Martin Roos (Kent)

Nu ska vi gå tillbaka till den tidiga eran med ett av Sveriges största band genom tiderna. Vi har nämligen tagit ett snack med Martin Roos, gitarrist på den klassiska första plattan med Kent från 95. Ni som kan er Kent-historia vet att han sedan hoppade av för att istället bli deras manager. Säga vad man vill om Kent, men enligt oss är det ändå deras tre-fyra första album som lämnat de största avtrycken. Många Kent-fans håller troligen inte med, och det skall erkännas att de gjort en hel del bra även efteråt, men det är ändå med låtar som "Blåjeans", "Frank", "Kräm"  & "OWC" som vi Tisselskogare blev frälsta. Nu över till Martin!

Vad sysslar du med nuförtiden? Är du fortfarande aktiv inom musiken eller är det mest ”vanligt” jobb som gäller?
VD på Destination Eskilstuna. (sedan 2012) www.eskilstuna.nu Där kan du läsa mer om verksamheten

Varför lämnade du Kent efter första plattan? Och hur kom det sig att du valde att bli deras manager istället?
Enkelt förklarat var det så att jag jobbade på skivbolag och var mer intresserad av att verka bakom artister istället för att stå på scen. Sen efter ett par år (under Kents album Verkligen) jobbade jag med svenska artister utomlands och 1997 kände jag att det saknades något inom management. Samma år när kent skulle släppa ISOLA på engelska tog vi ett möte och på den vägen blev det.

En av mina absoluta favoritlåtar av Kent hittar vi på debuten, nämligen ”Frank”. Jag vill minnas att jag läst någonstans att Jocke (som ju skrev texten) berättat att den handlar om en verklig person, en äldre kille som han såg upp till under yngre år, han var bäst på att klättra i träd osv.. någon du har koll på? Nyfiken ändå..
Ingen aning.

Vilken är din personliga favoritplatta av Kent? Jag förutsätter att du fortsatte lyssna på dem även efter att du lämnade bandet med tanke på att du då blev deras manager istället? Kanske är det så enkelt att du föredrar debuten?
Isola är den platta som är förknippad med mest minnen då det var då Kent tog steget från liten till stor. Men soundmässigt är det nog Hagnesta.

Kunde du/ni ens i era vildaste fantasier ana vad som skulle hända med Kent efter att ni släppt första plattan? Kände ni liksom någon gång under arbetet att ni skapat något riktigt stort som verkligen skulle kunna tåga in i svenskarnas så att säga?
1. Nej - även om Jocke jämt tjatade om att vi skulle bli sveriges största band. Han hade sin vision klar.
2. Lollipop var brytpunkten. Sen hände DET.

Eftersom jag har varit ett Kent-fan under en väldigt lång tid så minns jag en del händelser/rubriker från de tidiga åren. Jag tänker speciellt på ett bråk i Strömstad (men detta var nog efter att du lämnat bandet). Har du någon koll på vad som egentligen hände?
Ingen aning. Hade ju slutat. Vet bara att även jag fick vara med på löpet då de använde gamla bilder. Fick dock en liten dementi i kvällspressen...

Ett band som oftast jämfördes med Kent då det begav sig var Jumper. Själv förstod jag aldrig riktigt varför, men är väldigt nyfiken på om du minns detta? Och i så fall, vad tyckte ni om jämförelsen?
Ja - det var dock mest en skivbolagshype… de var ofarliga.

Vad är ditt bästa samt värsta turneminne? Hur var det att turnera med Brainpool & DAD?
Bästa: Kent/Cardigans USA turné
Värsta: Glastonbury - en midsommarspelning
Brainpool/DAD: Bara kul - Härligt gäng. Sen joinade ju Whale och andra galningar under hela turnén.

Har du några roliga anekdoter att dela med dig av efter de tidiga åren som bandmedlem i Kent?
Har glömt det mesta.

Vad har du för favoritband/artist?
Då: Muddy Waters, Kiss, Stone Roses, Oasis, Plastikman, Massive Attack
Nu: Tycho, Bonobo, Tony Joe White, Freddie King, Jon Hopkins

Som den hårdrockare jag är så undrar jag om du har några favoritband inom denna genre? Är det i så fall främst gammal hederlig hårdrock som gäller eller har du även varit inne och nosat på death/black metal?
Kiss men även svag för Van Halen både med D.L.R och S.H. Deep Purple (Med Gillan och Hughes). Går även igång på tidig Yngwie J.

Har du några favoritböcker/författare?
Biografier.
 
Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Indian Runner, Wild at Heart, Brazil

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Tidig Uggla är geni.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Sopranos, Wired, Sucsession, Murder Mountain, Billions

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Mest det som rullas på Netflix. Gillar mest dokumentärer men även vissa indiefilmer. Ogillar att gå på bio.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
?

Har du någon favoritdryck när du riktigt vill njuta av livet? Är det kanske ett glas rött som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller er i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Jim Beam

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Nje.. För mig är det Thåström som ligger i pole position.