Martin Åkesson (Impious)

Precis som vid vår intervju med The Crown i början av denna serie vänder vi nu åter våra blickar mot Trollhättan. I denna stad finns (eller fanns?) nämligen mer än ett gäng med känsla för dödsmetall. Vi snackar förstås om Impious. Sångaren Martin Åkesson var den som ställdes mot väggen.

Vad sysslar du med nuförtiden? Har du fullt upp med musiken eller har du även ett "vanligt jobb"?
Ja och ja. Sedan något år tillbaka jobbar jag som gymnasielärare i nätverksteknik och andra datatekniska ämnen. Men självklart är det mycket att greja med banden också. 2 band som jag spelar gitarr i nume
ra, Afterbürner och Hex.

Eftersom man inte fått avnjuta ett nytt Impious-släpp sedan 2009 är jag väldigt nyfiken på hur det står till med bandet? Existerar ni och spelar tillsammans fortfarande eller är det Afterbürner som gäller?
Nej, på grund av olika intressen och andra prioriteringar i livet så har Impious inte varit aktivet på flera år. Vilket jag personligen tycker är väldigt trist. Eller, numera är jag nog ganska tillfreds med att vi troligen inte kommer lira ihop igen. Kistan är väl så gott som ihopspikad med inte jordsatt än. Så inget officiellt uttalande om att vi inte existerar från mig här. I övrigt så spelar jag som sagt med 2 väldigt olika band, å ena sidan så har jag Afterbürner som startade som ett renodlat coverprojekt för ett antal år sedan. Som vi i december ’14 släppte en debutplatta med egenskrivna låtar på. Ganska klassisk hårdrock med en del thashiga influenser. Rampage heter den, även en video med samma titel kom strax därefter. Den är inspelad under releasefesten på den välkända krogen Backstage Rockbar här i Trollhättan. Å andra sidan bänder jag strängar i Hex sedan en tid tillbaka. Hex spelar modern skräck/industri metall. Vi är aktuella med den andra plattan och letar just nu efter ett bra skivbolag så vi kan släppa den redan färdiga produkten. 2 videos är även klara, Gun som sedan våren har funnits till allmänt beskådande på bl.a. tuben.  God blir den andra videon, den har vi inte bestämt när vi skall släppa officiellt. Ett par spelningar i Tysklad bokade till hösten osv.

Om jag ska välja en favorit av Impious plattor blir det nog ert första alster "Evilized". Med ett snyggt omslag av Wåhlin och brutalt mangel blandat med lite sköna akustiska partier så är det bara att njuta. Hur känner du inför detta album nu 17 år senare? Några roliga minnen gällande t.ex kontraktet med Black Sun eller inspelningen i Sunlight? På tal om Sunlight, blev ni nöjda med ljudet (som jag personligen tycker kunde varit lite bättre)?
17 år, wow! Skall jag vara helt ärlig med dig så har jag inte lyssnat på den plattan på väldigt många år. Den skiljer ju sig ganska mycket ifrån resten av Impious skivor både låtmässigt och ljudmässigt. Ljudet på den plattan är för övrigt riktigt sunkigt. Man kan väl säga att det kändes lite som att Skogsberg var utled på deathband som kom och invaderade hans källare ute på Kungsholmen. Sen att vi dessutom inte ville ha ”Entombed soundet” utan något eget fick honom att ifrågasätta varför vi egentligen valde just Sunlight studion. Haha, ja du säg det :)

Vad hände egentligen då Ulf "Wolf" Johansson lämnade Impious för dokusåpa-bandet Tribal Ink? Blev ni chockerade? Blev det många sura miner? Har ni någon kontakt nuförtiden? Det vore intressant att få veta lite mer kring denna ganska omtalade händelse.
Mycket, mycket märklig incident i Impious historia. Det hela började med att jag skulle flytta, detta var nog ca en månad innan inspelningen av ”The Killer”. Jag ringde till Uffe för att han lovat att hjälpa till vid flytten. Han sa att han befann sig i Stockholm och inte kunde svara på vad han gjorde där. Samtidigt passade han på att lämna bandet via telefon (om jag inte minns fel). Det var ju inte riktigt det vi behövde då. Men som tur var så kände vi till en grym ung trummis som spelade i Erik Peterssons (bas i impious)  gamla band ”Enthralled” vid namn Micke Norèn. Han tackade som tur var ja att få vara med på en ”riktig” skiva. Några intensiva reptillfällen inför skivinspelningen och allt kändes helt rätt från första stund. Vi visste fortfarande inte vad Uffe skulle göra i Sthlm. Men jag tror det var under studiosessionen i Studio Mega i Bollebygd som vi såg en bild i Aftonbladet om ett hemligt gig med ett band från en ny tv3 satsning. Bilden var tagen på Anchor (Sthlm) och där vi skymtade vi våran Ulf med en jävla bas runt halsen!? Mycket märkligt. Det var jävligt trist att Uffe hade gjort som han gjorde. Vi var vänner i något år efter ”Wannabe fiaskot” som han medverkat i, men nu har vi inte haft någon kontakt på många år. Men på kuppen så hittade vi ju faktiskt en av Sveriges enligt mig bästa trummisar. Han präglade mycket av soundet under de senare Impious släppen.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Impious då Death Metal var som populärast under 90-talet?
En rolig händelse som vi fick vara med om när vi var och mixade ”Evilized” i Sunlight. Gene Hoglan dök upp i studion, han skulle vara sessiontrummis på ”Old Man’s Child” ”Ill-Natured Spiritual Invasion”. Han kom bärande på sitt handbagage från flyget. En stor case med cymbaler, jag minns att vi nätt och jämt kunde lyfta fanskapet. Han låg mest i soffan och bläddrade i Slitz-tidningar och beundrade de lättklädda damerna. Hur som, på kvällen blev det såklart fest. Vi, Gene och Thomas Rune Andersen. Drog till Pub Anchor och dyngade på som bara fan. Efter en stund försvann Gene, ingen noterade när eller var. Till saken hör att han inte hade varit och checkat in på vandrarhemmet (vi bodde alla på samma). Så han hade inte en aning om vart han skulle sova någonstans. Men Thomas lät sig inte bli orolig. Jag minns att vi frågade vad han skulle göra om han inte skulle komma till studion dagen efter. Varpå han svarade med en gest och ett glatt norskt uttal. ”Jejj haar den här” och klappade på sin väska och drog fram något, ”min trogne Roland”. En trummaskin alltså… Det är ju inte helt säkert att den hade kunnat prestera lika bra som Gene Hoglan, plattan hade förmodligen inte blivit riktigt lika bra.

