Micke "Sin" Backelin (Lord Belial)

Ni som läst våra tidigare intervjuer har kanske sett att vi redan har gjort en intervju med en Lord Belial medlem (Pepa af Vassago), men eftersom bandet är grymt stora på redaktionen så kör vi även en med Sin, en av tre ”Backelinare” i bandet. Det börjar nu närma sig 30 år sedan bandet bildades och saknaden är stor sedan det senaste släppet ”Black Curse” (2008) så dags att kolla hur det står till både med Sin och bandet. Spänn fast säkerhetsbältena så kör vi!

Vad sysslar du med nuförtiden? Är du fortfarande aktiv inom musiken eller ägnar du tiden åt annat?
Tjena! Nej, jag har lagt allt med musiken åt sidan, när vi lade ner Lord Belial så kände jag att jag inte ens hade någon lust att spela trummor alls, så jag sålde av rubbet. Den tiden jag lade på repningar och gigs går utan problem åt till annat. Familjen, jobbet, jakt, fiske etc. Saker att göra finns obegränsat av, men tyvärr finns det bara en viss del tid per dygn som någon jävel bestämt.

Hur är status för Lord Belial i nuläget? Har ni lagt ner helt eller finns det planer på något framöver (om fyra år är det 30 år sedan ni bildades, kanske dags för något med originalsättningen)?
Nuvarande status är totalt stendöd. Vi är inte aktiva alls på något sätt, och i nuläget har vi inga planer på att göra något heller. Vi startade upp och lade ner ett par gånger dom sista åren och det känns som vi krämat ur det som fanns i lust att spela. Åtminstone är det så som det känns nu för min del, men man vet ju aldrig, vad som helst kan hända. Rätt som det är står vi kanske där på en scen, skrynkliga och med rullatorer.

Hur gick det till när ni fick kontrakt med legendariska bolaget No Fashion?
Vi lirade in en demotape med några låtar som vi skickade till dom, och till några andra bolag också vill jag minnas. Pepa ringde upp mig och berättade att NFR ringt honom och sagt att dom hade ett förslag på kontrakt. Det var riktigt stort. På den tiden var det lite mer ”riktigt” skivkontrakt, nu förtiden är det mycket skitkontrakt där man skall betala själv för massa grejer, dela på vinsten och hålla på och härja. Sedan är det ju aningen enklare nu med att lira in välljudande inspelningar på hemmastudio/dator och enkel och effektiv reklam och spridning på internet.

Hur lyder historien bakom omslaget till ”Kiss the Goat”? Jag läste för länge sedan att omslaget egentligen inte skulle vara rosa? Finns det någon historia i stil med ”gula geten” bakom? En rolig detalj är ju att man t.o.m hört skivan benämnas som just ”pink goat” emellanåt?
Ja, det stämmer! Det skulle vara ganska mörkt rött, men det blev fel på någon färgkod till tryckeriet tror jag dom sade. Dom första tusen omslagen förstördes, förutom några ex, varav bandmedlemmarna har var sitt. Sedan trycktes det igen, och blev fel än en gång haha. Så plattan släpptes med fel färg ändå. Den har återpressats ett antal gånger genom åren och jag vetifan om det blivit helt rätt en enda gång. Men många verkar ju gilla den ändå så färgen på omslaget verkar mer vara en bra sak, folk minns den där bögiga rosa geten.

