Magnus Rosén (HammerFall)

Eftersom Hammerfall länge har varit en het potatis på T.C redaktionen har vi under en tid försökt få till en intervju med någon av de tongivande medlemmarna. Det började bra med att Oscar Dronjak tackade ja men sen hörde vi tyvärr inte något mer. Sedan var det dags för Joacim Cans - som tackade nej. Tur då att basistvirtuosen Magnus Rosén, som medlem mellan 1997-2007, var mer tillmötesgående. Låt det väl smaka.

Vad sysslar du med just nu?

Jag har precis spelat in min 10e soloskiva The World Chagnes, som kanske kommer blir ett band, istället för solo album. Gäster på skivan är musiker som lirat med ABBA, Hammerfall, Sammy David Jr, Yngwie Malmsteen, Göteborgs Operan, Black Sabbath mm.

Varför slutade du i HammerFall? Har du några planer att i framtiden spela i ett renodlat Heavy Metal-band igen?
Jag slutade med Hammerfall p.g.a att jag är en kreativ musiker och fick inte möjligheten att använda min kreativitet i HammerFall. Jag har precis fått ett anbud från ett Brasilianskt metal band, och kan vi komma överens om ett okey kontrakt, så är jag snart tillbaka på metal scenen igen.

Vi är många som minns när du presenterade dina scenkläder i ett TV-program och stack ut hakan rejält och kallade din nättröja för sexig och spännande. Fick du många reaktioner från metalvärlden för detta uttalande? Använder du fortfarande denna omtalade nättröja när du uppträder? ;)
Leeer, ja det är inte dåligt, måste säga jätte bra kommentar som sticker igenom surret i Tv så det blir en snackis. Mitt i prick. Det kanske finns folk som tror att metalmusiker är lika hårda människor som musiken är hård, men dom flesta inser ju att det bara är en image. Ang tröjan, så har den gjort sitt, ler.

Vem var den största flick-favoriten när du var med i HammerFall? Var det du, Joacim eller möjligen Oscar? :)
Hm leer, det är svårt att säga. Det får man nog fråga tjejerna om. Kanske en fråga för nätet, ler.?

Har du några favoritböcker/författare?
Jag gillar Sagan om Ringen mycket, Gillar också att läsa vad  Dalha Ilama skriver.

Vad har du för favoritartister/band? Är det främst gammal hederlig hårdrock som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Jag är uppvuxen med 70 talet, så där hittar man först och främst mina favoriter. Deep Purple, Black Sabbath, Queen, Sweet, Kiss o.s.v

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna? Det vore även intressant att veta om du har sett och gillar Royal Tennenbaums, Punch Drunk Love eller Birdman?
Sagan om Ringen, Clint Eastwood-Den onde den gode den fule, Ja det är svårt, finns så mycket bra film. Men dom du radade upp tror jag inte jag har sett.
 
Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Nyheterna brukar jag se, följer inga serier på Tv. När jag var yngre såg jag Macahan serien.
 
Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning? 
Nej den har jag inte lyssnat på, men jag gillar Uggla. Några Uggla skivor som betydde något för mig var Bobbo Viking, Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt.
 
Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver dig själv tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA tycker jag är kanon, tycker nog att dom knappt har någon dålig låt överhuvudtaget, Europe gillar jag, speciellt dom äldre plattorna. Roxette är inte riktigt min grej, men hatten av för deras succéer. Gillar även Yngwie Malmsteens musik mycket. Tycker Svenska musiker och band håller en hög kvalitet.

(Foto: Gabriel Henningson)