Mats Olsson

Ni som hängt med ett tag har förmodligen koll på att vi håller ”rockstjärne"-journalisterna på Aftonbladet som Per Bjurman, Simon Bank & Erik Niva som några av de främsta i vårt land. Om vi kikar på konkurrenten Expressen lystrar den klaraste stjärnan, fortfarande efter alla, år vid namn Mats Olsson. Förutom att skriva om sport och nöje för nyss nämna tidning har han dessutom knåpat ihop några böcker genom åren. Enligt oss på redaktionen är ”De Ensamma Pojkarna” en modern klassiker och absolut att rekommendera för er som gillar 60-tals musik och allt som hör till. Att dessutom T.C-favoriten Per Gessle samt Nisse Hellberg (Wilmer X) knåpade ihop ett helt album som soundtrack till boken är ju värt att nämnas. Nåväl, ordet över till Mats, som för övrigt precis som kollegan Bjurman fick en låt tillägnad sig av raggarlegenden Eddie Meduza.

Vad sysslar du med just nu? Har du något nytt bokprojekt eller något annat spännande på G?
Efter Zlatan-boken håller jag på med en bok för Bonniers som handlar om klassiska konserter. Det är jag och Thomas Johansson på Live Nation. Jag planerar också för en ny deckare.

Vad har du för favoritsport, evenemang eller liga att följa?
Fotboll och åter fotboll. Jag följer allsvenskan när den är igång, annars är det Premier League som gäller. Har tvingats erkänna att jag följer Manchester United lite extra, detta sen Zlatan var där. Jag såg alla matcher som Zlatan spelade för Man U.

Vilket anser du vara det största (svenska?) sportögonblicket under den tid då du hängt med i idrotten?
Bronsmedaljen i fotbolls-VM 1994.

Vad är det häftigaste/roligaste du varit med om under alla år som journalist? Något favoritminne som du aldrig kommer att glömma?
Fotbolls-VM 1994. Det var så oväntat, det blev så stort och redaktionen i Stockholm ville bara ha mer och mer och mer. Det var en fröjd att jobba med och vara delaktig i.

Vem av alla personer du kommit i kontakt med som journalist anser du vara den trevligaste/roligaste samt otrevligaste/jobbigaste att intervjua?
Alla har dåliga dagar, men Robert De Niro på Grand Hotel var totalt ointresserad av att prata. Fick sen höra att han och Harvey Keitel hade varit på Café Opera + efterfest till sex på morgonen. Yngwie Malmsteen och jag gick inte heller ihop. Faktiskt den enda intervju jag avbrutit och gått därifrån. Det var väldigt roligt att hänga med NRBQ. Nick Lowe är en bra historieberättare. Los Lobos och jag blev vänner. Wayne Gretzky var också en vänlig och omtänksam person. Detsamma gäller Gary Lineker.

Det är ju ingen hemlighet att Per Bjurman till stor del har inspirerats av din journalistiska stil och ofta framhåller dig som en stor förebild. Vad har du haft för förhållande med Bjurman genom åren och har ni någon kontakt idag? Jag vill minnas att jag har hört att du i början av hans karriär ville värva honom till Expressen?
Per och jag är goda vänner. När jag bodde i New York var han mest på hockeyresor, men vi sågs var tredje månad ungefär. Vi har kontakt via sms eller mejl ett par gånger i veckan. Det stämmer att jag försökte anställa honom på Expressen, men Aftonbladet agerade snabbare och gav honom fast anställning när Expressen bara gav ett vikariat och de höjde hans lön när vi försökte en andra gång. Jag vet att Expressen för nåt år sen försökte köpa över honom för att skriva hockey, men Aftonbladet...

En annan sak du har gemensamt med Bjurman är ju att ni båda fick låtar tillägnade er av Eddie Meduza. Minns du hur du reagerade? Blev du sur eller tyckte du det var kul?
Jag har aldrig hört Eddie Meduza, men nån berättade att han skrivit en låt som heter ”Kuken står på Mats Olsson” och det var inte direkt nåt jag blev nyfiken på. Jag vet också att Bjurman fått en bild på Meduzas uppspärrade rövhål. Det verkar inte ha varit en person i min stil.