Vad hände egentligen med er kontroversiella låt ”Purify Sweden”? Var den från början tänktt att vara med på ”Angelgrinder” men Stoppades av skivbolaget (No Fashion)? Var detta anledningen till att ni senare lämnade bolaget? Får ni fortfarande skit för denna låt?
Den skulle vara med på Angelgrinder ja, men NFR bestämde sig genom att läsa titeln att den var rasistisk så dom tog bort den från plattan, utan att säga till eller prata med oss om det. Vi sade till dom att vi avslutar kontraktet på grund av detta, och vi avbröt allt samarbete med NFR. Vi hade egentligen ytterligare en platta kvar att släppa på kontraktet med dom. Vi fick även rättigheterna att släppa låten vart och hur vi ville, så den släpptes senare genom Metal Fortress. Vi har fått lite skit, men mycket mer positiva reaktioner än negativa. Dom som kallar den rasistisk har uppenbarligen inte läst texten, eller så har dom inte kapacitet i skallen att tyda den. Den handlar inte om folks ursprung eller ras, den handlar om att rena Sverige från religioner, men tyvärr hakar folk upp sig på att man nämner Allah och moskéer. Men att massor av våra andra fler än 90 texter handlar om att bränna ner kyrkor och slakta kristna, det är tydligen helt ok haha ”Buddha, Allah and Jesus fucking Christ – The Whore!”

När jag för något år sedan gjorde en intervju med Pepa så undrade jag lite om K.K Kranium som var med på”Knights from Hell” (Vassago) & ”Angelgrinder”. Han ville inte avslöja något om hans identitet så det tänker jag inte fråga om. Men vad jag är väldigt nyfiken på är om historien från nåt gammalt zine (Dawn?) gällande K.K stämmer, dvs att han var en mentalpatient som fick ledigt från sin anstalt för att vara med och lägga synth på ”Knights from hell”?
Han bör nog fortsätta vara inlåst.

Har du några roliga minnen/anekdoter att berätta om från tiden med Lord Belial och Vassago? Det finns en hel del fylle-historier/anekdoter som letat sig ut från ert läger, en jag har hört involverar Pepa och ett svärd. Har du någon egen favorit att dela med dig av? Inga funderingar på att skriva en självbiografisk bok om tiden med Lord Belial?
Jag har fått den frågan så många gånger, och jag kan aldrig svara vettigt på den, det skulle bli så sjukt långt svar. Det har hänt så mycket sjuka, konstiga, roliga och galna saker så att bara nämna något lite snabbt skulle bli som att bara ta en mening ur en hel bok och försöka tyda det. Pepa och ett svärd är två saker som dykt upp plötsligt mer än en gång haha Jag håller på sedan några månader tillbaka att skriva en bok, om just Lord Belial. Än så länge är det mest anteckningar och en tidslinje som skall fyllas, men jag har ingen tidspress, jag har inget förlag som väntar på något och det är ju inte ens säkert att någon vill trycka bokhelvetet sedan heller, så vi får väl se om den kommer ut någon gång. Eventuellt kan det bli några sidospår i boken som involverar de andra banden jag spelat med också. Men huvudfokus kommer definitivt att vara Lord Belial, eftersom mer än 25 år har spenderats där.

Jag har hört det ryktas om en våldsam incident med Karl Sanders från Nile på ett backstage-område. Det var ganska många år sedan nu jag hörde historien. Kan du berätta vad som hände?
Ja, det blev lite slagsmål mellan mig och Carl när vi lirade med Nile på nåt ställe i Tyskland (tror jag). Han hade ju för fan gravid-snickarbyxor på sig! Inte ens gravida kvinnor ser bra ut i dom. Jag nämnde nog kanske något om att han inte var speciellt snygg… ibland på fyllan så kommer det meningar i huvudet som bara MÅSTE ut ur munnen, på gott och ont hehe. Vi slogs lite och sedan kom vakter och resten av Lord Belial med crew, så det var lite hätsk stämning en stund haha.

Varför valde du "Sin" som artistnamn?
Oj, just varför det blev det minns jag inte. Jag gillade nog att det var så kort och enkelt. Men jag gillade ännu mer när vi långt senare bestämde oss för att inte använda artistnamn.

