har inte lyssnat på Ugglas senaste skiva.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Här brukar jag säga "En satans eftermiddag" (Dog day afternoon) med Al Pacino från 1975. Men jag såg "Silver lining playbook" härom dagen och den tycker jag också var lysande. Så du ser, ingen tydlig linje där heller.


Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road? Eller varför inte den underbara Punch Drunk Love?
Tyvärr hinner jag inte med att titta på så mycket film som jag skulle vilja. Och det beror inte så mycket på allt jobb utan på att vi har en tre-åring där hemma som tar all uppmärksamh
et ;) Har inte sett Kick Ass eller The Road. Punch drunk love såg jag däremot. Gillar verkligen Adam Sandler!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit?
Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Har lite för dålig koll för att svara på den här frågan, tyvärr.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter?
Åh, jag älskar också Dexter! Även om senaste säsongen (den med Doomsday killer) var lite svagare än tidigare säsonger. Sen gillar jag Modern Family och Homeland. Följde även väldigt länge Greys Anatomy.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det ett glas rött som gäller? Eller kanske möjligen Mekong eller Mummelman är något som faller dig i smaken?

Ha ha ha! Brukar unna mig en enkel whiskey med is ibland när jag gjort nåt bra. Inga märkvärdigheter.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju (utöver dig sj älv) tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
Jag gillar alla tre banden. Särskilt ABBA. Men annars är väl Robyn värd att tas med på den där listan. Hon är ju helt makalöst begåvad!

Finns det några planer att börja med "Sen kväll med Luuk" igen? Saknaden i Tisselskog (och säkert även i resten av Sverige) är stor skall du veta.
Vad glad jag är att du gillar Sen kväll med Luuk! Just nu finns inga planer på att börja med programmet igen. Det var ju ett TV4-program och just nu har jag kontrakt med SVT. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden!

(Foto: Morgan Norman)