Mika "Dyna Mike" Vainio (Hardcore Superstar)

Vi på redaktionen brukar ofta gilla att läsa intervjuer med de lite mer okända namnen i de större banden och eftersom vi är stora fans av Hardcore Superstar tänkte vi nu kolla läget med deras första trummis Mika Vainio. Han lämnade bandet redan efter debuten "It's Only Rock n' Roll" så vi tänkte kolla vad han sysslar med nu och såklart gräva lite mer i hans tid i Hardcore Superstar.

Vad sysslar du med just nu? Håller du fortfarande på med musik?
Jag har arbetat inom psykiatrin i ungefär 15 år nu i mitt ”professionella” yrke men spelar fortfarande även en hel del musik. Nu när jag börjar bli klar med mina låtar med arbetsnamnet HARAM har jag och Martin pratat om att spela in skivan i hans och faktiskt även Fiddes studio. Sen spelar jag med ett band som heter OXIDIZE som snart släpper debutplattan. Kolla in Youtube https://www.youtube.com/watch?v=Ah1SIucG1Ds&feature=share Och Anbaric som är ett rockband från Borås som jag håller på och lägger trummor. Mattias Ia Eklundh producerar den. Det är mer Old School RnR!

Enligt Wikipedia håller du på med ett projekt som kallas för ”Metal God”, vad är detta för något? Soloprojekt?
Metal God var ett projekt som jag hade tillsammans med Jimmy Norberg (Outshine) och andra killar. Vi spelade in lite låtar men då jag flyttade från Göteborg lades det projektet ner.

Hur gick det till när du kom med i Hardcore Superstar? Kände ni alla varandra sedan tidigare och vilka var ni?
Jag, Martin Sandvik och Jocke Berg spelade i ett band som hette Link i mitten av 90-talet. Efter lite inbördes duster mellan Fidde (Fredrik Johansson, gitarrist) och Jocke fick de nog av varandra. Det var jobbigt för mig och Martin som stod mellan två av våra bästa vänner men efter ett tag tog Fidde beslutet att hoppa av Link. Vi andra fortsatte att skriva låtar med Jocke på sång och gitarr. Det funkade väl sådär iom att Jocke ändå inte var någon gitarrist och vi bestämde oss för att hitta någon som kunde hjälpa oss. Vi testade några gitarrister tills Jocke kom på att Thomas Silver (en gammal skolkompis) kanske kunde passa i bandet. Jag själv hade aldrig träffat honom då. I den vevan kom Jocke på namnet HCSS. Thomas provspelade och han var fantastiskt duktig!

Varför lämnade du bandet redan efter debutplattan?
Det finns inte en anledning till detta, utan flera. Dels så spelade jag med bandet Brassmonkey som släppte debutplattan strax innan HCSS. Vi hade mkt på gång med massor av spelningar, radiorotation och stilen passade mig bättre än vad HCSS hade utvecklats till. Jag var aldrig riktigt inne på den punkigare stilen som HCSS utvecklades till efter LINK som jag verkligen älskade att spela i. Sen var jag mitt i karriären, hade möjlighet att spela med massa spännande artister, Bingolotto m.m. Hade svårt att bara hålla mig till ett band om man säger så.

Vad tycker du om ”It’s only Rock n’ Roll” idag?
Jag lyssnade på den för kanske ett år sen när jag hörde att skivan går för ett par tusingar på E-bay ;-)) Haha. Och jag älskar den! Den är rå, melodiös, catchig! Allt man kan önska sig av en debutskiva. Jag förstår varför intresset var så stort från alla håll. Sen översvallas jag av en massa minnen från den tiden.

Har du något kul att berätta om från inspelningen av plattan?
Ja, det började egentligen som en demoinspelning med en kille som heter Dick Böttner (DIKK TATOR). Jag tror vi spelade in några låtar och Lillis som sedermera blev både HCSS och Brassmonkeys Manager m.m fick höra låtarna ville att vi skulle göra plattan. Det gick liksom av sig självt. Jag tror Silver hade en hel del med detta att göra då han var grym på att marknadsföra bandet. Sen tog en kille som heter Daniel över inspelningen. Han var praktikant på GAIN på den tiden. Jag tror jag lade trummorna på en eftermiddag då vi var extremt inrepade. Vi spelade in skivinspelningen. Jag tyckte det var roligt att ha med min videokamera på olika grejer så jag tror att jag har banden någonstans.

Har du lyssnat något på plattorna de släppte efter ditt avhopp? Åsikter?
Ärligt talat så har jag tyvärr inte det. Jag har hört ett par singlar som Lillis haft med sig till mig på några andra spelningar jag gjort med andra artister. Däremot när jag hörde "Above the law"!!! Shit vilken låt. Fantastiskt bra!

Har du kvar din HCSS tatuering?
Ja, den finns där på höger underarm, under en massa andra tatueringar :)

Har du några roliga anekdoter att berätta om från åren i Hardcore Superstar?
Haha.