Var det du som ritade original-loggan för Lord Belial?  Varför bytte ni på "Nocturnal Beast"? Första loggan var, enligt min mening, mycket snyggare och råare.
Ja, den första loggan ritade jag. Någonstans har jag nog kvar originalteckningen, och även några skisser och förslag som jag gjorde innan vi bestämde oss. Den som användes på plattorna var egentligen version två av den loggan, den första hade mer ojämna kanter, ett annat kors och lite andra detaljer som ändrats. Att vi bytte var nog mestadels att jag ritat med blyerts och loggan är uppbyggd på linjer och skuggor, det blir lite begränsat med trycksaker då. Så vi bestämde oss för att Christophe Szpajdel skulle få testa att göra en till oss.

Vilken platta (med Lord Belial eller något annat projekt där du medverkar) är du mest stolt över? Den som du helst vill bli ihågkommen för?
Jag gillar och är stolt över alla. Jag vet inte om jag har något direkt favorit, det brukar variera med tiden.

Jag har förstått att jakt och fiske ligger dig varmt om hjärtat? Har du någon speciell jaktupplevelse du vill dela med dig av? Känner du till jakttrubaduren Roger Bäck som härstämmar från de dalsländska skogarna och sjunger om sina jaktäventyr?
Ja, det är mina största intressen. Jag jagar och fiskar så ofta jag kan och orkar, det är så sjukt lugnt och avslappnande, man rensar ut all stress och sedan som bonus kan man ta hem massa god mat :) Jag brukar skriva lite om jakt och fiske och en del annat på en blogg som jag skriver av mig på ibland… den är inte så värst regelbundet uppdaterad men jag gillar att skriva ibland och det blir som en liten sporadisk offentlig dagbok fast med långa uppehåll mellan inläggen… den kan hittas på backelin.blogspot.com Nej, jag har aldrig hört talas om Roger Bäck, jag tror inte jag skulle gilla det heller, det verkar inte som något jag skulle uppskatta haha. Om han inte growlar då! Blastbeats-trubadur!

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande inne på Death/Black metal?
Nej, gammal heavy metal är inget jag lyssnar på så ofta. Läsare från Daaaschland kommer väl att blänga med onda ögat och slå klor och näbbar i mig nu men band som Iron Maiden och Manowar etc. är bland det tråkigaste jag vet! Jag lyssnar mycket på band som Anaal Nathrakh, Khold, Cannibal Corpse, Craft, Enslaved, Tsatthoggua, Shining, Katatonia etc.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Det är en svår fråga, sådant ändras lite genom åren, vissa plattor och band kommer och går som favoriter… men bland annat Bathory ”The Return”, Enslaved ”Frost” och Slayer ”Reign in blood” är ju ständigt återkommande plattor.

Har du några favoritböcker/författare?
Jag läser inte så mycket för tillfället, men periodvis så går det en del böcker… jag har bland annat läst det mesta av Stephen King, ett flertal böcker av Dean Koontz, alla böcker om Wallander av Henning Mankell, jag började läsa någon bok av Leif GW Persson men den var så seg så den läste jag aldrig ut. Jag läste den på samma sätt som Leif pratar, så det orkade jag inte med, det gick inte att släppa hans släpande sätt at prata på haha. Jag har också läst ”Bodenfallet” och ”Trippelmordet i Uddevalla” ur bokserien Svenska Brott av Bodström och Lampers, bra böcker om faktiska nutida brott som blandar utredningarnas gång med fakta och information om hur domstolar och polisens arbete fungerar. Kriminologi är jag mycket intresserad av och har till och med haft planer på att utbilda mig inom det. Dock så kom jag fram till att det blir för mycket att läsa in alla ämnen jag skulle behöva, och en väldig massa pluggande, och att sitta i skolbänken har aldrig varit något stort intresse.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Alla Jönssonligan förutom den första. ”The quest for the holy grail” och ”The life of Brian” med Monty Pyton. Sedan har man ju sett massa filmer som varit riktigt bra, men jag brukar se på en film en enda gång, förutom ovan nämnda filmer och kanske en handfull till som jag sett hur många gånger som helst, och dom är lika bra varje gång. När jag var liten och bodde i Hedekas så fick jag en VHS-kassett av farsan, på den spelade jag in filmen Octagon med Chuck Norris som sändes på TV (Då fanns det två kanaler att välja på), den såg jag säkert över trettio gånger, jag kunde varenda mening i hela filmen.

