Mikael Åkerfeldt (Opeth)

Tjenare Micke, hur är läget, och vad har du för dig nuförtiden?
Inte mycket...jag sitter och glor i väggen och struntar i alla "obligations" för tillfället! Annars mår jag bra...tack som frågar.

Jag har hört att ni har en hemvideo (DVD) på gång, stämmer detta? Vad kommer den att innehålla, release-datum etc..?
Det har blåsts upp mer än jag trodde. Vi är inte helt säkra på att den någonsin kommer att släppas. MFN ville ha alla intervjuerna på Svenska vilket vi måste göra om. Livebilderna är inte av högsta kvalitet vilket vi skall göra om. Det är mycket jobb och jag pallar inte ta tag i detta nu. Annars är det en cool dokumentär. Det är inte mycket skandaler eller så, mest en dokumentation av hela inspelningen av "Blackwater park".

Hur känns det att ha fått så fruktansvärt bra kritik för "Blackwater Park", har ni överhuvudtaget fått någon dålig kritik?
Jag vet inte....jag orkar inte bry mig så mycket. Visst jag gillar att se bra recensioner och hatar dåliga, men vad vet dom bättre än mig? Tycker dom vi är bra=fuck off...tycker dom vi är dåliga=fuck off. Dom lyssnar/diggar ändå på nya Children of bodom senare...ingenting betyder någonting i dessa kretsar för mig längre.

För mig har texter känts rätt meningslösa, eftersom jag själv är musiker så hör jag väl enbart på musiken. Men så icke i ert fall, när jag hör på era texter målar man upp en massa bilder i skallen, speciellt på Still Life-plattan, är detta något du eftersträvar?
Det är väl i princip allt jag vill komma åt. Jag har aldrig/kommer aldrig att försöka pracka på folk en massa idiotiska ideer om en "livsstil". Så fort en "textförfattare" börjar berätta/förklara sin text blir läget pinsamt i världen. Om jag skall vara helt ärlig så har jag nog aldrig läst en bra text som jag dessutom begriper. De bästa texterna är luddiga och osammanhängande där man själv "bestämmer" vad som sägs. Det är då det blir personligt...

Hur har ni det med spelningar och turneer just nu? Kommer ni någonsin att göra fler spelningar i Sverige (utanför Stockholmsområdet)?
Det tror jag inte. Sverige hade sin chans 1996 sedan dess har vi spelat 2 spelningar.

Hur är det att spela på festivaler utomlands? (ex. Wacken), jag har en kompis som såg er på Wacken, och ni fick mycket väl godkänt av honom. Vilken är den bästa, och roligaste festivalen ni har spelat på?
Festivaler är OK, eftersom man träffar ofta udda folk. Själva giget är väl ganska kaosartat men vi är vana. Hultsfred ligger väl i topp. Det var bra mat där + jag fick se hela Sveriges "popelit" i deras rätta jag.

Hur mycket betalt brukar ni ta för en spelning?
Vet inte riktigt...vi har en agentur som tar hand om oss. Kanske 20000 SEK + resa och hotel. Vår välgörenhetstid är över och nu får man hosta upp deg för detta spektakel.

Enligt en intervju i Close Up (#44) sägs det att Still Life-plattan är ditt verk, och den mesta övriga musiken också. Hur gör du? Varifrån får du all inspiration, hur är du skolad?
De två första plattorna skrev jag med Peter som bollplank vilket resulterade att han slängde in sina ideer också. Det var ett fint samarbete, men det funkar inte så längre. Sedan MAYH (skivan "My Arms Your Hearse".../red anm) har jag mer skrivit för mig själv....jag vet inte varför men jag kan inte längre koncentrera mig om någon annan är i samma rum. Still life och BWP är min musik/text helt och hållet dock lämnade jag ute en hel del arr som jag ville att vi som band skulle enas om i studion. Dessutom så ville vi alla att Steven Wilson som producerade skulle ha lite att jobba med. Jag är inte skolad och jag vet inte var inspirationen kom ifrån. Jag blir peppad av olika saker... Jag har skrivit egen musik i över 13 år nu så jag är väl van. Man kan inte säga hur det funkar eftersom man inte vet själv någonting. Det låter löjligt men om jag har en slackerperiod på ett par månader känner jag efter ett tag att jag MÅSTE skriva musik. Det kommer över en som ett dåligt samvete...att man är otrogen mot musiken.

