Martin Andersson (Jumper)

Ni som är stora Jumper-fans vet kanske att vi får något år sedan gjort en intervju med ”Linda”, men eftersom han valt att inte delta i återföreningen tänkte vi att det vore intressant att också kolla läget med en av dem som faktiskt är aktiva i bandet. Då återföreningen lett till en nyupptäckt av bandet så kom vi också att tänka på det gamla "skandalreportaget" från Slitz där killarnas snälla image fick sig en liten törn, så det var otroligt intressant att ta reda på sanningen kring detta. Den alltid lika trevliga Martin Andersson var det som svarade på våra frågor.

Vad är status på Jumper i nuläget? Är ni fortfarande aktiva efter återföreningen? Har ni något nytt material på g?
Jumper är fortfarande aktiva och låtar o planer smids i det tysta! Med ojämna mellanrum släpps och kommer det att släppas låtar digitalt! Så håll utkik! Som de flesta band o artister väntar vi nu ut pandemin för att kunna komma ut och gigga igen!

Hur var responsen på er comeback? Blev det den succe som man förutsatte då det annonserades ut att ni skulle återförenas? Har publiken accepterat erat "uppdaterade" sound?
Comebacken kantades till en början av många o långa diskussioner kring vilket skiv- respektive bokningsbolag som kändes bäst innan vi kunde koncentrera oss på det väsentliga- musiken! Responsen kunde kanske varit större, men på det stora hela tycker vi nog att vi fått bra mottagande på de konserter o nya låtar vi gjort!

Kunde ni någon gång under arbetet med er debutplatta förstå hur populära ni egentligen skulle komma att bli? Hade ni liksom någon känsla av att detta kunde bli riktigt stort?
Vi fick tidigt bra vibbar på den demo som föranledde skivkontraktet o albuminspelningen. Så nånstans växte känslan av att vi hade något speciellt på gång. Men att det skulle bli så stort som det blev kunde vi såklart inte ens drömma om!

Jag minns fortfarande ett reportage om er i Slitz, som sedan skulle orsaka "skandal" när Aftonbladet tog upp det. Det var en del "snusk" och det jag, och säkert många fler, undrar är om detta reportage speglade er verklighet på turne eller om det mer eller mindre var iscensatt för att tuffa till er image?
Som många unga band som plötsligt röner stora framgångar blev det såklart mycket partaj på våra turnéer! Men reportaget i Slitz var faktiskt, och utan vår vetskap, mer eller mindre iscensatt av reportrarna för att få ett ”sensationellt scoop” kring de snälla killarna i Jumper!

För att fortsätta lite på samma spår, är det ingen av er som funderat på att skriva en biografi om er tid i Jumper? Med tanke på nyss nämnda Slitz-reportage kanske vi har en ny "The Dirt" (Mötley Crues ökända biografi) att se framemot?
Hahaha, ingen svensk ’The Dirt’ med  Jumper i huvudrollen är planerad!

Har du något särskilt roligt och/eller dåligt turneminne?
Hela första turnén var ju speciell eftersom allt var så nytt och spännande! Jag minns exempelvis en spelning i Överlida på lucia. Spelstället var ett gigantiskt danspalats mitt ute nånstans ute i de mörkaste västgötska skogarna. Vi var ganska övertygade om att det skulle bli folktomt o fiasko men som från ingenstans kom bussar, raggarbilar, mopeder o epatraktorer! Stället blev knökfullt och trots att några avundsjuka raggargrabbar kastade flaskor på oss blev spelningen härligt svettig o lyckad! Dåliga minnen är det ont om, men när Niklas blev matförgiftad innan ett klubbgig i Ängelholm och fick ha en hink bredvid sig på scenen hör väl till avdelningen tråkiga o annorlunda händelser!

Har du några favoritböcker/författare?
John Ajvide Lindqvist är en svensk favorit, liksom Stig Dagerman. I övrigt gillar jag Jo Nesbøs deckare (och även hans underbara barnböcker som jag läste för mina barn när de var små) och Dennis Lehane o Paul Auster.

Vad har du för favoritartister/band?
Jag är en klassisk allätare musikaliskt så det är svårt att svara kort på! Artister jag alltid återkommer till är t ex tyska hårdrockarna Accept, tidiga Alice Cooper. Andra favoriter från förr är Jakob Hellman, Ebba Grön, Lundell, Entombed, Asta Kask, The Mission, New Model Army, Bad Religion och Fields of the Nephilim...Mer nutida är t ex The Bronx, Sólstafir, Propagandhi, Hellacopters, Knogjärn, Ett Dödens Maskineri, XXXtentacion, Juice WRLD, Post Malone, Unsane, Moderat, Hurula, Winnerbäck, Melissa Horn o Jonathan Johansson...skulle kunna rabbla i evigheter... Härligt spretigt över alla genrer! ;)

Som den hårdrockare jag är så undrar jag om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig hårdrock som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Jag gillar  absolut gammal hårdrock som Kiss, Maiden, Mötley och Motörhead mfl. Men även nyare hårdrock som t ex Wolfbrigade, Frank Carter and the rattlesnakes, In Flames, Kvelertak, Hardcore Superstar, Mastodon, Foo Fighters, Fredag den 13:e, Watain, Crucifyre, Satyricon mfl mfl...

Vad har du för favorifilm(er) genom tiderna?
Älskar film! Den jag först kommer på är en film jag sett hur många gånger som helst; Blood In Blood Out

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Game of Thrones har jag försökt gilla, men tyvärr inte lyckats! Twin Peaks älskade jag när det begav sig och har därför inte vågat se de nya avsnitten med risk för att de ska förstöra minnet! Homeland, Vikings och Peaky Blinders gillar jag skarpt!

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Tyvärr har jag inte lyssnat på Ugglas nya! Men tack för tipset!

Som den filmälskare du är vore det intressant att veta om du har sett och gillar någon av de moderna klassikerna Birdman, Royal Tennenbaums eller Punch Drunk Love?
Birdman gillar jag mycket!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Måste jag välja blir det Beck

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Jack o Cola är ju en klassisk fredagsmysmumsare! Annars är jag svag för en riktigt kall o god IPA! Vardagsölen är dock Pistonhead Flat Tire! God och prisvärd!

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju t.ex utöver er själva stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA o Roxette är ju svårt att komma ifrån- riktigt bra pop! Europe är inte riktigt min kopp te även om de såklart haft sina goda stunder!

(Foto: Annci Gustavsson)