Jag är ett stort fan av din bok ”De ensamma pojkarna” och även av ”soundtracket”. Vem kom på den något udda iden att göra ett ”soundtrack” till boken? Och hur blev det just Gessle & Nisse som fick den stora äran (som de dessutom utförde med bravur)?
Min idé var att göra en singel som skulle ligga i boken. Jag frågade Nisse Hellberg om han var intresserad. Han rekommenderade mig att ringa Kjell Andersson på skivbolaget EMI som direkt såg ett projekt med Nisse och Per Gessle.

Var du på något sätt delaktig i skivsläppet eller var det fria tyglar för Gellner och Hellberg? Vad tycker du om plattan idag? Favoritlåt?
Jag tycker plattan är kanon. De spelade upp alla låtarna på demo och jag var i studion några gånger, men förutom att jag skrev omslagstexten hade jag inget med själva musiken att göra. Jag gillar ”Lonely boy” och ”Flowers on the moon” och deras cover på Rolling Stones ”So much in love”. Det var tänkt att de skulle turnera som The Lonely Boys, men jag har glömt varför det sprack, det var nåt med Per och Roxette och turné.

Har du hämtat någon inspiration från självupplevda händelser i bolen? Är det någon av personerna som är ”du” lissom?
Väldigt mycket är självupplevt, men förstorat, förminskat eller ändrat på annat sätt. Och det är väl ingen hemlighet att ”jag” är Richard.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
”Den sista föreställningen” av Peter Bogdanovich. Den har jag nog sett fem-sex gånger. ”Chinatown” av Roman Polanski. Och förra året föll jag för ”Cold war”, en polsk film.

Har du några favoritböcker/författare?
James Lee Burke var den förste författare jag översatte till svenska. Han skriver bäst och vackrast om Louisiana. Annars är jag mest influerad av Ed McBain, Robert B Parker och Ian Rankin

Vad har du för favoritband/artist?
Los Lobos. Det har jag sagt i många år och det får jag stå fast vid. Finns inget band som är så mycket ”americana”.

Är du intresserad av ny musik? Jag tänker t.ex. på Jimmy Bölja, Kaliffa, Pontiak och Håkan Hellström. Är detta något du hört och gillar?
Av dem du nämner har jag bara hört Kaliffa och Hellström. Det är okej, men inget jag aktivt söker eller lyssnar på. Det finns så mycket annat jag tycker är ny musik: JD McPherson, Cactus Blossoms, The Delines. Jag har på gamla dar också börjat lyssna mycket på jazz. För mig är mycket nytt även om det gjordes på 50-talet.

Som den hårdrockare jag är vore det också väldigt intressant att veta om det finns något inom denna genre du tänder till på? Har du möjligen även utforskat death & black metal eller är det i så fall mest klassisk hårdrock? Några favoriter?
Nej, lyssnar inte. Älskade Thin Lizzy på den tiden (Phil Lynott var väldigt vänlig och trevlig) och jag tycker vissa låtar håller fortfarande. Om man sen betraktar dem som hårdrock eller inte, vem vet? Guns’n’Roses två första, men annars … nä. Det jag hört av death- och black metal är inget för mig.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album ("Innan filmen tagit slut") något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Jag har inte hört det. Men springer ofta på Uggla på stan och vi ska se hans föreställning om några veckor. Jag gillade hans enmansshow väldigt mycket.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex. sett några av mina favoriter "The Walking Dead" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Farang (TV 4 Succe med Ola Rapace)? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Har faktiskt aldrig sett en minut av ”Game of thrones” eller de andra? ”The wire” är min tidlösa favorit, men gillade också en som gick för två år sen, ”The night of”.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? I så fall vore det intressant att veta om du t.ex. har sett och gillar Punch Drunk Love, Royal Tennenbaums eller Birdman?
Jag går på förhandsvisningar två-tre gånger i veckan. Jag gillar alla tre filmerna du nämner.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Nja … jag tycker inte nån av dem är så intressant. Hassel har jag aldrig sett.

Har du någon speciell dryck som du njuter lite extra av vid speciella tillfällen? Kanske ett glas rött uppskattas eller kan det även slinka ner lite Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Dry Martini och rött vin, en pinot noir från Oregon eller cabernet sauvignon från Kalifornien.

Som du kanske märkt är musik och film något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju bl.a. stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Jag upptäckte Gyllene Tider när Per skickade hemkörda kassetter till mig och Per och jag har blivit väldigt goda vänner genom åren och umgås familjevis. Europe turnerade jag med i USA en gång och det var ett snällt band, men jag lyssnar inte längre. Abba turnerade jag också med och var på den tiden den ende kritiker som skrev positivt om dem.

(Foto: Axel Öberg)