Melker Becker

Minns ni "Rundgång" som sändes på P3 runt 2002 och även som TV-program på SVT 2006? Om inte, så kan vi berätta att det var ett mycket smakfullt hårdrocksprogram där en av programledarna är vårt nästa intervjuoffer, nämligen Melker Becker. Tillsammans med kompanjonen Mattias Lindeblad (som var den andra programledaren) har han även skrivit några böcker om just hårdrock. Eftersom vi på T.C Crew verkligen saknar programmet tyckte vi att det var hög tid för ett litet snack. Håll till godo!

Finns det några planer på att starta upp det suveräna programmet "Rundgång" igen? Saknaden hos oss hårdrockare i Tisselskog är mycket stor.
Kul att höra, det värmer, men det blir nog inte mer Rundgång tyvärr. Vi kommer dock fortsätta göra våra dokumentärer om film och musik.

Som den allkonstnär du är så funderar jag på om du har några andra spännande projekt på gång? TV? Radio? Böcker?
Jag gör en serie som heter Hemliga Svenska Rum och Svenska Hemligheter. Om allt går som det ska blir det ytterligare en säsong till hösten. Hoppas även på en fortsättning på min serie En tavlas hemlighet – Har du inte sett den kolla Youtube, den är ganska fet bitvis.

Vad har du för favoritband/artist?
Kiss och Type o Negative

Vilken är din absoluta favoritplatta genom tiderna?
Destroyer med Kiss

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Motorhead No Remorse i läderomslag och helt i mint condition. Har kanske 1500 skivor
totalt. Jobbade förr i skivaffär.

Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du lika intresserad av Death/Black metal?
Jag gillar verkligen allt. Vad som är bäst beror på dagsformen.

Vilken är din absoluta favoritfilm genom tiderna?
Jakten på den försvunna skatten / Indiana Jones.

Vilken är den trevligaste (och otrevligaste) hårdrockskändisen du träffat/intervjuat genom åren?
Alla vi träffat har faktiskt varit mycket trevliga. Det finns ingen vi blivit besvikna på.

Sedan långt tillbaka har Tiamat varit ett av de populäraste banden i Tisselskog och varje nytt släpp inbjuder till fest. Man kan ju lugnt säga att de två senaste plattorna "Amanethes" & "The Scarred People" inte varit några undantag då de håller en fruktansvärt hög kvalitet och inte gör någon besviken. Vad tycker du själv om Tiamat och speciellt då dessa två kanonplattor?
Självklart älskar jag Tiamat. Gjort ända sen tidigt 90-tal. Deeper kind of slummer = mästerverk. Johan är den enda rockstjärna som kommer i närheten av Thåström.

Är du lika inne på skräckfilm som din vapendragare Mattias? Har du isåfall någon favorit du vill tipsa om?
Jag älskar Dawn of the dead-Remaken från 2004. Annars är Day of the dead originalet en grym rulle.

Bland mina vänner är de populära Twilight filmerna ofta ett diskussionsämne. Jag undrar om du har haft möjligheten att få avnjuta dessa smakfulla äventyr och isåfall vad du tycker om dem?
Skäms lite men jag har faktiskt inte sett någon av dom alls. Jag vet ju vad handlar om och att de är populära men det är inte min grej.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter?
Älskar The Walking Dead och Game of thrones.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Har inte lyssnat på den. Men gillar verkligen Magnus Ugglas ”Välkommen till folkhemmet” Det var faktiskt en av de första skivorna jag köpte. Kul att Darin gjorde "Astrologen" i Så mycket bättre.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Älskar dom båda. Verkar som vi har samma smak i mycket :) När han får kniven i magen i Kick-ass är ett av de coolaste bioupplevelserna jag haft. Såg verkligen inte det komma :) The Road är asbra men hemsk. Har bara sett den en gång...

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Beck men då i Carl-Gustav Lindstedts roll i "Mannen på taket". Det är en av de bästa svenska filmer som gjorts förövrigt. Annars tycker jag Beck suger, sorry.

Är det den klassiska hårdrockstilen med Jack Daniels som gäller på festerna eller kan det slinka ner en Mekong eller Mummelmann emellanåt?
Jag dricker faktiskt bara öl. Kanske en busgrogg på midsommar ;)

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
ABBA är sjukt mycket metal, de gjorde sjukt pampig musik!! Det är ju massor metalband som gjort covers på ABBA just, det säger ju en del. Roxette kan jag ha nostalgiska känslor för men inget jag älskar.

(Foto: Kalle Nordberg)