Magnus Tengby (Black Ingvars)

Nästa intervjuoffer är ingen mindre än Magnus Tengby från Black Ingvars. Året var 1995 då debuten "Earcandy Six" med sitt sätt att blanda hårdrock och dansband sålde som smör i solsken. Därefter har konceptet tagits vidare till bland annat barnvisor och schlagers och i år kom även ju även Black Ingvars snuset. Dags att kolla läget med bandet med andra ord.

Hur kom ni på det fantastiska konceptet med att blanda hårdrock och dansband? Vem är geniet bakom denna storslagna succé?
Vi kom på det i en turnebuss 1994. Vi lyssnade på nattradion och de spelade en demokasett m
ed ett band som lät som en blandning mellan hårdrock och dansband. Vi skojade om det och vi kom på namnet Black Ingvars där och då.

Vad har du för favoritband/artist?
Jag har många favoriter. I många olika musikstilar. Allt från Whitesnake till Stones. Och Brad Paisley.

Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Jag gillar bäst gammal hederlig, stel och knarrig Heavy Metal. Men det finns en del sköna nya band också.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Blade Runner eller Flykten från New York.

Har du någon favoritbok?
Han som älskade livet. En bok om Van Goghs tragiska liv.

Hur ser planerna ut inför framtiden? Jag tycker tyvärr att det tar allt för lång tid mellan era släpp nuförtiden.
Vem vet, det kanske kommer lite nya sköna låtar snart...

Vilket är det stoltaste ögonblicket i karriären? Något speciellt minne som gör dig extra lycklig?
Det är väldigt många sköna minnen som jag har. Men spelningen på Hulsfreds stora scen 1998 slår det mesta.

Eftersom jag både är snusare och Black Ingvars-fan så var det såklart helt underbart att stoppa en "Black Ingvars prilla" under läppen, hur kom ni på denna idé? Blev du överraskad av alla kontroverser som snusen trots allt skapade?
Vi tyckte helt enkelt att det saknades ett riktigt gott och starkt snus, så vi gjorde ett eget. Svårare än så är de
t inte

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Jag har personligen väldigt svårt för Magnus Uggla. Gillar inte honom alls.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Games of Thrones är helt underbar tycker jag. Men även House of Cards och Newsroom är ruskigt bra serier.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller Punch Drunk Love?
Jag ser väl på några filmer i veckan. Mest gamla rullar på Netflix. Men dina 2 filmer har jag inte sett ännu. Låter ju spännande...

En fråga som länge gäckat mina tankar är om det finns något samband mellan bandet Pure-X och Black Ingvars? I metalvärlden florerar det fortfarande många rykten kring detta så när chansen nu finns att fråga måste jag passa på.
Jag kan garantera detta: det finns inga samband alls!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Det får nog bli Beck. Börjar bli lite trött på alla svenska deckare nu. Det är ett jävla mördande överallt. Speciellt i lilla Österlen. Gillar danska deckare bättre faktiskt.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken?
Jag är ett totalt rödvins freak. Jack Daniels är nog det äckligaste jag vet. Går kanske att dricka med mycket is och Cola.

Har ni blivit ihopbuntade med satanister eftersom ni använder det något laddade ordet Black i namnet?
Nej, aldrig. De har väl fattat hur barnsliga vi är egentligen.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju (utöver er själva) tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
Jag gillar en massa svenska band som har gått på export. Abba, Cardigans, Europe, Agnes, Swedish House Maffia, Avicii... Det finns en jävla massa duktiga band. Och vi får inte glömma lilla Ace of Base. De sålde ändå dryga 27.000.000 ex av sin debutplatta. Försök slå det om du kan..!