Micke Solén (Sator)

Turen har nu kommit till Micke Solén, trummis i Sator. När de 1992 släppte karriärens (hittils) bästa platta "Headquake" var det fler än oss på T.C-crew som fick upp ögonen för dem. Dags att kolla läget vad som händer i bandet och även såklart lite skräckfilmssnack eftersom Micke, precis som oss, är ett stort fan av skräckfilm.

Vad sysslar du med just nu, är det mest musik som gäller eller har du även ett "vanligt jobb"? Hur är läget med Sator?
Jag har jobbat heltid i många år vid sidan av musiken. Just nu säljer jag skogsmaskiner i södra Sverige & jag utgår från mitt hem i Göteborg.

I en artikel skriven av Per Bjurman från 2011 i samband med ert släpp av "Under the Radar" så skriver han bl.a att han som ung var livrädd för "de coola punkarna i Sator", dvs er. Om jag förstått saken rätt växte ni upp på samma ställe och gick i samma skola? Har ni haft någon kontakt genom åren? Finns det något roligt minne med allas våran Bjurre inblandad? (Han skriver för övrigt att rädslan för er ersatts av respekt och kärlek men att han fortfarande är lite skraj just för dig pga att du gillar så fruktansvärda skräckfilmer)
Per Bjurman har vi alltid haft en vänskap med, första gången vi träffade Per var när han var sjutton år och recenserade ett Sator Codex gig på Mjälgaskolan i Borlänge. Han följde också med på en mindre turné 1986.

Vad har du för favorifilm(er) genom tiderna?

Dawn of the dead, Exorcisten, Evil Dead, Omen, Etc

Då det känns som man har sett det mesta i skräckfilmsväg så undrar jag om du har några tips på några godbitar man kanske missat?
Exorcisten 3, The ring, The Beyond, Lite svårt, det görs ju inga bra skräckisar nu för tiden.

Som en fanatiker av den italienska giallo-genren så undrar jag även vad du har för favoriter inom detta område?
Det mesta med Dario Argento från 60-80-talet.

Jag läste i Mattias Lindeblads "Skräck - boken som gud glömde" att du under 80/90-talet hade någon sorts filmklubb vid namn "Föreningen för Framåt Film" i Göteborg? Berätta gärna mer om detta.. hur startade det hela, vilka filmer visades osv?
Startades upp i Borlänge 1987, flyttade sedan till Göteborg där vi höll till i vårt skivbolag Radiums lokaler, vi visade mest skräck-action samt Hong-kong fantasy & Hong-Kong action, många av dessa filmer fanns inte att tillgå i Sverige & om några gick upp på bio så var dom oftast sönderklippta, därav anledningen till att jag startade en filmklubb.

Jag har även hört att du skall ha en grym laserdisc-samling, hur många ligger du på? Vilken är kronjuvelen i samlingen? Hur började du samla på just laserdiscar? Samlar du även på mitt personliga favoritformat VHS? VHS är för män, DVD/Bluray för fjollor!
Jag hade som mest 8-10.000 filmtitlar på laserdisc, kronjuvelen är kanske Gates of Hell från japan samt Suspiria & New York ripper som båda är signerade, jag har sålt av större delen av min samling. Samlar inte på VHS.

Kunde ni någon gång under arbetet med "Headquake" ana att den skulle göra så stor succe? På denna platta känns det även som att ni tog in lite mer hårdrock än tidigare, någon speciell anledning till detta? Är ni alla  "gamla hårdrockare"?
Vi i Sator märkte ju att vi blev mer populära runt om i landet när vi släppte Slammer & Stock Rocker Nuts, när vi sedan släppte Headquake hade vi ju ett megabolag i ryggen men att den skivan skulle gå så bra det trodde vi inte. I grund & botten lyssnade jag på vanlig rock som deep purple, kiss, ac/dc, Black sabbath mfl innan punken kom. Sen att Headgquake kanske blev lite mer Rockig var inte något vi planerade, det var ett steg i våran musikaliska utveckling samt att studio/teknik gjorde att det lät bättre.

Hur kom ni på idén att göra en cover på just Lili & Sussies "Oh Mama", och vems var iden med det omtalade omslaget? Blev det censurerat?
Oh Mama var en idé som vi tillsammans med skivbolaget kom fram till, vi ville sedan testa hur butikerna skulle ställa sig till ett "annorlunda" skivomslag, omslagets original är ju målat av en känd konstnär, vad jag vet så var det bara Åhlens som visade den "snälla" varianten av omslaget.

Har du någon rolig anekdot att berätta om från alla år med Sator?
Det finns hur många anekdoter som helst, men en vi aldrig glömmer var när vi turnerade i norra Norge vintern 1986 & körde av vägen på ett fjäll, om hur vi blev bärgade & kom till nästa spelning kl.22.30 på kvällen & skulle gå på scen kl. 23.00, hade vi missat det giget i Bergen hade vi inte haft pengar till bensin för att ta oss till Göteborg.

Stämmer det att du såg Salo eller Sodoms 120 dagar när den gick på bio? Några roliga anekdoter att berätta om från detta, vad jag antar, minnesvärda tillfälle? Minns du några reaktioner från publiken?
Jag gick på Salo på bio i Borlänge med en flickvän tidigt 80-tal, det visades inga bilder på displayen, så jag hade ingen aning om vad det var för film, jag trodde nog att det var en krigsfilm, men det var det ju inte, vi var i stort sett ensamma i biosalongen.

Har du några favoritböcker/författare?
Favoritböcker är allt med David Baldacci, Amos Decker böckerna 2st samt böckerna om lönnmördaren Will Robie, Lee Child's böcker om Jack Reacher gillar jag skarpt samt Justin Cronin's "Flickan från ingenstans" triologi, den tredje skall komma i år, skräck/fantasy när den är som bäst. Annars är det blandade alster med action/thrillers/faktaböcker/kokböcker.

Vad har du för favoritartister/band?
Lyssnar mycket på musik eftersom jag reser mycket i mitt jobb. tex, nothing but thieves, thirteen senses, tame impala, belle & sebastian, camera obscure, muse, cage the elephant mfl.

På samlingen "Svenska band hyllar Sator" (för övrigt släppt via Backstage, med bas i våran hemort Dals Långed) får vi på plattans bästa spår avnjuta en version av "I wanna go home" framförd av dödsmetallarna Edge of Sanity med Dan Swanö i spetsen. Har du hört denna version och vad tycker du om den? Är death & black metal något som annars faller dig i smaken?
Har för mig att jag tyckte den versionen var ok, annars ingen musik jag lyssnar på över huvud taget.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Walking dead, game of thrones, breaking bad, stranger things, daredevil, the fall mfl.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
inte lyssnat på Uggla.

Som den filmälskare du är vore det intressant att veta om du har sett och gillar någon av de moderna klassikerna Birdman, Royal Tennenbaums eller Punch Drunk Love?
Gillar Birdman, har inte sett dom andra.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Inget stort fan av svenska kriminalserier, Johan Falk är ok, men det är ju mer action.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är Mekong eller Mummelman något som faller dig i smaken?
Boom Boom till kött & kung-fu-girl till fisk, gillar champagne också.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex utöver dig själv stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Växte ju upp med Abbas musik så den musiken står mig varmt om hjärtat, Europe & Roxette har vi ju träffat ibland ute på vägarna, goa gubbar & gummor men inget jag lyssnar på.