Marcus Sunesson (Crown of Thorns/The Crown)

När det gäller Crown of Thorns/The Crown har vi sedan tidigare intervjuat Magnus Olsfelt och Marko Tervonen, vilka båda är nuvarande medlemmar i bandet. En som däremot efter 20 år i bandet (1993-2013) tagit en annan väg är gitarristen Marcus Sunesson, som numera huserar i bl.a. Engel, så vi tyckte det var dags att kolla läget med honom. Håll till godo!

Vad sysslar du med just nu? Är det fortfarande fullt upp med musiken eller har du även ett ”vanligt” jobb?
Just nu så spelar jag med två band, Cyhra och Engel och det är ganska mycket att göra. Förutom det så har jag ett vanligt kontorsjobb som jag lyckligtvis kan kombinera med att vara ute och spela. Det funkar ganska bra eftersom det är svårt att tjäna pengar enbart från att vara ute och spela i dessa tider.

Hur gick det till när du kom med i Crown of Thorns? Om jag inte minns fel så började du väl i bandet mellan de båda demokassetterna vilket alltså innebär att ”Forget the Light” från 94 var din debut? Vore kul att höra lite om hur det började för din del i bandet.
Ja exakt, jag kom med precis innan andra demon skulle spelas in. Det hängde en annons i den lokala skivaffären om att dom sökte ny gitarrist och jag kommer ihåg att det var en kompis till mig som sa att jag borde söka det. Jag var ganska osäker eftersom jag inte visste om det passade mig, även om jag tyckte första demon var helt fantastisk och jag gillade bandet skarpt. Tillslut så gjorde jag slag i saken och ringde trummisen Janne och vi bestämde att jag skulle komma förbi deras replokal och testa. Det funkade förvånansvärt bra och en månad senare så började vi spela in andra demon.

Minns du hur det gick till när ni fick kontrakt med numera klassiska Black Sun? Några rolika anekdoter kring detta?
Vi gillade Dolores, skivaffären i Göteborg och där hängde många som spelade och var någon i ”scenen” Allt man köpte var via Dolores. När vi fick ett kontraktsförlag från ett nytt bolag som var direkt länkat till Dolores så kändes det som en bra grund att släppa en platta via. Jag vet att det fanns flera andra bolag som var intresserade men vi kände att Black Sun och, Rolf, som hade bolaget var bäst för oss. Så det var inte mycket att orda om utan vi åkte dit och skrev på kontraktet på deras kontor som på våningen ovanför Dolores. Jag kommer ihåg att Rolf tyckte vi skulle signera kontraktet med blod haha.

Varför blev det ingen fortsättning i The Crown för dig efter Doomsday King? Valde du att sluta?
När vi bestämde att starta igång The Crown igen så hade de flesta andra åtaganden i andra konstellationer och flera hade familj. Jag hade Engel och vi hade rätt mycket men det skulle aldrig vara några problem eftersom vi skulle inte lägga fokus på att turnera ihjäl oss utan mer några enstaka bra gig här och där. Vid ett tillfälle så krockade våra gig och jag hade ingen möjlighet att säga nej till Engel giget så jag löste en stand in för mig till Crown. Efter detta så kände resten av bandet att det var bättre att låta mig gå eftersom de inte tyckte om att pussla i scheman och ville att alla skulle vara tillgängliga när det var gig. Så det fick helt enkelt bli så att jag gick och de körde vidare.

Någonting jag alltid varit nyfiken på är hur det egentligen fungerade när Tompa var med i bandet? Varför blev det bara en platta med honom som sångare?
Tompa var och är en helt grym sångare men han hade en lite annan rytm än andra i bandet som gjorde att det blev friktion så Johan bads kom tillbaka igen. Men en bra platta blev det definitivt!

Eftersom jag (och resten av Tisselskog) har Twin Peaks som en av de absoluta favoriterna när det kommer till tv-serier så minns jag med glädje din tack-lista från ”Deathrace”-plattan där vi kunde hitta Leland, Bob, dr Jacobi osv.. Därav misstänker jag att Twin Peaks även är en stor favorit för dig? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Jaaa! Jag älskar verkligen Twin Peaks. Det är en serie som jag sett hur många gånger som helst och jag aldrig kommer att tröttna på. Jag måste dock säga att en sån skruvad säsong, som säsong 3, har jag såg aldrig sett och även om jag sett mycket Lynch så blev jag inte riktigt klok på den. Även om den var helt fantastisk. Hela serien har varit en stor inspirationskälla för mig.

