Mikael Sandorf (Gates of Ishtar)

Vi kör vidare på dödsmetall-temat och kollar läget med Micke Sandorf från 90-tals bandet Gates of Ishtar. Tre smakfulla plattor hann det bli, varav den sista "At Dusk and Forever" släpptes 1998, innan de tråkigt nog splittrades. Självklart var vi bland annat intresserade av lite information kring det omtalade omslaget till "The Dawn of Flames". Håll till godo.

Vad sysslar du med nuförtiden? Är du fortfarande aktiv inom musiken eller är det mest "vanligt jobb" som gäller??
Jag jobbar heltid åt kommunen som handledare för personer med funktionsnedsättningar. När det g
äller musiken så har jag mitt band, The Duskfall som jobbar för fullt med att skriva och producera låtar till vår nästa skiva. Jag är även gitarrist i Helltrain, men där är det de andra som står för merparten av låtskrivandet.

Vad har du för favoritband/artist? Är det mest gammal hederlig Heavy Metal som ligger dig varmast om hjärtat eller är du fortfarande inne på Death/Black metal?
Jag har alltid varit inspirerad av 80-talsrockens melodier. Där finns en uppsjö av band som jag influerats av och Europe och Iron Maiden är väl favoriter som spontant dyker upp i skallen.

Har du något extra roligt minne att berätta om från tiden med Gates of Ishtar?
Vi hade jävligt kul tillsammans och umgicks mycket utanför musiken. Det finns hundratals berättelser, men dom är våra upplevelser och inte alltid rumsrena eller roliga för folk som inte var där.

Varför la ni ner Gates of Ishtar efter bara tre plattor?
Vi var unga och hade svårt att få ihop våra viljor och egon till en kreativ enhet. Att vi sedan hade ett
skivbolag som ständigt skapade konflikter och besvikelser, samtidigt som dom lurade oss ekonomiskt, var nog det som tippade över vågen tillslut.

Hur lyder egentligen historien kring omslaget till "Dawn of flames"? Jag har hört rykten om att ni hade klart med Kristian "Necrolord" Wåhlin för att göra omslaget till denna platta? Stämmer detta och är det isåfall något du kan ge lite mer information om? Vad tycker ni om slutresultatet och hur kom det sig att det till slut blev just omslaget som det blev?
Haha, vad ska jag säga? Vi ville ha Wåhlin men vårat skivbolag, tyska  Invasion Records, försäkrade oss om att dom hade ett grymt omslag på gång och att vi skulle få det skickat för godkännande innan omslaget trycktes. Som du säkert förstår fick vi aldrig nån möjlighet att godkänna omslaget innan plötsligt plattan kommer ut med ett av de fulaste omslag jag någonsin sett. Det var verkligen en besvikelse och det omslaget förstörde mycket av glädjen och min stolthet inför den plattan.

När T.C Crew för några år sedan satt och ryste och spelade Darkness till PS3'an så döm om min förvåning när jag hör (och ser) Duskfall riva av "Shoot it in" på en TV i spelet. Det vore väldigt intressant att höra hur ni hamnade i detta spel?
Vi hamnade i The Darkness av en slump. En god vän i Uppsala jobbade för företaget som gör spelet och dom behövde band till soundtracket. Vi tyckte det var en kul grej och det blev ju jättebra i slutändan.

Vilken/vilka är din absoluta favoritplatta/plattor genom tiderna?
Omöjligt att säga eftersom det växlar efter sinnesstämning och dagsform.

Vad har du för favoritfilm(er) genom tiderna?
Jag gillar Alien och Aliens, de två inledande filmerna i det som sedan eskalerade till patetiska efterföljare som inte alls kan mäta sig med de första två mästerverken.

Har du några favoritböcker/författare?
Allt av Tolkien!

Vilka Death/Black band från 90-talet tycker du var de bästa?
Dissection och At the gates.

Är du som många andra hårdrockare en stor skivsamlare? Isåfall vore det intressant att veta hur många du ligger på och om du har någon kronjuvel i samlingen?
Jag är skittråkig. Samlar inte på skivor och har valt att ge bort mina CD's jag köpt och fått genom åren till vänner som faktiskt äger en stereo. Jag föredrar enkelheten med MP3 formatet och har all musik i datorn och min telefon, som jag lyssnar på i bilen eller i hörlurar.

Har du någon favorit TV-serie? Har du tex sett några av mina favoriter The Walking Dead och/eller Dexter? Eller kanske "Game of Thrones" med min favorit Joffrey är något som du njuter av?
Band of Brothers, Breaking Bad och Sopranos är mina favoriter bland Tv- serier. Riktigt bra manusförfattare och karaktärer som håller över flera säsonger. Har aldrig fastnat för "Game of thrones", får ge den en ny chans när hösten kommer.

Hinner du med att kolla några filmer i ditt späckade schema? Isåfall vore det intressant att veta om du har sett och gillar tex Kick-Ass eller The Road?
Ser mycket på film och tycker bägge filmerna var helt ok.

Under den senaste tiden har jag lyssnat mycket på Magnus Ugglas senaste album som har en betydligt mörkare ton än de övriga. Är detta album (Innan filmen tagit slut) något du själv lyssnat på och vad är isåfall din uppfattning?
Magnus Uggla är ett geni på att skriva texter och trolla fram starka melodier. En av Sveriges bästa låtskrivare i min mening.

Som ett stort fan av svenska kriminalfilmer måste jag även passa på att fråga vem som är just din favorit? Den nerstämde Wallander, den desillusionerade Beck eller min personliga favorit Arne Dahl?
Gamla Beck med Gösta Ekman och Rolf Lassgård är mina favoriter. Samt Roland Hassel filmerna.

Har du någon favoritdryck när du vill riktigt njuta av livet? Är det den klassiska hårdrocksstilen med Jack Daniels som gäller eller är det thailändska guldet Mekong något som faller dig i smaken? Eller varför inte en Mummelman?
Jag är numera Nykterist. Dricker därför bara Kaffe, Red Bull och Alkoholfri öl. Livet går rätt bra ändå. :-)

Som du kanske märkt ligger musik och film mig väldigt varmt om hjärtat och speciellt svenskt då jag anser att det håller lite högre klass än det mesta. Vi har ju utöver er själva tex stoltheter som ABBA, Europe och Roxette att vara glada för inom musikens värld. Är detta något som faller dig i smaken?
Abba och Europe är fantastiskt bra! Är sjukt stolt över deras framgångar och de låtarna som dom levererat genom åren. Att sen John Norum och Yngwie Malmsteen är världens bästa gitarrister är ju inte heller helt fel. :-)