Mathias Lodmalm (Cemetary)

Dags för mer dödsmetall! Nästa intervjuoffer är nämligen Mathias Lodmalm vars band Cemetary var aktiva mellan 1989 och 2005. Eftersom han inte brukar ställa upp på intervjuer blev vi oerhört lyckliga när vi fick en pratstund med honom, så låt oss kolla vad  han sysslar med nuförtiden. Vi hoppas förstås att det skall smaka med denna exklusiva intervju.

Vad har du för favoritband/artist?
Beror helt på vilken dag frågan ställs. Oftast svarar jag Tom Waits men det varierar.

Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande intresserad av Death/Black metal? Eller är det helt enkelt något annat som spisas mest?
Inget ligger varmare än något annat tror jag, lyssnar mycket på afro-funk och krautrock när jag inte jobbar.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Förmodligen The Royal Tennenbaums, men det varierar.

Har du några favoritböcker/författare?
Samma svar som 1:a frågan, nästan iaf. Jag brukar svara Jeff Noon, men det beror helt på.

Jag har förstått att du helst inte vill prata om Cemetary och skall inte gå in närmare på detta men jag måste ändå passa på att fråga om du vill berätta något om orsaken till detta?
Nja, det har blivit bättre med åren. Jag är inte speciellt nostalgisk av mig utan ser mest framåt. Helt ärligt så känns det inte som om man ens gjort dom där plattorna ibland, men det är väl tiden som spökar ;)

Om jag inte minns fel "lämnade" du Metalscenen efter släppet av "Phantasma" 2005? Vad har du ägnat dig åt sedan dess fram tills nu då Lords of Saturn alstret släpptes?
En blandning av div underground musik över olika genrer. Jobbat med kultur. Nu bor jag i Berlin och p
roducerar mer musik än någonsin och skriver div konstigheter.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon riktig guldklimp i samlingen?
Jodå, det går i vågor. Jag samlar mest på böcker och tv-spel men även där har det lugnat ner sig.
Har väl ngr hundra vinyl ståendes, ja, vad kan vara värt pengar där? En signerad Louis Armstrong kanske?

Vad är det för tv-spel du samlar på? Har du någon riktig kronjuvel i samlingen?
Har för mycket, gillar min 1:a serie Jap Sega Saturn, vacker maskin!

Vilket är det stoltaste ögonblicket i karriären? Något speciellt minne som gör dig extra lycklig?
Har aldrig känt mig speciellt stolt över det jag gör, det känns som en vanlig dag oftast. Men när Domain ID’s Boombox Apocalypse drog in som #4 på Beatports electronica lista på min födelsedag så var man rak i ryggen resten av kvällen :)

I slutet av Cemetarys "By my own hand" så finns det en sampling som jag alltid har funderar på var den kommer ifrån. Jag antar att det är från någon film? Minns du vilken?
Evil Dead 2. Väldigt orginellt ;)

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Gillar enbart Bobbo Viking av Uggla.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Som med det andra, svårt med favoriter. Sett mycket. Just nu gillar jag Marc Maron’s tv-serie Maron. Black Mirror. Utopia. Listan är oändlig.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Ser inte så mycket film just nu men jag samlar på dokumentärer och lägger ner mycket tid på arkivarbete. Jag gillar Giallo filmer och försöker se om lite saker. Även stor fan utav Kenneth Anger.

Flera vänner till mig har alltid haft stora problem att uttala namnet Lodmalm. Är detta något du upplevt mycket under ditt liv?
En gång stod det Lottwein på hotell tv’n. Inte helt ovanligt. Det är enbart min släkt som har detta un
derliga namn.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Easy Rawlins böckerna som skrivs av Walter Mosley som är en underbar författare.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken?
Oftast färglada cocktails med Rom.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något du uppskattar?
Jag gillar Henrik Von Euler’s musik. Han är bäst i Sverige.