Vad är ditt bästa samt värsta turneminne?
Oh, shit, jag sitter på jobbet... too many to tell! Jag tror att mitt både bästa och värsta minne är när det gick lite väl vilt till när vi spelade förband till Motörhead på en fest på Park Lane i Göteborg. Jag minns inte om jag var full eller stenad men jag däckade efter spelningen och Lemmy tog med mig in på hans rum på hotellet. Jag spydde rutinerat ner hans handfat och han reagerade inte nämnvärt på det. Han bad mig lägga mig i hans säng för att vila. Lemmy hade en resväska på sängen som han puttade undan. När den landade på golvet ramlade det ut en massa böcker på golvet. Böcker av Stephen King, alltså säkert ett 20-tal. Han berättade för mig att de var goda vänner. Ett annat minne är självklart Ronnie James Dio. Jag minns inte vart vi spelade, men han kom in och hälsade på oss backstage. Vi var självklart star struck och stumma av nervositeten. Sen efteråt på efterfesten kom han fram till mig och Mikkey Dee och började prata med oss om hur vi tyckte giget gick och han minns mitt namn! Jag blev så sjukt glad... När jag trummade med HCSS t.ex i Sthlm blev vi oftast spottade på. Så var det i början. Men det kanske berodde på att Silver brukade ha sin IFK Göteborg-tröja på sig. :)

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller lyssnar du även på Death/Black metal?
Just nu har A perfect Circle gått mest hemma. Eat the Elephant har många fantastiska låtar. Sen har jag nu på äldre dagar fastnat för Thin Lizzy (igen). Jag köpte alla deras skivor på vinyl förra sommaren och de har gått på svarven sjukt mycket. Resten av familjen fattar inte varför jag älskar det bandet så mkt men herregud vilken katalog de hann med. Jag fastnade väldigt mycket för Opeth, lyssnade på dom i flera år tills de två-tre senaste albumen fick mig att tappa sugen. Måns min son som nu är sju år fastnade för Kiss, Ozzy och Maiden för ngt år sedan. Så de banden har också spelats dag ut och dag in i ett par år. Ang Death och Black Metal, nja. Det finns några band som jag lyssnar på som Behemoth och norrmännen... glömde nu. Som Snowy Shaw (Petter) spelade med? Glömde nu…

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Led Zeppelin - 3, TOOL - Lateralus, Neil Young – Harvest

Har du några favoritböcker/författare?
Michael Connelly var i många år en författare som gav mig vad jag ville ha. Fredrik Backman som skrev Björnstad och Vi mot er. Fantastiska böcker tycker jag. De läste jag nu i somras. Sen läser jag så mkt böcker så jag minns inte riktigt...

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Apocalypse Now är den som jag kommer på först.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Jag tror att jag har kanske runt 700 vinylskivor. Inte jättemycket men varenda en är viktig just för mig. När jag flyttade från min lägenhet i Majorna i Göteborg till vårat hus slängde jag säkert tusen cd-skivor och det kändes aldrig jobbigt. Men vinyl, de har en själ i sig som inte går att beskriva... Jag har förstapressen av Kill ém All och en hel del annat smått o gott med Metallica som tydligen ska vara svårt att få tag på. Även förstapressen på första RATT är jag lite stolt över. Sen hade jag en Beatlesplatta (White Album) som jag fick massa pengar för utan att ha en aning om hur värdefull den var. Det finns säkert en hel del värdefullt i min samling men jag tänker inte så just i ekonomiska termer utan jag ser det som en del av min musikaliska skolning. Talesättet ”Visa mig dina böcker så vet jag vem du är” kan man verkligen applicera på musiken också...

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är i så fall din uppfattning?
Den har jag tyvärr inte hört... Däremot kommer jag ihåg att som en full 16-åring i Skövde brukade vi sitta och supa på min kompis pappas kontor på ett försäkringsbolag som Uggla använde sig av. Min kompis brukade söka på kändisar och kolla vad de hade försäkrat. En gång sökte han på Uggla och vi såg att han hade flera lyxbilar som han hade försäkrat... bland annat en Porche 911 om jag inte minns helt fel.

Har du någon favorit TV-serie? Har du t.ex sett några av mina favoriter "Farang" eller "Game of Thrones" med favoriten Joffrey? Och kanske viktigast av allt, har du sett nya säsong 3 av Twin Peaks? Tycker du likt oss Tisselskogare att de 25 åren mellan säsong 2 & 3 var väl värt väntan?
Game of thrones är ju en classic självklart. Farang har jag inte hunnit med och inte heller Twin Peaks. Just nu har jag sett Sharp Objects och Castle Rock på HBO, inte jätteimpad dock. Gillade Rectify och Seven seconds på Netflix.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Punch Drunk Love, The Royal Tennenbaums eller Birdman?
The Royal Tennenbaums och Birdman var kanon! Inte sett Punch drunk love...

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl? Eller har den nya Hassel-serien/rebooten med en testosteronstinn Ola Rapace seglat upp som etta på tronen?
Haha, gillar gamla Beck och Wallander men Nicke Anderssons musik var bäst i nya Hassel. Annars var den sådär tycker jag.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en exotisk Mummelman?
Jag är lite tråkig där. Har börjat dricka whisky på senare år men Jack o Coke eller Rom o Coke är fan oslagbart när man ska röja loss.

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är dessa band något som faller dig i smaken?
Ja, jag såg Europe 1988 i typ Karlskoga när jag var 17 år och det var galet bra. Jag har säkert sett tusen konserter och den är lätt på topp 10. Abba är ett fantastiskt band som jag ibland fortfarande lyssnar på. Jag spelade lite med deltagare från Popstars som gick på tv för 10-15 år sen och det var flera deltagare som hade ABBA-låtar i sina repertoarer minns jag. Roxette, inte så mkt.