Vad har du för favoritband/artist? Är det främst gammal hederlig Heavy Metal som avnjutes eller är det mest Death/Black metal som gäller?
Det är ju som bekant ingen lätt fråga att svara på. Jag skulle nog säga att de gamla hjältarna alltid kommer ha en plats i mitt hjärta oavsett hur pissiga banden låter idag. Iron Maiden, Kiss, Dio (R.I.P.), Pantera, Mötley Crüe, Slayer, Morbid Angel, Cannibal Corpse, Edge of Sanity. Men även lite fräschare saker som Revocation, Behemoth och Ghost. Sen har jag ju min favorit bland svenska sångare Joakim Thåström, vilken jävla rockstjärna alltså!

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Helt omöjligt att svara på. Men 2 plattor som har betytt mycket för mig är; Iron Maiden – The Number Of The Beast och Metallica …and justice far all.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Pulp Fiction. Scarface. Hellraiser är allt en odödlig klassiker också.

Har du några favoritböcker/författare?
Nej, jag är alldeles för dålig bokmal för att ha hittat några favoriter.

Vilka Death/Black Metal band från 90-talet tycker du var de bästa?
Morbid Angel innan David Vincent lämnade och Dissections två klassiska plattor.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Nej har inte samlat på mig så vansinnigt mycket plattor igenom åren och nu har jag som många andra helt slutat att köpa plattor. Har typ alla Maiden och Metallica bildvinyler. En hel drös med sunkiga Metallica bootlegs LP’s. Jag var en sucker för sådant när jag var ung. Iron Maiden, Live +One Japan press är väl lite halvknivig att komma över idag även Metallica Master of puppets 7” singel. Maiden ”Raiders of the lost rock” släppt i 500ex via den svenska fancluben.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Både ”The Walking dead” och ”Game Of Thrones” är serier jag följer slaviskt. Ja, Joffrey var allt en liten vidrig sadist på alla sätt. Kollar även på ”Bates Motel” och Vikings. Sen har jag ju en hel drös med serier som alla säger att man skall plöja igenom. Men dygnet har ju som sagt bara 24 timmar.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass, The Road eller Birdman?
Dåligt med filmtittande här. Kick-Ass såg jag på bakfyllan i Karlstad en gång, då funkade den klockrent. Självklart har jag ambitioner att se filmer som alla tipsar en om men det blir sällan. Tjejen sitter ofta och kollar på svenska kriminalfilmer, så någon sådan kan det kanske bli in i mellan.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Nix, aldrig varit ett fan av honom. Så jag skulle inte ha något att jämföra med.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Tycker nog att de nyare Falkfilmerna spelar lite i en egen liga där. Sen är ju Jacob inte den tuffaste i sällskapet men ingen säger ”men vad fan” med samma inlevelse.

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Nja, ingen av de du nämner är väl något som jag väljer att läppja på. Skotsk Whiskey, singelmaltig och fin får den gärna vara, likaså rökig som ett nytjärat papptak. Lagavulin eller Ardbeg om jag själv får välja. Sen har jag snöat in en del på Ale, både vanlig traditionell engelsk och olika IPA drycker.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Europe var allt helt ok en gång i tiden. Impious var till och med på väg att spela in ”Scream Of Anger” från "Wings Of Tomorrow" för ett antal år sedan. Det hade kunnat blitt något. Sen kan jag ju säga att det som har med Per att göra avskyr jag. ABBA är inget som jag personligen lyssnar på, men det är ju självklart klass på musiken. Men överlag är ju Sverige ett land med som det kommer makalöst mycket musik ifrån och håller en väldigt hög internationell nivå som alla vet.

(Foto: Joachim Nywall)