Vad har du för personlig favorit av de Crown-plattor som ni gjorde med dig i bandet?
Hm den är svår för såklart så har jag bra relation till alla plattorna men jag måste nog säga att Deathrace King blev riktigt jävla bra. Första plattan är också en favorit!

Vad är ditt bästa samt värsta turneminne?
Oj oj haha många minnen finns det men måste nog säga att bästa är USA turnén vi gjorde med Cannibal Corpse. Mycket bra minnen och första gången i USA. Värsta är våran första Europatuné, den kantades av problem och höll på att bli inställd vid ett flertal gånger men vi lyckades helt otroligt nog ta oss igenom den. Fast det som kändes helt värdelöst just då kan vara ganska roligt efteråt tex när vi i bandet var tvungna att genomföra ett ”gig” utan Johan för han satt fast i en bilkö flera mil därifrån pga att de körde fel i en rondell haha.

Har du några roliga anekdoter att dela med dig av efter alla år med Crown of Thorns/Crown?
Oj det lär ta ett tag haha, du får läsa allt om det i min bok när jag släpper den sen.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller lyssnar du även mycket på Death/Black metal?
Oerhört svårt att nämna några men jag kan försöka haha. Både och, jag är uppvuxen med Heavy Metal men såklart så blev det samtidigt en hel del black och death. Skulle jag behöva välja så ligger Heavy Metal klart närmare. Jag är uppvuxen med Iron Maiden, Judas Priest, Motley Crue, Wasp, Saxon för att nämna några

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Beror på genre men ett axplock är Bladerunner, The Conjuring och Anchorman.

Har du några favoritböcker/författare?
Jag läser sällan böcker men i fall jag skulle få för mig det så blir mest biografier och fakta böcker. Så någon favorit författare är svårt att säga. Jag har nog aldrig läst någon bok två gånger haha!

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Den här är lurig eftersom det finns såååå många att lista men några exempel är väl:
Iron Maiden - Somewhere in time
Deicide - Legion
Wasp - första plattan

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Deicide, Morbid Angel, Cannibal Corpse, Dissection, Emperor och Mayhem

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Jag har köpt en del vinyler även om jag inte vill kalla mig samlare. Ett tag samlade jag mycket Maiden och köpte olika pressar hit och dit men det avtog efter några år. Gillar fortfarande att bläddra vinyl och köpa om jag hittar nåt som är intressant. Har ett par Maiden plattor som kan vara lite luriga att hitta men har inte kollat upp vad vissa kan vara värda så vet inte med säkerhet att jag sitter på några guldklimpar där.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Har aldrig riktigt lyssnat på Uggla så har ingen koll på just detta album, eller några andra Uggla plattor tyvärr.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Farang (TV4 succé med Ola Rapace)?
Jag följer The Walking Dead och det är väl den serien jag håller högst för tillfället trots några riktigt usla säsonger emellanåt. Har sett hela GoT och absolut, det är en jättebra serie men tycker inte den är så oerhört fantastisk som många säger. Ser även Fear the Walking dead och har precis gett mig på Black Sails.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Jag försöker så gott det går och visst, emellanåt så blir det en del. Har sett The Royal Tenenbaums och gillar Wes Andersons filmer. TRT är en bra film men min favorit Wes Anderson är nog Life Aquatic.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Måste säga att Hassel med Lars Erik Berenett är en favorit bland de svenska kriminalarna.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Hahaha Mekong är inget jag håller jättehögt direkt men ja jag dricker Jack Daniels när jag är ute fast föredrar nog i slutändan Jim Beam eller Bulleit om man pratar bourbon. Mummelman har jag aldrig smakat men är inte mycket för örtsprit som Jäger och liknande.

Som du kanske märkt är musik, film och litteratur något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Utöver dina egna band har vi ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Europe har ju funnits med sen jag växte upp så har lyssnat en hel det på dem. Roxette har jag faktiskt sett live ett par gånger men har inga plattor eller hört mer än deras hits.. Och Abba.. Ja vad säger man? En kulturskatt av rang! Fantastiskt band när det begav sig! Nu ska jag bara gå och kolla in Abba museet också så är det komplett haha!