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Det kom ju massa bra band då som jag lyssnade på mycket, bland annat Immortal, Darkthrone, Dissection, Enslaved, Dark Funeral, Mayhem, Marduk, Unanimated och så vidare. Det formligen exploderade fram nya bra band, och jag nämner då även band som startade under åttiotalet som levde kvar och levererade även på nittiotalet. Darkthrones första platta ”Soulside Journey” är klart bäst av alla deras plattor, dom har lyckats att göra sämre och sämre plattor för varje släpp.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
I stort sett hela min skivsamling finns på Spotify. Jag orkar inte ha massa skivor och hålla på. Jag har några kartonger med CD i källaren, och några vinylplattor, men inget som skulle generera någon större rikedom vid eventuell försäljning.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Nej, den har jag nog inte hört. Det är inte riktigt min typ av musik, men jag lyssnar oftast på radio i lurarna på jobbet så jag kanske har hört något från den men inget som jag lagt märke till. Så jag får svara nej helt enkelt.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Nya Twin Peaks har jag inte sett, och jag minns inte speciellt mycket från första heller. Jag och min fru brukar kolla lite Netflix på kvällarna innan sovdags ibland och den bästa serien jag sett på många år är Breaking Bad, så jävla bra! En annan serie som jag gillar är Green Wing, jag råkade se ett avsnitt på TV för massa år sedan, och det var tydligen sista avsnittet så jag beställde den direkt på DVD, och det var det klart värt! Lite John Cleese-stuk på ena snubben där, klockrent! Som kuriosa kan jag nämna att jag i samma beställning även köpte Dvd:n ”Vilse i pannkakan” med Staffan Westerberg! Ha!

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
Jag har nog inte sett någon av filmerna du nämnde där… Jag kan ha sett nåt men jag lägger inte många namn på minnet, sedan glömmer jag ofta av filmerna rätt snabbt för jag har inget jättestort filmintresse, det är mest som ett tidsfördriv och för att varva ner kanske. Nej, det är nog faktiskt väldigt litet intresse när jag tänker efter. Jag såg Erik Viking på bio 1989 och sedan såg jag någon film 2010 typ, så jag sliter inte ut sätena på biograferna. Efter 2010 har jag besökt biografen mer frekvent, kanske tre gånger!

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Jag gillar både Wallander och Beck. Jag har läst alla böcker om Wallander och gillar den lugna och lite sega stämningen i böckerna. Arne Dahl och Hassel tror jag inte jag sett. Jag var faktiskt med på inspelningen som statist i Livvakterna, jag spelade en slags pundare eller drägg som blev kastad mot en dörr av två poliser samtidigt som huvudpersonen (Jacob Eklund) går nedför en trappa och pratar med någon annan snubbe. Tyvärr kom aldrig den scenen med alls i filmen. Det tog en hel dag och jag fick (förutom ett tjugotal blåmärken från dörrjäveln) 300 kr i cash och en middag. Klart värt.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Nu för tiden dricker jag väldigt sällan, det blir ett par, tre gånger om året ungefär. Men skall jag dricka mig full så blir det gärna Rom & Cola (favoriten är en Kroatisk rom som heter Badel Domaci Rum), Fireball, öl, kanske någon cider mellan ölen. Skall man bara ha det lite gött så dricker jag lite rött vin, Shiraz gillar jag. Whisky som t.ex. Laphroaig och Glenlivet smakar fint också! Jack Daniels är ganska ful sprit och den har jag aldrig direkt gillat, men skall man bara bli full (eller när man redan är full) så funkar väl det mesta med alkohol...

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Nej. Men det var coolt att tjejerna i ABBA hade cameltoe-overaller. Det hade kanske killarna också?

(Foto: Ninni Sjölund)