Martin "E-Type" Eriksson

Då var det dags för ingen mindre än Eurodance-kungen E-Type att grillas av oss på Tisselskogs Companiet. Oerhört kul att få ett litet snack med honom, speciellt eftersom han även har ett förflutet inom hårdrocken. Nu kollar vi hur det står till med denna herre. Skål!

Vad har du för favoritband/artist?
Oj väldigt många olika artister och låtskrivare, lyssnar mycket på gammal hårdrock, klassiskt, men oxo Avicii, Axwell..DJ Dan, House Mafia mm mycket blandat mao.

Med ditt förflutna i Thrash Metal bandet Maninnya Blade funderar jag på om du någon gång saknar att spela denna typ av musik? Eller är det Eurotechno som ligger dig varmast om hjärtat så att säga?
Det är kul att visa mitt gamla arv även om det måste göras försiktigt, de flesta kommer på en E-type spelning för att dansa inte headbanga.

Som den hårdrockare jag är så undrar jag om du har några favoritband inom denna genre? Är det isåfall främst gammal hederlig Heavy Metal som gäller för dig eller är du även inne på tex Death/Black Metal?
Allätare, men lyssnat mycket på Suicidal Tendencies mm Anthrax men svingar helst en bägare till Maiden, Saxon och främst Judas o AC/DC.

En sak jag alltid funderat på är hur LG från Entombed kom med på låten "Forever More", är han ett stort E-Type fan eller känner ni kanske varandra sedan länge?
Jag har alltid gillat Entombed och LG och jag hängde ganska ofta förr i världen i olika barer och hade väldigt skoj. Så det var självklart att fråga honom om han ville vara med på Forever more.. vi hade en del andra planer oxo men dom blev grus. En kanonsnubbe i allafall.

Med tanke på dina skräckfilmsinspirerande musikvideos för tex "Angel's Crying" & "Here i Go Again" så antar jag att du gillar denna genre? Har du några favoritskräckisar du vill tipsa om?
Näe har blivit softare med åren.. Skeleton key e läskig nog för mig idag.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Gladiator, Nyckeln till frihet, äventyr helt enkelt.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Tycker Uggla är en härlig gubbe men jag har svårt när artister skall göra lustikurrelåtar ena dagen och mörka allvarliga låtar andra dagen….iQ e fortfarande grym låt.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter?
Näe hört att Dexter skall vara bra men jag gillar Deadwood o Sons of Anarchy.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Såg nyligen Argo och Savages och tyckte båda var grimma.. men dom slår inte Saving Private Ryan.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Oj dessa har jag lite svårt för.. bestialiska mord av sinnessjuka människor.. näe brr.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är Jack Daniels, Mekong eller Mummelman något som faller dig i smaken?
Haha mummelman.. sött och sliskigt.. Jack e alltid mysigt men helst en back Hof, eller ett dyrt franskt rödvin.. skumpa om den inte e för torr.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju (utöver dig själv) tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
Alltså ABBA är ju i en egen liga, har fortfarande svårt att förstå vilket låtskrivarflöde de gubbarna har haft genom åren..

Hur var det att uppträda på "We love the 90's"? För oss i publiken var det iallfall en underbar nostalgitripp.
Jo men det var väldigt kul.. har lite svårt för temat då några av mina bästa låtar , tycker jag, kom på 2000 talet.. men vi hade väldigt skoj med det gänget..synd att de inte hade råd med scooter hela turnén..

Personligen tycker jag att det spelas alldeles för lite av din musik på radio nuförtiden. Vad tror du om att återsläppa någon gammal singel som tex Iron Maiden gjort under senare år? För mig låter det som en ganska bra idé då din musik, precis som Iron Maidens förtjänar mer utrymme i dagens rådande musikklimat.
Ja vad snällt av dig.. har oxo tänkt på att det är väldigt lite E-type på radion nuförtiden.. kanske är en fördel om jag nu får ihop en ny singel nån gång.. det är iallafall planen men hellre en ny singel än ett återsläpp.. det får de hålla på med när jag klivit av.