Vad använder ni för musik-utrustning? Är ni sponsrade av något speciellt märke, eller liknande?
Vi i strängsektionen är sponsrade av Laney och Lopez är sponsrad av Premier. Jag har ett gäng gitarrer där mina toppar är mina 2 PRS guror + min Martin akustiska. Peter kör numera på en PRS också eftersom han härmar mig. Han har en fin 1974 Gibson Les Paul också som gick sönder i USA. Vi kör båda på Boss GT-3 resp GT-5 processorer. Det bästa!

Kan ni leva på musiken, eller har ni andra (vanliga) jobb?
Eftersom jag är upphovsman tjänar jag mer än de andra men vill man kan man. Jag hade en period på 2 år då jag var utfattig...tog jag ett jobb...nja...jag jobbade ett par säsonger och bytte däck på bilar. Det var otroligt tungt och tråkigt. De andra driver igenom livet på diverse småjobb eller utbildningar. Jag är en slacker....jag hatar att dedikera mig själv till trista jobb. Faktiskt så jobbar jag då och då på en skivaffär, men inte för pengarna utan för att jag älskar det. det är min framtida dröm att öppna en skivbutik här i Stockholm. Det är något magiskt att vara fattig...jag gillar det på ett sätt. När jag tänker efter är jag otroligt flexibel när det gäller pengar. Jag tror inte många klarar en sådan här livsstil. En typisk dag för mig ser ut så här: Ingenting.

Umgås medlemmarna i Opeth även när ni inte är ute och spelar, eller är i studio?
Jag och Peter ses då och då. M&M bor i Rinkeby och vågar sig inte därifrån och vi inte dit. Vi vart knivrånade där för ett tag sedan, och jag åker inte dit igen. Vi ses mest när vi spelar och det räcker bra...ha det lät dåligt. Nej, jag älskar alla i bandet. Vi har ett speciellt förhållande eftersom vi är i samma båt. Men efter 2 månaders turneer vill man hellre se andra ansikten.

Jag har förstått att du gillar att spela Playstation, har du några speciella favoritspel som du känner att du vill dela med dig av till oss?
YES!!! Jag ÄLSKAR att detta rykte sprider sig. Det är otroligt att många musiker också gillar leksaker. Jag spelar HELA tiden! Igår fick jag Syphon filter 3 av Blakkheim det är det bästa spelet för PS1. Jag har köpt en PS2 och är numera uppslukad av spel som Red faction, Extermination, Fifa 2001 (Jag och Jonas från Katatonia kör world cup med tacos en gång i veckan) mm. Mitt nästa och största projekt blir att klara av Silent hill2, kanske det bästa spelet någonsin, när det väl släpps. Ja, jag är besatt av detta!

Vad tycker du om Playstation 2, om du jämför med P1, visst grafiken är ju bättre, men kan det öka spelglädjen?
Tyvärr är jag så ytlig. Vi testade Syphon 3 lite snabbt igår, sedan drog jag på Code:Veronica. Skillnaden var som en bäbisteckning och Salvador Dali. Sorry...MEN jag vet att ett spel som Syphon 3 kommer att krossa eftersom det är en sådan joy att vara Gabe Logan för ett ögonblick. PS2 är mycket bättre än ettan, men en del spel till ettan kommar aldrig att kunna överträffas oavsett grafikförbättringar från 2an.

Ok Micke, nu återstår för mig bara att bocka och buga för denna intervju, har du några sista ord att tillägga?
Tack själv...jag blev glad av spelfrågorna här på slutet... Hoppas allt blir bra!

Opeth är:
Mikael Åkerfeldt - sång, gitarr
Peter Lindgren - gitarr
Martin Lopez - trummor
Martin Mendez - bas

Intervjun är gjord av: Erik A, 2001